SU til familiesammenført

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
linea
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10.12.2008 13:17:51
Geografisk sted: Kbh

SU til familiesammenført

Indlæg af linea » 10.12.2008 13:30:07

Hej,

Jeg har forsøgt at undersøge hvorvidt min Australske mand er berretiget til SU, men kan ikke finde noget svar nogen steder, så jeg håber meget på at der er nogen herinde der kan være behjælpelige!

Min mand og jeg har været gift i 2 år til marts. Vi flyttede til DK i februar 2008. Han tænker nu på at tage en videregående uddannelse næste år, og vi er derfor ved at undersøge sagen. Da vi er familiesammenført er han omfattet af integrationsloven. Men fra hvad jeg kan se på SU's hjemmeside skal man stadig søge om ligestillelse igennem SU, og jeg kan ikke finde ud af hvad reglerne er for at man er ligestillet med en dansk statsborger.

Jeg har ringet til SU, men de var ikke specielt behjælpelige. Fortalte blot at hvis man havde opholdt sig i Danmark og haft arbejde i 2 år var man ligestillet, og også hvis man havde været gift i to år. Vi har jo været gift i to år, men har kun boet i Danmark i et år, i hvilken tid vi begge har været beskæftiget på fuld tid.

Er der nogen der ved om han er berretiget til SU, eller ved hvor jeg kan ringe hen for at find ud af præcis hvad reglerne er?

Mange tak for hjælpen!

Vh Line.

Amichka
Indlæg: 40
Tilmeldt: 03.10.2008 16:52:03
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Amichka » 10.12.2008 19:02:22

Jeg tror at som udenlandske borger skal man har været bosat i DK to år; hverken personen er gift med en dansk borger (to år) eller personen har været fuldtids (min 30 timer) ansat i DK. Jeg tror også at denne betingelse ændres ikke hvis borgeren er omfattet af integrationsloven.

Men jeg tror også at du skal insistere og spørge dem i SU styrelsen igen, så du får en bedre oversigt om reglerne og undtagelser.

Integrations love siger: (kapitel 5)

Stk. 10. En udlænding, der opfylder betingelserne for at modtage statens uddannelsesstøtte
eller social pension i henhold til lov om social pension, er ikke berettiget til at få introduktionsydelse, jf. dog stk. 11 og § 23 a, stk. 6.

Stk. 11. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan fastsætte regler om, at der i særlige tilfælde kan ydes en særlig ydelse til udlændinge under uddannelse.

Måske kan du skrive en mail til SU og spørge dem igen om din mands situation?

thallish
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.09.2008 20:23:18

Indlæg af thallish » 10.12.2008 20:59:02

når man er omfattet af integrationsloven så har man ret til SU fra dag 1, altså fra den dag opholdstilladelsen på baggrund af ægteskab er givet. Det står (så vidt jeg husker) rimelig tydeligt på SU's hjemmeside :D . held og lykke med det hele

Amichka
Indlæg: 40
Tilmeldt: 03.10.2008 16:52:03
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Amichka » 10.12.2008 21:05:24

ops! Min veninde fik afslag da hun ansøgte SU selvom hun var omfattet af integrationsloven!

:shock:

linea
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10.12.2008 13:17:51
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af linea » 11.12.2008 12:49:42

Tak for feedback. Så dejligt at I vil hjælpe.

Jeg har fundet lidt info på SUs hjemmeside:

http://www.su.dk/index.html?/udenlandsk/default.html

Der står klart og tydeligt "Du kan blive ligestillet, hvis du er omfattet af lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven)."

Så det må da betyde at min mand kan få SU, men jeg er selvfølgelig i tvivl siden Amichka´s veninde fik afslag...

Amichka - fik din veninde at vide hvorfor hun ikke kunne få SU?

VH Line.

Amichka
Indlæg: 40
Tilmeldt: 03.10.2008 16:52:03
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Amichka » 12.12.2008 12:36:42

Hun er nu tilbage i Canada med hendes dansk kæreste, altså, mand. De bor og arbejder der. Min veninde skrev sin specielle sidste sommeren.

Hun fik afslag på sin SU ansøgning straks. Og det var Universitets administrations som sagde at da hun var udenlandske statsborger og havde været bosat i DK kun et år, var hun ikke berettet til at få SU (!)

Hun klagede ikke og forsat uddannelse uden stipedium. Hun fandt et studiejob og gik videre.

linea
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10.12.2008 13:17:51
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af linea » 12.12.2008 12:43:16

Tak for svar!

Så må vi sørge for at gå direkte til SU styrelsen for at søge om ligestilling, og sørge for at klage hvis vi får afslag.

Jeg melder tilnage med hvordan det er gået hvis der skulle være andre der er interesserede... det bliver først til næste år, da uddannelsen min mand vil starte på først starter til August.

Vh Line.

Osvald
Indlæg: 33
Tilmeldt: 28.09.2007 12:42:20
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Osvald » 12.12.2008 14:39:36

Min kone begyndte i august 2005 på HGv på Niels Brock i Kbh. Hun søgte om SU, men fik af vide at hun først kunne få SU 2 år efter hun havde fået opholdstilladelse (hvilket hun fik i november 2003). Hun fik derfor ikke SU i de første 3 mdr. Sidenhen fandt vi ud af dette vist ikke var rigtigt og hun skulle have haft SU fra det tidspunkt hun begyndte sin uddannelse ... damm it!
Pas på, SU kontorerne på uddannelsesstederne kender ikke nødvendigvis reglerne og man skal ikke bare lade sig spise af med et afslag.

Held og lykke!

linea
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10.12.2008 13:17:51
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af linea » 12.12.2008 14:48:46

Hej Osvald.

Mange tak for tippet! Jeg skal nok sørge for at holde fast i vores rettigheder! :-) Tror du har ret i at man skal sørge for at gå helt til SU-styrelsen, og ikke "bare" nøjes med SU kontorene på uddannelses stederne.

VH Line.

thewriter1978
Indlæg: 12
Tilmeldt: 22.12.2008 02:37:24

Indlæg af thewriter1978 » 22.12.2008 02:52:07

Linea,

Jeg fik SU fra den 1. dag jeg læste på DTU. Jeg havde kun boet i Dk i en halv måned da jeg begyndte på min studium så det er muligt.

Din mand skal huske at vedlagt en dokumentation fra Udlændingeservice (et brev som han fik med opholdstilladsen. Det står en sætning som siger at din mand er omfattet af integrationsloven) når han afleverer SU ansøgningen.

Det var sådan jeg søgte SU og jeg mærkerede sætningen med en "highlighter" så de godt kunne læse den og ikke kunne tage fejl med min SU ansøgning.

Håber det hjælper!

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 02.01.2009 00:35:04

Hejsa.
Jeg kan bekræfte, hvad TheWriter1978 skriver.
Min mand startede uddannelse 6 måneder efter han kom til DK (februar 2007) og fik SU fra uddannelsens starttidspunkt. Han vedlagde også en kopi af opholdstilladelsen, da han afleverede ansøgningen på uddannelsesinstitutionen, og der var ingen problemer med det.
Dog er det en god ide at søge lidt i forvejen, da sagsbehandlingen hos SU-styrelsen er lidt længere (ca. 8 uger dengang), når der er tale om udlændinge!

Besvar