Vaernepligt som returnerede udlandsdansker?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kristian2991
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25.01.2018 21:51:23

Vaernepligt som returnerede udlandsdansker?

Indlæg af Kristian2991 » 25.01.2018 22:08:25

Hej ÆUG

Jeg er netop flyttet tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet siden jeg var 13. Der er mange nye ting og forholde sig til, og en af dem er værnepligten. Jeg meldte mig in i borgerservice sidste uge, og fik i dag en meddelelse fra Forsvaret om, at jeg er blevet indkaldt til Forsvarets Dag. Jeg er 25 år og (indtil i dag) var jeg under det indtryk, at man kun bliver indkaldt hvis man har en adresse i Danmark det år man fylder 18. Men nu ser det så ud som om jeg fik fat i den forkerte ende af tråden med det der.

Jeg ved godt, at chancen for at trække et gyldigt nummer er lille (men alligevel ikke så lille). MEN min kone kommer til Danmark i April og vi har ansøgt om familiesammenføring baseret på mit arbejde (og min lønning) som maskiningeniør. Hvis jeg så bliver kaldt ind og skal gøre 4 måneder i militæret så er timingen ærligt talt ikke så god. Det ved jeg heller ikke om den nogensinde er når man er 25 år – der er nok en grund til, at værnepligten er for 18 årige.

Er der nogen, som kan kommentere på min situation? Er det rigtigt, at jeg er forpligtet til værnepligten som udlandsdansker som flytter hjem?

På forhånd tak,


Kristian

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vaernepligt som returnerede udlandsdansker?

Indlæg af skaanebo » 26.01.2018 00:02:06

"Værnepligtige kan ikke indkaldes til værnepligtstjeneste efter det fyldte 32. år." Citat: https://www.borger.dk/politi-retsvaesen ... aernepligt

Og lovgivningen finder du her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=6463

Hvis du har aftjent værnepligt i et andet land, kan du dog blive fritaget for at aftjene værnepligt i Danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vaernepligt som returnerede udlandsdansker?

Indlæg af mh1 » 26.01.2018 17:34:47

Mener du, I regner med at kunne benytte beløbsordningen, og dermed undgå visse krav, eller er det ‘bare’ om I vil have midler nok de fire mdr., du er bekymret for?

Du kan muligvis have ‘særlige grunde’, som kan begrunde en udsættelse, i og med at du nyligt er hjemvendt og ikke vil have ret til orlov fra jobbet endnu.

Tjek brochuren her: https://www2.forsvaret.dk/TEMAER/VAERNE ... fault.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Kristian2991
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25.01.2018 21:51:23

Re: Vaernepligt som returnerede udlandsdansker?

Indlæg af Kristian2991 » 27.01.2018 23:20:08

Tak for svarene – jeg er nu blevet lidt klogere på, hvordan det hænger sammen og jeg er nu lidt mindre ”panisk” end jeg var, da jeg først fik beskeden. Det ser ikke ud som om jeg kan udsætte værnepligten da jeg, efter at have mødt op til Forsvarets Dag, er 26 år – derfor kan den ikke udsættes og skal serveres. Vi kan lige klare os hvis jeg skal af sted, men det håber jeg så ikke jeg kommer – fordi det ville være hårdt for os finansielt og personligt.
Men det skal nu nok gå alt sammen..

Besvar