Job / Skole

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
styx32
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01.04.2009 14:52:51

Job / Skole

Indlæg af styx32 » 28.05.2010 14:29:51

Hej Alle

Jeg har behov for et par gode råd vedr. Job - Skole.

Min kone kom herop i September mdr. sidste år og fik opholdstilladelse i December.

Men hun har meget svært ved at lærer det danske sprog og efter 6 mdr. kan hun faktisk ikke ret meget endnu ikke engang lave sine egne lektier i skolen.

Hvad har i andre gjort for at få jeres koner til at lærer sproget ?

for min kone vil have at jeg hjælper hende med alle sine lektier og tager ikke rigtig springet selv.

Hvad har i gjort for at finde job ?

Der er ikke ret mange arbejdsplader der ønsker engelsk sproget medarbejdere.

Kroshka
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14.12.2008 14:19:31
Geografisk sted: Odense

Re: Job / Skole

Indlæg af Kroshka » 28.05.2010 15:50:06

Hej,

Hvor er i fra i landet? Er der ikke andre Thailændere i området/på skolen?

Hvad har i forsøgt at finde at jobs, og hvordan, hvilke typer jobs har I søgt.

Har I undersøgt muligheden for om hun kan komme i job med løntilskud?

styx32
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01.04.2009 14:52:51

Re: Job / Skole

Indlæg af styx32 » 28.05.2010 15:55:42

Hej

Vi er fra Aalborg... hun går sammen med 1 thailænder på skolen og det går også fint nok. men det går meget langsomt med sproget. hun glemmer tit de ting jeg fortæller hende. ved ikke med i andre men jeg får ingen information fra skolen om hvordan hendes Dansk uddannelse forløb går.

Det kunne nu være meget rart og vide lidt om..

Vi har søgt en del rengørings jobs og ja hun kan få tilskud men som du nok ved så vil arbejdsskiveren have at personen snakker dansk.

Hun har desværre ingen uddannelse.

Kroshka
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14.12.2008 14:19:31
Geografisk sted: Odense

Re: Job / Skole

Indlæg af Kroshka » 28.05.2010 16:12:08

Ja, de fleste vil nok helst have en, der kan lidt dansk (også af sikkerhedsmæssige årsager) - men der er mulighder.

Har du god kontakt med Jobcenteret. Vi har noget i Odense der hedder "Etnisk Jobteam" der hjælper sådan nogle som vore koner. Jeg har sendt dig en PM.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Job / Skole

Indlæg af dotGusten » 30.05.2010 12:28:01

styx32 skrev: Men hun har meget svært ved at lærer det danske sprog og efter 6 mdr. kan hun faktisk ikke ret meget endnu ikke engang lave sine egne lektier i skolen.

for min kone vil have at jeg hjælper hende med alle sine lektier og tager ikke rigtig springet selv.
Hvor mange andre, der taler dansk, ser din kone? Måske skulle du sende hende ud af huset, så hun kan møde andre mennesker, der taler dansk.

Du er jo den nærmeste til at tale dansk, og du må også gøre en indsats for at din kone lærer at tale dansk. Det med at hun glemmer ting er helt normalt, når man er ved at lære sprog - det kommer ikke bare på én dag.

For at få mere at vide om, hvad der sker i skolen, kan du jo først og fremmest spørge din kone. Hun har vel fået et skoleskema, så du kan se hvad der sker. Kig med i hendes bøger, som f.eks. viser lidt af det niveau hun befinder sig på.

I starten må du begrænse dig til små korte samtaler og ikke have lange filosofiske passiarer. Det er vanskeligt, men forestil dig et barn på 3 år mht. sproget.

styx32
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01.04.2009 14:52:51

Re: Job / Skole

Indlæg af styx32 » 01.06.2010 10:04:43

Med hensyn til opfølgning i skolen.

Er det mere hvordan det går (Du ved lidt forældremøde agtigt)

ved godt det ikke kan lade sig gøre når personen er over 18 år. men det er ærgeligt at man ikke får en status på hvordan skolen synes det går.

