Hjemmepasningstilskud og forlængelse af opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mettebg
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.08.2023 18:45:04

Hjemmepasningstilskud og forlængelse af opholdstilladelse

Indlæg af Mettebg » 03.08.2023 18:50:04

Jeg har brug for at høre om der skulle sidde nogen, der har været i samme situation og som kan dele nogle erfaringer.

Jeg er pt på barsel og går med overvejelser om jeg skal forlænge denne med et års hjemmepasning. Man kan søge tilskud i min kommune og det vil jeg selvfølgelig virkelig gerne, da det vil få tingene til at hænge bedre sammen. Jeg er dog familiesammenført med min mand, og hans opholdstilladelse skal forlænges i foråret 2024. Hos Udlændingestyrelsen har jeg fået at vide, jeg at skal sikre mig at tilskuddet ikke udbetales "efter lov om aktiv socialpolitik." Det er kun tilskud under denne lov, vi ikke må modtage. Desværre er de ikke særlig hurtige hos min kommune og har både forsøgt at skrive og ringe, uden at få svar endnu.

Så er der nogen, som har modtaget tilskuddet og er familiesammenført, uden problemer? Og som ved om tilskuddet normaltvis ikke udbetales efter lov om aktiv socialpolitik? (Jeg ved ikke om dette er forskelligt fra kommune til kommune, men det lyder næsten sådan). Eller ved om det på andre måder kan bide os i halen senere hen, at jeg har modtaget dette tilskud?

Min mand har i øvrigt fuldtidsarbejde og har haft siden han fik opholdstilladelse i 2018. Vi bor i hus som vi ejer og har to børn. Intet vil have ændret sig til næste forlængelse andet end et evt hjemmepasningstilskud.

Jeg håber, der er nogen, der kan gøre mig klogere 🤞

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Hjemmepasningstilskud og forlængelse af opholdstilladelse

Indlæg af mhg » 04.08.2023 13:24:45

Tilskud til hjemmepasning af eget barn gives efter Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven). Kap. 16, § 86:
"Kapitel 16
Tilskud til pasning af egne børn
§ 86. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give forældre med børn i alderen 24 uger og indtil barnets skolestart mulighed for at vælge økonomisk tilskud til pasning af egne børn i stedet for en plads i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 og 3, jf. dog stk. 2 og 3."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Mettebg
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.08.2023 18:45:04

Re: Hjemmepasningstilskud og forlængelse af opholdstilladelse

Indlæg af Mettebg » 06.08.2023 14:45:39

Tak!!!

Besvar