Sikring af ægtefælle

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Sikring af ægtefælle

Indlæg af Jacjac » 11.04.2018 08:11:44

Hej Alle,

Jeg har gået i nogen tid og tænkt lidt over hvordan jeg kan sikre min familie i tilfælde af jeg skulle gå bort, min kone er fra filippinerne. Vi har et fælles barn og hun har to særbørn. De har midlertidig opholdstilladelse, familiesammenføring.

Økonomisk sikring kommer fra gruppelivsforsikring, ulykkesforsikring, ATP engangsbeløb, arv osv. noget jeg skal være opmærksom på?

Men hvad med ophold i landet? Inddrages deres opholdstilladelse i dette tilfælde med det samme?

Hvis min kone er i fuldtidsarbejde kan man søge om ophold med henblik på arbejde uden at forlade landet?

Hvad har i andre gjort af tanker? :roll:

Vh
JacJac

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sikring af ægtefælle

Indlæg af mh1 » 11.04.2018 19:56:22

Hvor gammelt er jeres fællesbarn? Hvis barnet er 6 år og har boet i DK siden fødslen, opnår det en selvstændig tilknytning, som moderen kan bruge som begrundelse for at opholdstilladelsen ikke bortfalder.

Desuden gælder dette stadig: “Udlændingestyrelsen skal også foretage en vurdering af, om der er forhold, der gør, at inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelsen vil være særligt belastende for dig.

Hvis du har opholdt dig 2 år eller mere i Danmark frem til tidspunktet for din ægtefælle/samlevers død, anses det som udgangspunkt for tilstrækkeligt til, at opholdstilladelsen ikke inddrages.”
mh
Rådgiver for ÆUG

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Sikring af ægtefælle

Indlæg af Jacjac » 12.04.2018 11:05:54

Det er bare super! Så er vi nogenlunde sikret, som det stadig ser ud.

Vores fælles barn er snart 1, så der går lige et par år.

Tusind tak for hjælpen mh :-)

Besvar