SU-berettigelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jhrasmus
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30.07.2007 12:15:05

SU-berettigelse

Indlæg af jhrasmus » 30.07.2007 12:19:18

Hej,

Min kone får opholdstilladelse medio august.
Mit spørgsmål er om hun er SU-berettiget fra starten eller om der skal gå nogle år?
Jesper, Aalborg

sagga
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28.06.2007 17:21:55

Indlæg af sagga » 30.07.2007 13:11:33

Hej!

Det ville jeg også gerne vide lidt mere om, hvis der er nogen der har erfaring med det. Min mand har været i DK i et år og vil måske begynde studie næste år til september (til den tid har han været her to år).

Hilsen
Sagga

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 31.07.2007 09:41:24

Hej

Det kommer an på under hvilke omstændigheder man har ophold i DK.
- Kommer man som udlænding på studietilladelse skal man som regel betale for egen uddannelse og kan man som regel ikke få SU.
- Får man ophold som EU-borger f.eks. kan man gå gratis til danske uddannelser, men ikke få SU de første år.
- Er man familiesammenført fra ikke-EU-lande og hører ind under Integrationsprogrammet og har stillet bankgaranti, får man samme rettigheder på lige fod med danske statsborgere til at søge ind på en uddannelse og modtage SU.
Senest rettet af ZB 31.07.2007 13:46:26, rettet i alt 2 gange.

Ulrik
Indlæg: 29
Tilmeldt: 11.06.2007 07:40:57

Indlæg af Ulrik » 31.07.2007 12:27:29

Se nærmere på SU's hjemmeside under afsnittet "Du er udenlandsk statsborger" i venstre side:
http://www.su.dk/
Får man ophold som EU-borger f.eks. kan man gå gratis til danske uddannelser, men ikke få SU de første år.
Som jeg læser det kan man godt få SU med det samme (som EU borger) hvis man er gift - se nedenstående. Hvis man ikke er gift og er her på en studietilladelse kræver det at man har opholdt sig her i 5 år.


Du er ægtefælle til en EU- eller EØS-statsborger
Du kan blive ligestillet, hvis du er gift med eller i registreret partnerskab med en EU- eller EØS-statsborger, der er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i Danmark. Du skal bo eller have boet sammen med EU- eller EØS-statsborgeren, mens denne er/var arbejdstager i Danmark. Danske statsborgere betragtes som udgangspunkt ikke som vandrende arbejdstagere i Danmark.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 31.07.2007 13:13:47

Den er også lidt kringlet, men det betyder at ægtefællen i DK ikke må være dansk statsborger, men statsborger fra et andet EU-land som er EU-arbejdstager i DK. Så kan arbejdstagerens ægtefælle blive ligestillet.

SU er normalt forbeholdt danske statsborgere. Man kan ansøge om ligestilling med danske statsborgere, og så er det op til en vurdering hos SU. Man skal som regel opfylde nogle kriterier som man f.eks. har haft arbejde eller erhvervsvirksomhed i DK fordi så har man været skatteyder i en periode.

Tjek www.borger.dk om udlændinges ret til uddannelse og SU:
http://borger.dk/forside/udlaendinge-i- ... rden-og-eu

Hvis man er omfattet af Integrationsloven er der ingen problemer med SU.
Er man ikke omfattet af Integrationsloven og gift med en dansk statsborger kan man søge om at blive ligestillet hvis man har boet 2 år i DK inden uddannelsens start.

Ulrik
Indlæg: 29
Tilmeldt: 11.06.2007 07:40:57

Indlæg af Ulrik » 31.07.2007 14:20:33

Ok, endnu et eksempel på at en dansk statsborger kan blive stillet dårligere end andre EU borgere.

cheshirecat
Indlæg: 27
Tilmeldt: 07.07.2007 12:11:58
Geografisk sted: Tårnby

Indlæg af cheshirecat » 01.08.2007 17:54:04

Yes, your spouse can get SU when he/she continues her education in Denmark. I got my SU since the very first day I started my master study in DTU. I only needed to submit the SU form for "udenlandsk statsborger" and also a copy of letter from Udlændingstyrelsen. Hope that helps

Good luck

jhrasmus
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30.07.2007 12:15:05

Re: SU-berettigelse

Indlæg af jhrasmus » 12.10.2007 11:16:52

Hej igen,

Lige et afrunding af denne tråd, med en status på hvordan det er gået.
Min kone fik tildelt SU på lige fod med danske statsborgere, fordi hun er omfattet af integrationsloven, hvilket er standard ved familiesammenføring.

Mvh Jesper
Jesper, Aalborg

Irene74
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.01.2008 14:34:13
Geografisk sted: København

SU som EU borger

Indlæg af Irene74 » 12.01.2008 15:20:21

Jeg skriver for at høre om nogen har erfaringer med SU til EU borgere. Vi har været igennem regler og bekendtgørelser tusind gange, så det er mere et spørgsmål om hvordan reglerne bliver tolket. Og i det hele taget for at starte en debat om urimeligheden i at man synes at være absolut dårligst stillet i forhold til SU hvis man er så uheldig at være EU borger og samtidig gift med en dansker...

