personfradrag

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: personfradrag

Indlæg af mh1 » 12.02.2010 23:01:35

Hvis ikke reglerne er lavet om, så får man hele det uudnyttede person- og bundfradrag, altså for hele indkomståret, fordi det der tæller er om man var 'samlevende ved indkomstårets udgang' (i DK!!), og det er fuldstændig ligemeget om man blev viet den 2. januar eller den 31. december i det indkomstår. Det gælder både for par, som begge boede i DK inden vielse og dem, hvor den ene først kommer til at bo i DK efter vielse. Hvis begge har boet udenfor DK, så tælles der udfra, hvornår de kommer til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: personfradrag

Indlæg af biggu » 13.02.2010 08:07:52

Har du nogen referencer til det, så ville jeg være meget interesseret?.. Fex afgørelser eller kildeskatteloven..

Så vidt jeg forstår (også via linket til familieadvokaten), så har praksis været at man får fradraget fra indrejsetidspunkt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: personfradrag

Indlæg af mh1 » 13.02.2010 09:26:29

Det er sådan, jeg læser afgørelsen, du kan finde her:
http://www.skattemail.dk/Skat/Domme/LSR ... 80.LSR.htm

Der nævnes intet om forholdmæssig beregning af fradraget, kun at ægtefællen har ret til at benytte det.
mh
Rådgiver for ÆUG

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: personfradrag

Indlæg af biggu » 13.02.2010 10:05:05

Tak mh!

Den referede sag er jo lidt kilden, da den primært går på om "klageren" har ret til personfradrag SELVOM ægtefællen ikke har indgivet selvangivelse. Så denne sag besvarer desværre ikke spørgsmålet.

Jeg bider også mærke i
Landsskatteretten fandt, at ægtefællen var fuldt skattepligtig til Danmark fra det tidspunkt i 2006, hun kom til Danmark på gyldigt turistvisum.
Nu er jeg jo ikke skatteekspert, men for mig lyder det som om at man først får fradraget på indrejsetidspunket (da man jo ikke er skattepligtig før). Dvs en procent sats af fradraget baseret på hvor lang tid i det pågældende år ægtefællen har opholdt sig i DK. Men når selv SKAT har svært ved at finde ud af det, så må jeg jo nok erkende mine egne grænser for viden.

Så der er jo nok ikke andet at gøre end at troppe op på SKATs kontor og håbe på det bedste.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: personfradrag

Indlæg af mh1 » 13.02.2010 16:59:29

Som jeg læser det, er det primære nu ikke om der er indgivet selvangivelse eller ej, men mht. perioden skal man ind i kildeskatteloven: 22. Den skattepligtige indkomst opgøres på grundlag af indkomsten i indkomståret.
Stk. 2. 21) Indkomståret er det kalenderår, der går forud for den endelige ligning. Består skattepligten kun i en del af et år, er indkomståret det nævnte tidsrum. Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig, der fremsætter begæring herom, anvender et andet indkomstår end kalenderåret. Det således valgte indkomstår kan ikke senere fraviges uden tilladelse fra told- og skatteforvaltningen. Det er en betingelse for godkendelse af et indkomstår, der afviger fra kalenderåret, at det begynder den første i en måned.
Så egentlig skal fradraget nok nedsættes i forhold til opholdstiden.
mh
Rådgiver for ÆUG

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: personfradrag

Indlæg af biggu » 13.02.2010 17:23:25

Hehe, det er sgu en kringlet sag :)

Jeg ved hverken det ene eller det andet nu. Men nu tager jeg fat i SKAT på mandag og forlanger at få min kones fulde personfradrag for 2009, under henvisning til at jeg selv har været skattepligtig i hele 2009 og at min kone har ret til sit frikort på 42.900 (som hun så vælger at benytte i den periode hun er her, selvfølgelig :P ).. Og da hun har tjent 0 kroner skal det overføres til mig..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: personfradrag