Hvis man tager fat i dem oplyser de bare at det er 3 parts oplysninger.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Job / Skole

Indlæg af dotGusten » 01.06.2010 11:07:42

Så prøv at snakke lidt med din kone, om hun føler sig parat til de prøver der kommer, og at de nye regler betyder, at man ikke kan få permanent opholdstilladelse, hvis man ikke består prøverne.

Prøv sammen at finde ud af, hvad der skal til, for at hun kommer så meget op i gear, at hun kan bestå.

Spørg f.eks. lidt i retning af: Kære kone, hvad kan jeg hjælpe dig med, så du bliver bedre rustet til at bestå prøverne?

Det er heller ikke alle kulturer, hvor man er lige så selvstartende som i Danmark, så nogle gange må man svinge pisken lidt. Hvis du rejser ud i verden, kan det være en stor kamel at sluge, at alt hænger på dig, og at alle forventer at bossen bestemmer, alt hvad der skal laves.

solveig
Indlæg: 67
Tilmeldt: 08.02.2008 13:48:53
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Re: Job / Skole

Indlæg af solveig » 04.06.2010 10:06:48

Jeg synes faktisk det lydet som om hun er godt på vej. Bare det at hun gerne vil have at du hjælper hende og dermed aktivt selv prøver at gøre noget ved sit dansk synes jeg er positivt. Og jeg synes faktisk at det er underlig at du forventer at hun klarer det hele selv - du må da også være interesseret i at hjælpe hende! Min mand spørger f.eks. ikke engang om hjælp. Jeg skal selv svinge pisken og sige at jeg selvfølgelig gerne hjælper og finde hans bøger frem, før end han begynder at læse dansk derhjemme. Og så snart jeg ikke er over ham stopper han. Men der er også store kultur forskelle. Han er absolut ikke vant til at 'studere', da han kommer fra et hjem uden bøger (dvs. eneste bog er biblen) og hans far er analfabet. Måske er det noget af det samme med din kone. Jeg tror at du skal prøve at forstå at det er svært at lære dansk og i mange andre lande har man ikke samme studiementalitet og har dermed aldrig lært at skulle tage eget ansvar angående studier. Måske har de endda lært at springe over hvor gærdet er lavest.. Og det med at hun glemmer er MEGET NORMALT! Jeg er gymnasielærer så jeg kan fortælle at det også sker for danskere - jeg skal normalt fortælle det mindst 5- 10 gange før det er lært.

Og jo det er svært at finde job, min mand har kun haft småjobs efter ca. 2 år. Han har aldrig været oppe på en indtjening der har kunnet end brødføre hamselv. Dog kan har heller ikke engelsk.

Held og lykke med det!!!!!

mariep
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25.10.2009 19:07:42

Re: Job / Skole

Indlæg af mariep » 08.06.2010 20:07:10

Du siger du bor i Aalborg, prøv Royal Greenland (ansættelse er gennem Randstad vikar, men tror da bare i kan tage ud og spørge). De ansætter folk med begrænsede danskkundskaber. Selvom ens store drøm måske ikke er at blive rejepakker, så kan det jo være en start.

Hvad med at foreslå hende at dyrke en hobby af en art? Evt. noget dans eller sport hvor man måske ikke behøver kunne så meget dansk.
Min mand går til brydning i en brydeklub og det fungerer rigtigt godt, han begyndte den samme uge som han kom, snakker en masse dansk og har fået en del venner uafhængigt af mig og mit netværk. Det kan jeg varmt anbefale, det giver luft i parforholdet og han føler sig mere selvstændig og hjemme.

abeloneto
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17.09.2010 14:07:49

Re: Job / Skole

Indlæg af abeloneto » 19.09.2010 19:28:21

Din kone bli’r nødt til at lære dansk, hvis hun skal føle sig hjemme i Danmark.
6 mrd. er jo ingenting – forestil dig lige, at du selv skulle lære et sprog så hurtigt…
Hvis jeg var dig, ville jeg sætte mig tålmodigt ned og hjælpe hende med sine lektier…
Jeg har selv befundet mig i et land i længere tid uden at kunne snakke sproget og tro mig, det er ikke nemt.

Besvar