Forlængelse af opholdstilladelse - på ghettolisten?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sh_aa
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04.07.2016 21:35:55

Forlængelse af opholdstilladelse - på ghettolisten?

Indlæg af Sh_aa » 28.12.2018 10:31:35

Hej. Vi står og skal flytte til et område der er på ghettolisten. Har det nogen betydning for forlængelse af min opholdstilladelse? Jeg mindes at have læst noget om det på et tidspunkt, men kan ikke finde det nu.

paraguy
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17.03.2015 01:28:53

Re: Forlængelse af opholdstilladelse - på ghettolisten?

Indlæg af paraguy » 01.01.2019 21:08:06

der står lidt her.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-ko ... ammenfoert,

men hvis du skal forlængel din opholdstilladelse, så er du vel efter de tidligere regler? (altså de regler som som var gældende dengang du blev tildelt opholdstilladelse). men jeg er i tvivl.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Forlængelse af opholdstilladelse - på ghettolisten?

Indlæg af DortheM » 01.01.2019 22:27:32

Der står på nyidanmark ( https://www.nyidanmark.dk/da/SituationC ... e%20permit )

"Hvis forholdene ændrer sig

Udlændingestyrelsen kan inddrage eller nægte at forlænge en tidsbegrænset opholdstilladelse, hvis grundlaget for tilladelsen ikke var rigtigt eller ikke længere er til stede. Det kan fx være tilfældet:
- Hvis der i forbindelse med opholdstilladelsen er stillet krav om, at din bolig ikke er beliggende i et område, der er omfattet af boligkravslisten, og du efterfølgende flytter til et sådan område."

Så det må betyde at når ikke det var et krav da han fik familiesammenføring, vil det heller ikke være et krav ved forlængelse.

Sh_aa
Indlæg: 7
Tilmeldt: 04.07.2016 21:35:55

Re: Forlængelse af opholdstilladelse - på ghettolisten?

Indlæg af Sh_aa » 17.01.2019 01:30:33

Det håber jeg virkelig ellers er vi på den

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse af opholdstilladelse - på ghettolisten?

Indlæg af mh1 » 17.01.2019 06:51:07

Der er jeg meget i tvivl, da det nugældende boligkrav nævnes som krav for forlængelse; endvidere ved vi jo, at formålet med kravet i mindre grad er integration, og i højere grad at gøre tilværelsen for udlændinge utålelig.

I høringen til lovforslaget står:
“Udlændinge- og Integrationsministeriet forudsætter, at betingelsen om, at ansøgeren og den herboende i tiden, indtil ansøgeren meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, ikke flytter til en bolig omfattet af den gældende bekendtgørelse om boligkravet for ægtefællesammenføring, fremgår af den opholdstilladelse, som ansøgeren får fra Udlændingestyrelsen i forbindelse med den første opholdstilladelse og evt. efterfølgende forlængelser.”

Men jeg vil ikke blive forbavset, hvis US alligevel stiller det som krav for at få forlængelse; der er en tendens til kreativ fortolkning visse steder.
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Forlængelse af opholdstilladelse - på ghettolisten?

Indlæg af DortheM » 17.01.2019 23:01:03

Det sikreste er nok at undlade at flytte til et sted der er på listen.

Besvar