Indlæg af mh1 » 13.02.2010 22:54:07

Der er en god grund til at man skal betale for at få 'bindende svar' fra skat, de skal bruge mange timer på at granske mange love og paragraffer....
mh
Rådgiver for ÆUG

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: personfradrag

Indlæg af biggu » 15.02.2010 11:30:57

Jeg kan så oplyse at JEG har nu igen igen haft fat i SKAT og forlangt at få et entydigt svar. Efter at have været igennem en sluse af 3 "eksperter" ved SKAT med divergerende meninger (som alle har været oppe i denne tråd) kom jeg endelig igennem til en rigtig ekspert i deres udlændinge afdeling. Og uden at kny kunne han oplyse at man har ret til ægtefællens personfradrag for HELE indkomståret. Uanset hvornår vedkommende for OT eller betræder Dansk jord. Dette skyldes primært at JEG har været skattepligtig i hele indkomståret 2009 og at min ægtefælle ikke har haft nogen indkomst.

mh har ret!!! Og for os, ligger der en dejlig stor pose penge og venter i forb. med årsopgørelsen :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: personfradrag

Indlæg af mh1 » 15.02.2010 14:11:27

:D 8) :lol:
mh
Rådgiver for ÆUG

keff
Indlæg: 497
Tilmeldt: 27.07.2007 20:04:42

Re: personfradrag

Indlæg af keff » 15.02.2010 17:50:47

Tak for hjælpen mh og biggu.

vh Keff.

Mariakazmi
Indlæg: 57
Tilmeldt: 08.10.2009 21:17:18

Re: personfradrag

Indlæg af Mariakazmi » 15.02.2010 19:15:18

Hej mig og min mand har søgt om FS.
Min mand bor i udlandet jeg havde registreret mit ægteskab i borgerservice for ca 1/2 år siden. vil det sige at jeg først kan bruge hans fradrag når han har fået OT og er kommet til dk eller hvad hilsen maria

keff
Indlæg: 497
Tilmeldt: 27.07.2007 20:04:42

Re: personfradrag

Indlæg af keff » 15.02.2010 20:01:23

Ja det er en betingelse at han har fået OT og derved fået cpr-nr som jo også gir ret til et personfradrag.

Vh Keff.

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: personfradrag

Indlæg af Thomas77 » 16.02.2010 11:36:15

Her er en sag om forholdsmæssig omregning af personfradrag. Der henvises hertil i den gældende ligningsvejledning. Der henvises også til sagen med den Thailandske hustru fra 2006, men den går på hvornår den fulde skattepligt til Danmark indtræder. Ikke noget om der skal beregnes forholdsmæssigt fradrag eller ej. Så vidt jeg kan se ligner SKAT dermed ikke i overensstemmelse med ligningsvejledning, hvis der gives fuld udnyttelse af personfradrag, for personer tilflyttet Danmark i årets løb.

(UDDRAG FRA LIGNINGSVEJLEDNING AFSNIT D.B.4.4.)
Hvor samlivet i skattemæssig henseende indtræder i årets løb som følge af, at den ene ægtefælle tilflytter, kan der kun overføres en forholdsmæssig del af den tilflyttede ægtefælles personfradrag til den anden ægtefælle, da den tilflyttede ægtefælle efter PSL § 14, kun ville have fået godskrevet en forholdsmæssig del af personfradraget ved sin skatteberegning, jf. TfS 1987, 358 SKD.

SKD1987.580-481-290

TfS 1987, 358


Ægtefæller - Asylansøger - Personfradrag - Overførsel


En skatteyder, der den 21/8 1986 havde indgået ægteskab med en tyrkisk asylansøger, måtte anses for berettiget til overførsel af ægtefællens uudnyttede personfradrag, hvis hun og ægtefællen havde været samlevende ved indkomstårets udløb, idet skattepligten for den tyrkiske asylansøger måtte anses for at være indtrådt på indrejsetidspunktet under forudsætning af, at der enten erhvervedes bopæl heri landet, jfr. KSL § 1, stk. 1, nr. 1, eller ophold her i landet i mindst seks måneder, jfr. KSL § 1, stk. 1, nr. 3.

