Hvordan er vietnamesisk enke med børn stillet dansk ægtefælles død?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HenrikO
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07.02.2024 11:01:37

Hvordan er vietnamesisk enke med børn stillet dansk ægtefælles død?

Indlæg af HenrikO » 07.02.2024 11:33:45

Jeg er dansker, bosat i Danmark og bor sammen med min vietnamesiske kone og hendes to piger på hhv. 16 og 23 år. Vi blev gift i Vietnam i 2012 og min kone og børnene fik opholdtilladelse i Danmark i 2013. Vores ægteskab er registreret i Danmark.

Min kone har kun arbejdet deltids de sidste tre år, hvor hun modtaget dagpenge. Dagpengeretten er udløbet. Hun er nu begyndt at læse på VUC og får SU, men taler ikke så godt dansk.
Den ældste datter på 23 år har pt. småjobs, men ingen dagpengeret eller anden fast indtægt.
Den yngste datter på 16 år afslutter folkeskolens 9. klasse til sommer og har søgt om optagelse på HHX i Aalborg efter sommerferien.

Nu har jeg desværre fået en alvorlig cancer sygdom og må nok forvente ikke at leve så længe.

Jeg vil gerne vide, hvordan min kone og børnene er stillet når jeg dør. Jeg vil bl.a. gerne vide:

1. Kan min kone blive boende i Danmark?
2. Kan hendes yngste datter blive boende i Danmark?
3. Kan hendes ældste datter blive boende i Danmark?
4. Vil en arv efter mig have indflydelse på min kones opholdstilladelse?(Hun har også selv en betydelig opsparing)
5. Hvad kan jeg gøre for at sikre dem bedst muligt i Danmark?
6. Kan de selv gøre noget for at forbedre deres muligheder for at blive boende i Danmark?

Mvh Henrik Olesen

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Hvordan er vietnamesisk enke med børn stillet dansk ægtefælles død?

Indlæg af mhg » 09.02.2024 13:09:44

Først min dybeste deltagelse. Jeg håber, svarene bringer lidt lys i jeres være situation.
1. Kan min kone blive boende i Danmark?
2. Kan hendes yngste datter blive boende i Danmark?
3. Kan hendes ældste datter blive boende i Danmark?
4. Vil en arv efter mig have indflydelse på min kones opholdstilladelse?(Hun har også selv en betydelig opsparing)
5. Hvad kan jeg gøre for at sikre dem bedst muligt i Danmark?
6. Kan de selv gøre noget for at forbedre deres muligheder for at blive boende i Danmark?

1. Højst sandsynligt ja:
https://nyidanmark.dk/da/Din-situation- ... mlivsophør
“Særligt om dødsfald
Der gælder særlige muligheder for at bevare en opholdstilladelse, hvis din ægtefælle/samlever dør. Dette gælder, uanset om du er familiesammenført til en ægtefælle/samlever, der er flygtning, eller en ægtefælle/samlever, der ikke er flygtning. Udlændingestyrelsen kan undlade at inddrage opholdstilladelsen, hvis grunden til, at samlivet ophører, er, at din ægtefælle eller samlever, som du er blevet familiesammenført med, er død. Dette gælder også, selvom du kun har opholdt dig her i landet i kortere tid.
*Hvis du har opholdt dig 2 år eller mere i Danmark frem til tidspunktet for din ægtefælles/samlevers død, vil det som udgangspunkt være tilstrækkeligt til, at opholdstilladelsen bevares, hvis du har udvist vilje og evne til at lade dig integrere i det danske samfund, fx hvis du er jobsøgende eller har modtaget danskundervisning.*
Har du opholdt dig mindre end 2 år i Danmark på tidspunktet for din ægtefælles/samlevers død, vil du også kunne bevare opholdstilladelsen, hvis du har udvist vilje og evne til at integrere dig. Det vil i vurderingen heraf indgå fx, om du har arbejde eller er under uddannelse her i landet. Hvis du ikke er i arbejde eller under uddannelse, kan der fx også lægges vægt på, om du er aktivt jobsøgende, deltager i danskuddannelse, tager aktivt del i foreningsliv eller lokalsamfundet mv.”

2. Så længe moderen har opholdstilladelse, vil datteren så vidt jeg kan se også kunne bevare sin på grundlag af at være familiesammenført (det er hun jo med sin mor), indtil hun fylder 18. Når hun fylder 18, skal hun søge forlængelse af sin nuværende opholdstilladelse, og en af betingelserne for forlængelse er at hun bor fast i Danmark, og at mindst én forælder bor i Danmark. Når hun er mellem 18 og 19 kan hun, da hun til den tid vil have boet mindst 8 år i Danmark, søge om permanent opholdstilladelse på særligt lempelige vilkår (fx ingen krav om fuldtidsarbejde i flere år). Hun SKAL søge om både forlængelse af den midlertidige og om permanent på en gang, da der jo ikke er garanti for at hun får den permanente. Betingelserne kan I læse her: https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... 8-og-19-år

3. Den ældste datter har allerede fået selvstændig opholdstilladelse, går jeg ud fra, så for hende vil det ikke ændre noget, hvis du taber kampen mod kræften. Hun opfyldte, så vidt jeg forstår, ikke betingelsen for at få en permanent opholdstilladelse, da hun fyldte 18, da et af kravene efter dagældende lov (i 2018 og 2019) også som nu var at hun skulle have boet mindst 8 år i Danmark. Hun bør altså prøve at få et fast job, så hun med tiden kan opfylde kravene til permanent opholdstilladelse.

4. Noget, der lægges vægt på, er jo at man er selvforsørgende, og altså ikke søger om kontanthjælp, så ja, det at hun vil have en formue, vil være positivt.

5. Du kan evt. adoptere begge piger, og for den yngste vil det betyde at hun kan søge om dansk statsborgerskab på særlige lempelige betingelser: https://uim.dk/statsborgerskab/udenland ... ptivboern/

For den ældstes vedkommende er det ikke nødvendigt at få samtykke fra deres far, men for den yngste skal faderen (hvis han er i live) samtykke (det kan han gøre ved fremmøde på den danske ambassade/konsulat). For den ældste betyder en adoption desværre ikke, at hun har bedre chancer for at få statsborgerskab, men adoption vil betyde, at de automatisk bliver dine arvinger (hvad de ikke er nu). Ellers er der ikke så meget, du kan gøre nu, men umiddelbart skulle der ikke være risiko for at deres opholdstilladelse bliver inddraget. Din kone og den yngste vil formodentlig få et brev fra Udlændingestyrelsen om at man påtænker at inddrage deres opholdstilladelse, og i brevet spørges der om de kan komme med begrundelse for at det ikke skal ske. Når brevet kommer, svarer de omgående tilbage og henviser til at samlivsophør skyldes dødsfald, det lange ophold i Danmark, skolegang og at de er selvforsørgende. Hvis de føler sig usikre på om de kan svare rigtigt, bør de gå til en retshjæp eller en advokat med speciale i udlændingeret.

6. Ja, de kan. Den yngste skal passe sin uddannelse, så hun opfylder de lempelige betingelser for statsborgerskab (hvis adoption ikke er mulig), og dine kone og den ældste skal sørge for at de ikke kommer i den situation, at de er nødt til at søge om kontanthjælp.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar