SU lån

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
EmY_77
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22.06.2007 11:36:01

SU lån

Indlæg af EmY_77 » 23.02.2010 10:04:27

Hej alle!

jeg har været medlem i lang tid, men fulgte bare fra sidelinjen.

Lidt om os:
Vi er så heldige at blive sammenført for 2 år siden (feb. 2008), og er i gang med at forlænge hans opholdstilladelse.

Min mand har gennemført dansk 3 på 1½ år med 10 og 7 i karaktere, som jeg personligt synes er imponerende. Imponerende fordi han havde arbejdet fuldtid ved siden af. :) I November sidtse år blev han fyret. Vores plan har altid været at han skulle læse til ingeniør, og det gør han så fra aug. 2010. I mellemtiden har vi skrevet ham op på VUC hvor han startede i januar. Han har bl. a. dansk A, mat B, samfundsfag B og engelsk B.

Jeg har et arbejde inden for byggebranchen, og som bekendt er vi rigtig hård ramt. Så, hvis jeg ryger på dagpenge og hans SU rækker ikke ret langt, har vi snakket om tager Su lån. Meeen, jeg faldt over denne sætning på hjemmesiden "Ny i Danmark":

•Man må ikke have forfalden gæld til det offentlige.

Jeg går ud fra at SU lån går under gæld til offentlige? Kan det virkelig passe? Er der nogen der har prøvet det?

VH Emy

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: SU lån

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2010 10:59:33

Forfalden gæld er gæld, som skulle have været betalt, men ikke er blevet det. Så hvis din mand bare sørger for at betale sit SU-lån tilbage i det tempo, som han skal, så er der ikke noget problem. Og da SU-lån først skal betales tilbage, når man er færdig med sin uddannelse, så er det jo ikke noget, der bliver aktuelt før engang om mange år. Med mindre naturligvis han dropper ud af uddannelsen igen uden at gøre den færdig.

Ditto gælder, hvis han får en restskat, der ikke kan overføres til næste skatteår. Så skal han også bare sørge for at betale de girokort, som skattevæsenet sender til ham, til tiden. En person med opholdstilladelse må altså som alle andre gerne skylde penge til det offentlige, men vedkommende må ikke være en dårlig betaler i forhold til det offentlige.

Om din mand er en dårlig betaler i forhold til private kreditorer og bliver registreret i Ribers, det blander myndighederne sig derimod ikke i. Det er alene en sag mellem ham og hans kreditorer.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Re: SU lån

Indlæg af ZB » 23.02.2010 14:53:33

Man skal især være opmærksom på dette når man skal søge permanent OT...

Besvar