Skattedepartementets afgørelse af 7. maj 1987, j.nr. 580-481-290

En skatteyder spurgte departementet om overførelse af sin ægtefælles personfradrag.
Skatteyderen blev den 21. august 1986 gift med en tyrkisk asylansøger.
Hun oplyste, at hun efter ægteskabets indgåelse ansøgte det kommunale skattevæsen om overførelse af sin ægtefælles uudnyttede personfradrag. Hun modtog afslag på ansøgningen, da hendes ægtefælle ikke havde opnået opholds- og arbejdstilladelse og derfor ikke kunne registreres i CPR-registret.
Statsskattedirektoratet har bl.a. oplyst, at ifølge telefonisk oplysning fra folkeregistret er hendes ægtefælle først tilmeldt folkeregistret den 15. januar 1987, uagtet han allerede kunne have været tilmeldt ved ægteskabets indgåelse i Danmark i 1986.
Statsskattedirektoratet bemærker endvidere, at ifølge kildeskattelovens § 37, stk. 1, nedsættes den beregnede skat for skattepligtige efter kildeskattelovens § 1 med skatteværdien af et personfradrag.
I henhold til kildeskattelovens § 1 indtræder den fulde skattepligt til Danmark enten ved at der erhverves bopæl her i landet, jfr. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller ved ophold her i landet i mindst 6 måneder, jfr. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3.
I sidstnævnte tilfælde indtræder skattepligten allerede fra indrejsetidspunktet, jfr. kildeskattelovens § 8, stk. 1.
Ægtefællen vil derfor efter statsskattedirektoratets opfattelse være fuldt skattepligtig og dermed berettiget til et personfradrag fra indrejsetidspunktet.
Fastlæggelsen af det nærmere tidspunkt må dog anses som et ligningsmæssigt spørgsmål, der henhører under de lignende myndigheder.
I henhold til kildeskattelovens § 37, stk. 2, kan der herefter ske overførsel af ægtefællens uudnyttede personfradrag til skatteyderen.
Det er dog en forudsætning, at hun og hendes ægtefælle har været samlevende ved indkomstårets udløb.
Det bemærkes herved, at der kun kan ske overførsel af en forholdsmæssig del af det uudnyttede personfradrag, hvis ægtefællen ikke har været fuldt skattepligtig til Danmark i hele 1986, jfr. herved kildeskattelovens § 35, stk. 3.
Det kan endvidere oplyses, at bestemmelserne i kildeskattelovens § 35, stk. 3, og § 37 med virkning fra 1987 er overført til henholdsvis personskattelovens §§ 14 og 10.
Der er dog ikke sket ændringer i bestemmelsernes reelle indhold for personer, der er fuldt skattepligtige her i landet.

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: personfradrag

Indlæg af biggu » 16.02.2010 11:46:27

Nej, det er korrekt. Hvis jeg SELV kun arbejde en brøkdel af 2009, ville jeg kun kunne udnytte en tilsvarende procentdel af mit personfradag.

Grunden til at jeg i dette tilfælde (min kone indrejste til DK i 2009) er fordi JEG har været fuld skattepligtig i 2009 hele året. Om hun så først havde sat sine ben i DK den 31.12.2009 på turistvisum ville jeg være berretiget til hendes fulde fradrag for 2009..

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: personfradrag

Indlæg af Thomas77 » 16.02.2010 11:57:55

Jamen det lyder herligt. Kan du overskue hvad det har af konsekvenser hvis den udenlandske part rejser til DK i august, og gifter sig i oktober, og ingen penge tjener.

Så vidt jeg kan se bliver udlændingen skattepligtig i august.

Bliver der så også overført et helt års fradrag til den heldige ægtefælle? Eller kun fra ægteskabets indgåelse?

Blev I gift i årets løb eller før 2009?

Besvar