Optjeningsprincip dagpenge

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Optjeningsprincip dagpenge

Indlæg af Beraru » 06.02.2018 22:23:47

Hej
Jeg læser lige de nye aftale indgået mellem Regeringen og DF.
Der indføres et optjeningskrav for ret til dagpenge, således at man skal have lovligt ophold i DK eller i et andet EU- land i sammenlagt 7 år indenfor de sidste 8.
Ok.
Stramninger er OK.Det skal ikke være så nemt(selvom der kun var 18 EU-borgere, der har fået "hurtige" dagpenge i 2016, tror jeg)

Men EU-borgerne har alligevel opholdt sig mange år i deres EU-lande og hvad så?Disse år regnes vel også med, når man beregner opholdskravet, ikke? Det betyder, at denne nye regel ikke har nogen betydning for "græshopperne", ups, undskyld, EU borgerne?

Det, jeg hæfter mig ved, er 3.landsborgernes situation.
Man kan i princippet arbejde og være A-kasse medlem i 5 år, men alligevel ikke have ret til dagpenge?

Opholdskravet for dagpenge indfases, som følgende: 5 ud af 8 år i 2019, 6 ud af 8 år i 2020, 7 ud af 8 år fra 2021.
Hvis jeg forstår det korrekt, min kone, der er 3.landsborger og har fået ophold i 2016 og arbejder/er medlem af en A-kasse, ikke kan få dagpenge, f.eks. i 2021, altså efter 5 år arbejde/A kasse medlemskab, da hun ikke vil kunne opfylde opholdskravet, som er 7 ud af 8 år?


Er det mig, der misser noget her eller er DF virkelige desperate efter stemmer?

Broxx
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.02.2018 07:05:16

Re: Optjeningsprincip dagpenge

Indlæg af Broxx » 07.02.2018 07:08:53

Jeg var ikke klar over at det indfases og ikke er 7 år fra dag et I relation til barselsdagpenge er kravet mon så det samme? Herunder eksempelvis at vi står uden barselsdagpenge pr 1 januar?

Eller behandles barsel anderledes?

Broxx
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.02.2018 07:05:16

Re: Optjeningsprincip dagpenge

Indlæg af Broxx » 07.02.2018 09:14:11

Jeg jan se der er en mere detaljeret beskrivelse her:

https://www.regeringen.dk/media/4816/af ... linger.pdf

Nu er jeg lettet, men har sympati for dem der falder ud, grundet nogen fuldstændigt ubetydelige skattelettelser

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Optjeningsprincip dagpenge

Indlæg af oz2mia » 08.02.2018 07:37:35

Jeg læser aftalen på samme måde som dig Beraru,
din kone vil ikke kunne få dag penge før efter 2023 som teksten er i aftalen.

Men lad os vente til vi ser loven efter den er vedtaget.
Hvis politikerne har nogen form for anstædighed,
vil jeg håbe der bliver indføjet en fodnote om,
at de nye regler kun gælder nye medlemmer af en a kasse.

Men hadet mod udlændige i regeringen er meget stærkt,
så det er kun et håb, og DF er altid desperate efter stemmer.

AlphonsAaberg
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.04.2017 20:26:29

Re: Optjeningsprincip dagpenge

Indlæg af AlphonsAaberg » 15.02.2018 16:43:10

Endnu et helt absurd lovforslag hvor man skyder med spredehagl og rammer alt og alle som enten er udlændinge eller har gjort noget så frygteligt som at arbejde i udlandet.

Jeg har arbejdet i Kina i mange år og kom sidste år tilbage til DK sammen med min kinesiske kone. Jeg har et lederjob i et dansk IT-firma nu og har snart optjent ret til dagpenge, hvilket så ikke vil betyde noget som helst idet jeg har boet i udlandet i mere end et år de seneste 8 år. Konsekvensen er at hvis jeg skulle miste mit job vil vi have en indkomst på 0 kr. Vi har intet socialt sikkerhedsnet på trods af at jeg betaler halvdelen af min indkomst i skat.

Det er jo helt surrealistisk at man ikke kan få dagpenge selvom man har optjent retten til det bare fordi man har arbejdet uden for landets grænser.

Skræmmende at DF kan få lov til at lave disse symbolpolitiske numre som ikke giver noget reelt resultat på bundlinjen men bare trækker en endnu kraftigere linje mellem "os" og "dem" (danskere der har arbejdet i udlandet og kommer hjem med nye skills og viden er nu også en del af "dem"). Fremtiden ser ikke lys ud når man stiller sig i vejen for globalisering og når folk fra det mørke jylland som aldrig selv har talt med en udlænding (og ingen uddannelse har) sidder i folketinget og strikker finans- og udlændingepolitik sammen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Optjeningsprincip dagpenge

Indlæg af mh1 » 16.02.2018 18:05:10

Hvis du har en indkomst der tillader det, kan jeg udover at være SÅ enig med dig kun anbefale at du tegner en privat forsikring.

Jeg finder det ligeledes rystende at man kan så meget som kan komme på sådan en tanke, i og med at forsikring i a-kasse jo også er noget man selv betaler til. Jeg læste, at DF særlig har gaflet vælgere fra Socialdemokratiet. De vælgere må have fået minuskarakterer i historie, hvis de ikke forlader DF i hobetal nu.
mh
Rådgiver for ÆUG

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Optjeningsprincip dagpenge

Indlæg af Chr. R. » 16.02.2018 19:27:28

Tænk på dem der ikke kan få godkendt et lån, idet et sådanne forudsætter at begge ansøgere er sikret via en A-kasse. Desuden vil visse arbejdsgivere udnytte den økonomiske usikkerhed overfor en nydansker, og derfor presse vedkommende endnu mere grundet frygten for at miste arbejdet. Det sker _desværre_ allerede i dag, og en ændring af dagpenge reglerne vil på ingen måde gøre udnyttelsen mindre.

Jeg er sådan også klar over, at der også er nogen der udnytter dagpenge reglerne i dag, men derfra og så til at ramme alle FS ægtepar, det er i den grad forkert!

Besvar