Opholdskrav og dagpenge: hvad nu?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
haps
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14.12.2014 15:27:47

Opholdskrav og dagpenge: hvad nu?

Indlæg af haps » 03.01.2019 14:37:22

Nu hvor lovforslaget er bleven vedtaget og opholdskravet står ved magt står min amerikanske kone og jeg med et spørgsmål om hvordan vi skal reagere på den nye virkelighed. Min hustru har været i fuldtidsarbejde og medlem af en a-kasse i 2.5 år og var derfor inden årsskiftet dagpengeberettiget.

Vi flyttede begge til Danmark i foråret 2015 og er derfor ramt af opholdskravet - jeg er dog ikke medlem af en a-kasse selv.

Jeg kan læse at Socialdemokraterne siger at de vil rulle opholdskravet tilbage hvis de vinder det kommende valg, dog vil de sandsynligvis erstatte det men en anden version som måske, måske ikke, vil give min hustru adgang til systemet - det ved vi intet op på nuværende tidspunkt så vidt jeg kan se.

Så i vores situation kan vi altså vælge at melde min hustru ud af a-kassen, fordi at hun jo ikke får noget ud af pengene lige nu alligevel. Vi kunne også vælge at gamble med at Socialdemokraterne vinder næste valg, og gør noget fornuftigt, hurtigt, med opholdskravet. Hvis det er tilfældet kunne det jo være smart at blive ved med at være medlem så man undgår karantæne når man så melder sig ind igen. Dog virker det ikke nødvendigvis som en vindersag for en ny regering at gå igang med hurtigt.

Jeg har ikke rigtigt noget spørgsmål, men jeg er interesseret i at høre hvad I andre i lignende situationer tænker. Jeg hælder nok til at anbefale min hustru at hun melder sig ud, det er bare ærgeligt.

FætterGuf
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04.12.2018 15:16:43

Re: Opholdskrav og dagpenge: hvad nu?

Indlæg af FætterGuf » 03.01.2019 15:29:58

Hej haps,

Føler virkelig med dig og både jeg og min kone stod i præcis samme situation - dog slap jeg lige nøjagtigt med nogle få dages margin inden for kravet da det blev nedsat til 7 ud af de seneste 12 år.

Hvis jeg var blevet ramt af kravet ville jeg have været fuldstændig kynisk og have fundet en vej udenom. Husk på, regeringen har udsat dig og din familie for diskrimination og samtidig endda indført en lov med tilbagevirkende kraft. Du skal ikke finde dig i at blive behandlet som tredjerangsborger.

Det helt store "hul" i implementeringen af denne lov er at man ene og alene har givet a-kasserne ansvaret for at vurdere om en person opfylder opholdskravet eller ej. A-kasserne har kæmpet imod denne lov med alt hvad de har lært. Hvis de vurderer at et medlem ikke opfylder opholdskravet så vil medlemmet melde sig ud og a-kasserne vil miste indtjening. Det er ligesom at sætte Peter Plys til at bevogte honningkrukkerne...

Du kan starte med at se om du eller dine hustru opfylder en af undtagelserne:
Ved opgørelsen af opholdskravet i stk. 1 sidestilles følgende med ophold her i riget:

1) Hyre på et dansk skib.
2) Ophold i udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig myndighed.
3) Ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig dansk interesse.
4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk virksomhed, herunder filial eller datterselskab.
5) Ophold i udlandet med henblik på erhvervskompetencegivende uddannelse, når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold efter § 41, stk. 1, umiddelbart før uddannelsen blev påbegyndt.
6) Ophold i udlandet som forsker ved udenlandsk universitet, forskningsinstitution eller virksomhed, når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold efter § 41, stk. 1, umiddelbart før udlandsopholdet blev påbegyndt.

Stk. 3. Ved opgørelse af opholdskravet i stk. 1 sidestilles med ophold her i riget perioder, hvor et medlem har været samlevende på fælles bopæl med en person omfattet af stk. 2, hvis de har indgået ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden eller opfylder betingelserne for at indgå ægteskab med hinanden og havde etableret fælles bopæl inden udrejsen.
Dvs. at hvis enten din hustru eller dig opfylder et af de krav, så kan de sidestilles med ophold her i landet og tæller derfor med i opholdskravet.

Hvis du stadig ikke opfylder kravet så tag et ekstra kig på punkt 4: Ophold i udlandet som ansat i en dansk virksomhed, herunder filial eller datterselskab. Som grundlag for a-kassernes vurdering af om opholdkravet er opfyldt kan de kun lægge oplysninger fra CPR-registeret til grund. De kan med andre ord se at du og din kone har boet i USA, men de aner ikke hvad I har arbejdet med og har ingen mulighed for at checke det. Så... hvis der står på dit CV at du har arbejdet for et datterselskab af en dansk virksomhed i USA, ja... (lille hint der).

Besvar