Integrationsprogram - flytte kommune

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
denmarkthai

Integrationsprogram - flytte kommune

Indlæg af denmarkthai » 06.09.2017 08:47:34

Hej

Vi blev godkendt - og flytter til Danmark under coming home reglen. Det betyder at vi skal finde bolig inden 6 mdr. fra ankomst. Det er ikke noget problem.

Men i forhold til det integrationsprogram der igangsættes med kommune, når vi bliver CPR registeret.

Sagen er den at vi planlægger at bo hos familie midlertidigt i 1-3 mdr.

Her tænker jeg hvor bøvlet det bliver i forhold til integrations-programmet, da vi allerede ved fra start, at vi ikke kommer til at bosætte os i den kommune, hvori vi midlertidigt vil være registreret ind til vi flytter i lejlighed.

Kan man sige til kommunen at man ikke ønsker at igangsætte integrationsprogrammet fra start (og vente til vi er flyttet til ny kommune).
Kunne forstille mig det kunne være lidt noget bøvl at starte ét sted, for så måske allerede 1 mdr. senere, så flytte til ny kommune, som skal overtage progammet fra den gamle kommune osv.

Dertil kommer at bankgarantien skal overføres til Ny Kommune også - men det formoder jeg er noget kommunerne selv ordner?

Vi har ikke som sådan brug for integrationshjælp, da vi allerede taler dansk, samt kommer til at være i jobs begge to fra starten.

closed1

Re: Integrationsprogram - flytte kommune

Indlæg af closed1 » 08.09.2017 13:28:04

Angående integrationsprogrammet , det skal i snakke med det lokale jobcenter om, om det skal starte med det samme eller kan udskydes , man skal tage en prøve i dansk A1 senest 6 måneder efter man er flyttet til Danmark . Der er ingen problem med bankgarantien i forhold til at flytte rundt i landet .

Besvar