Først lige lidt baggrund. Min mand er EU borger, englænder, og brugte sit første år i Danmark på at søge arbejde uden held og valgte derfor at søge ind på en uddannelse selvom han har uddannelse i forvejen.

Han startede uddannelsen sept 06, søgte SU og fik afslag. Det hjalp ham ikke at han havde familiesammenføring efter præcis de samme regler som ikke-EU borgere og jeg havde stillet bankgaranti og hele pivetøjet. Han hører ikke ind under integrationsloven fordi han er EU borger. Vi havde heller ikke været gift i 2 år på det tidspunkt. SU ville heller ikke give ham SU efter EU-retten fordi det vikararbejde han havde haft ikke var nok til at kvalificere ham. Dertil kommer at jeg er dansker og selvom jeg har arbejdet i England og kunne dokumentere det så var SU styrelsens argument at vi ikke var gift på det tidspunkt.

OK vi måtte acceptere afslaget hvor urimeligt det end synes at være når dem der kommer ind under integrationsloven kan få SU med det samme. Hvis nu bare han havde været alt andet end EU borger eller jeg havde været fra et andet EU så havde alt været nemt...

Vi fik dog at vide at han kunne søge igen når vi havde været gift i 2 år. Det var december 07 og han søgte igen. Denne gang skulle den da være hjemme ikke? Men nej igen har han fået afslag, på trods af at SU styrelsen to gange har bekræftet til SU kontoret på hans uddannelsessted at han var berettiget til SU fra december 07.

Denne gang er afslaget givet med den begrundelse at selvom vi har været gift i 2 år så har han i følge CPR registeret ikke opholdt sig i Danmark i 2 år... Som bekendt kan man jo kun blive registreret i CPR registeret når man har opholdstilladelse og med de lange behandlingstider i udlændingestyrelsen fik han først den i marts 06. Det er altså den dato SU nu forholder sig til og giver afslag på baggrund af. Dvs. et andet systems praksis med at bruge dato for opholdstilladelse i stedet for indrejsedato gør nu at han ikke kan få SU. Han kan ovenikøbet bevise indrejsedatoen med stempel i pas og har også årsopgørelse fra 05 der dokumenterer at han var skattepligtig i Danmark. Det er man jo som bekendt fra begyndelsen af ophold i Danmark, dvs. indrejsedatoen. SU fastholder derimod at de bruger datoen i CPR registeret. De foreslog at han kunne forsøge at få CPR registeret til at ændre datoen så det var indrejsedatoen der fremgik i stedet. Vi kontaktede folkeregisteret og det ville de selvfølgelig ikke. De ændre aldrig registreringdatoen tilbage i tid på den måde. Så den vej er lukket.

Er der nogen der har lignende oplevelse? Eller forslag til hvad vi kan gøre? Ja han kan selvfølgelig prøve at søge igen til marts men der er uddannelsen næsten færdig og det skulle ikke undre mig om SU så igen finder på et eller andet smuthul...

Sidst men ikke mindst så synes jeg det ville være godt med en debat af om det virkelig kan være rigtigt at rettigheder for EU borgere gift med en dansker er så ringe sammenlignet med f.eks. ikke-EU borgere. Min mand tog jo ikke til Danmark for at få SU og gratis uddannelse men for at leve sammen med mig og arbejde. Og han boede i Danmark et helt år og søgte job inden han startede på uddannelsen. Han har brug for dansk uddannelse fordi ingen tilsyneladende vil give ham et job på baggrund af hans engelske uddannelse. Vi har jo på en eller anden måde klaret os igennem på min løn som PhD studerende, men jeg kan ikke nægte at vi efterhånden er lidt irriterede over det her... har andre det som os?

Jeg ville være taknemlig for alle ideer, kommentarer, forslag, lignende oplevelser osv. Har tænkt på om man skulle klage til EU, undervisningsministeren, hvor som helst...:-) Det er jo nok for sent for min mand på nuværende tidspunkt da han er færdig til juni, men for andres skyld, dem der kommer efter ham og er i samme situation.

vh
Irene

Irene74
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.01.2008 14:34:13
Geografisk sted: København

Klage imødekommet

Indlæg af Irene74 » 10.02.2008 15:45:31

Bare en update på min tidligere post for andre der måtte være i en lignende situation.

Vi klagede til ankenævnet for SU og fik ret. Dvs. det er ikke datoen for registrering i CPR registeret der skal ligges til grund men datoen for indrejse. Altså præcis som det også er tilfældet med skattepligten. Min mand får nu SU, og med tilbagevirkende kraft fra december 07:-)

vh
Irene

Besvar