Efter familiesammenføring - arbejde

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jefm
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13.07.2017 07:29:36

Efter familiesammenføring - arbejde

Indlæg af Jefm » 05.09.2017 21:24:19

Hej,

Min mand og jeg er Familiesammenført med de danske regler.

Er det korrekt forstået at man intet hjælp får igennem kommunen, til at finde de arbejde?

Min mand har været til første integrations møde, hvor han underskrev kontrakt med at lære det danske at kende. Og de snakkede om fremtid. Hvor de blankt sagde at de intet ville hjælpe med arbejde, det skulle man selv klare.

Jeg kender nemlig flere som er Familiesammenført og har fået praktisk og efterfølgende løntilskud.


???

Jeg synes godt nok at det er svært som dansker selv at finde arbejde, og endnu sværere for min mand, som kun kan lidt dansk, og først nu skal starte på Sprogskolen.

Hvordan er i kommet igennem?

Jefm
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13.07.2017 07:29:36

Re: Efter familiesammenføring - arbejde

Indlæg af Jefm » 16.09.2017 16:20:18

Ingen svar?

AlphonsAaberg
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.04.2017 20:26:29

Re: Efter familiesammenføring - arbejde

Indlæg af AlphonsAaberg » 16.09.2017 20:41:12

Ja, kommunen tilbyder normalt ingen hjælp til at finde arbejde, medmindre de har et eller andet særligt jobforløb for tilflyttere. Jeg var også lidt overrasket over at der slet ingen hjælp var til jobsøgning da det at finde arbejde, i mine øjne, er det vigtigste element i en integrationsproces.

Overvej om det evt. er bedst at fokusere fuldt ud på at lære dansk i starten eller evt. tage noget andet uddannelse. Ellers må I prøve at søge diverse jobs, se bl.a. https://www.workindenmark.dk/

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Efter familiesammenføring - arbejde

Indlæg af Jacjac » 28.09.2017 23:42:28

Vi fik at vide af vores konsulent til integrationsmøde at praktik og løntilskud var en mulighed. Jeg spurgte faktisk indtil dette, om det var kommunen eller en landsdækkende ordning. Vi blev vejledt til at det var landsdækkende, men at vejledningen i nogle kommuner ikke var på specielt god.

Dog skulle man selv finde praktik og løntilskud pladsen.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Efter familiesammenføring - arbejde

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 15.10.2017 22:12:37

Det er meget forskelligt hvor meget de forskellige kommuner hjælper. Mange har desværre den holdning, at siden de familiesammenførte ikke koster kommunen noget, så vil de ikke bruge deres ressourcer på dem. Så vælge de at bruge deres ressourcer på fx. kontanthjælpsmodtagere mm. Han har dog mulighed for at komme i praktik og/eller løntilskud.

Hvad med uddannelse? Har han allerede en? Har I fået den vurderet i DK? Det er måske nemmere at få et job inden for noget han er uddannet.Eller måske han vil uddanne sig videre?

Jeg gjorde min mand det klart inden vi flyttede til DK, at det ville være svært at finde job, og at han var nødt til at tage et hvilket som helst job (også uden for hans uddannelsesområde) bare for at komme ind på arbejdsmarkedet, om det så betød rengøring af toiletter eller arbejde i en grisestald. For når man først har en dansk arbejdsgiver man kan skrive på sit CV, så er det nemmere at finde et nyt (og bedre) job!

Min mand fik det andet job han søgte, inden han fik CPR nr. og opholdskort, ved et gartneri ude på landet. Han var bare kørt derud og spurgte om de kunne bruge ham. Da de fleste ansatte var østeuropærer krævede det så heller ikke at han kunne så meget dansk.
Det førte job min mand søgte, som specialarbejder på en fabrik, sagde at de egentlig gerne ville ansætte ham, men at han behøvede at kunne mere dansk. Så efter 4 mdr. på gartneri og intensiv dansktræning derhjemme (han havde ikke fået lov at starte på sprogskole på det tidspunkt), tog min mand tilbage til den fabrik og havde jobsamtale på dansk. Han blev heldigvis ansat og sagde sit job op på gartneriet. Han arbejder stadig på fabrikken i dag her over 2 år senere. Han har også de sidste par måneder arbejdet som deltids brandmand, og skal til i gang med uddannelsen til brandmand.
Det har helt sikkert betydet noget at min mand var opsøgende vedr. jobs, og ville til at tage det job der nu engang var.

Jeg vil foreslå at I kigger på hvad der er i jeres lokal område af arbejdsgivere der er villige til at ansætte medarbejdere der ikke mestre det danske sprog endnu.

Besvar