Skift fra danske regler til EU regler

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
GoKaffe
Indlæg: 19
Tilmeldt: 09.09.2014 09:50:05

Skift fra danske regler til EU regler

Indlæg af GoKaffe » 24.05.2017 08:38:08

Er der nogen af jer der har skiftet fra danske regler til EU regler under jeres familiesammenføring?
Jeg er EØS borger og gift med en ikke EU borger. Vi blev familiesammenført efter danske regler i juni 2014, og har boet sammen i DK siden. Jeg har været bosat i Danmark siden jeg var 2,5 år, men har ikke Dansk statsborgerskab.
For et stykke tid siden fik jeg at vide at vi kunne søge under EU reglerne fordi jeg ikke er DK statsborger, men EØS/EU borger der har bosat sig i DK.
Vi gerne høre om der er andre der har erfaring med dette eller viden herom.
Jeg tænker især på om de ca. 3 år vi har været i landet kan bruges under EU reglerne når vi senere søger om permanent ophold eller om man skal have været i landet på en EU tilladelse hele tiden?
Hvordan forholder h.h. statsforvaltningen og udlændingestyrelsen sig til at man har 2 sideløbende opholdssager (tilladelser) kørende? Skal man helt stille den Danske i bero eller have begge kørende løbende?
Er der nogen der kan sige noget om hvorvidt dette overhoved kan lade sig køre? Og er der fælder eller andet vi skal være opmærksomme på?
Håber der er et par venlige kloge sjæle der kan give et par svar

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Skift fra danske regler til EU regler

Indlæg af skaanebo » 24.05.2017 08:41:24

Hvis I vælger at søge efter EU-reger, kan der tidligst gives permanent ophold, når der er gået 5 år efter udstedelse af opholdskort efter EU-regler. Så det er lidt sent at søge om nu.

GoKaffe
Indlæg: 19
Tilmeldt: 09.09.2014 09:50:05

Re: Skift fra danske regler til EU regler

Indlæg af GoKaffe » 07.06.2017 07:50:51

Hej Skaanebo. Tak for svar. Det var dig der, for noget tid siden, gjorde mig opmærksom på at vi evt kunne søge under eu-reglerne i en anden tråd og vi har tænkt meget på det siden.
Noget der undrer mig lidt er at i ansøgningsskemaet til permanent ophold efter eu-reglerne bliver der spurgt om man har haft ophold i dk efter andre regler end eu-reglerne og i hvilken periode. Det tolkede jeg som om at man kigger på hele den tid man har haft i dk og ikke blot den tid der har været under en eu-opholdstilladelse.
Men jeg kender ikke nogen der har prøvet dette skift eller statsforvaltningens praksis ved dette.
Har du kendskab til praksis eller er det "blot" din fortolkning af eu-reglerne?
Igen tak for dine svar og din indsats i æug :-)

GoKaffe
Indlæg: 19
Tilmeldt: 09.09.2014 09:50:05

Re: Skift fra danske regler til EU regler

Indlæg af GoKaffe » 12.06.2017 08:17:19

Hej Skaanebo
Jeg ringede til Statsforvaltningen for et par dage siden og forlagde dem situationen. Og efter at forhørt sig hos et par kollegaer oplyste den flinke dame mig, at hele det lovlige ophold i DK vil tælle ved ansøgning om permanent ophold under EU-reglerne.
Vi vil derfor indgive ansøgning om (midlertidig)EU-opholdstilladelse med det samme til konen. En lille detalje er at jeg også skal søge om EU opholdskort, selvom jeg har boet her lovligt i 50 år. Jeg kan så søge om permanent med det samme.
Om ca 2 år har min kone så været her lovligt i ialt 5 år og så skulle vi kunne søge om permanent ophold idet de regner fra den dato vi blev gift i Danmark.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Skift fra danske regler til EU regler

Indlæg af skaanebo » 14.06.2017 08:40:22

Interessant at høre, men igen, man skal ikke altid stole på mundtlige oplysninger. Hvis det er sandt, er det en særlig dansk praksis, og ikke noget der er hjemmel for i EU-lovgivningen. Lad os endelig høre, om det rent faktisk lykkes!

GoKaffe
Indlæg: 19
Tilmeldt: 09.09.2014 09:50:05

Re: Skift fra danske regler til EU regler

Indlæg af GoKaffe » 04.11.2017 12:36:02

Så er det efter i alt godt 3 måneders ventetid, lykkedes at få hh permanent eu ophold til mig og en 5 årig eu opholdstilladelse til konen. Vi har som tidligere skrevet været gift siden 2014 og min konen har haft dk opholdstilladelse fra udlændingestyrelsen siden ultimo 2014. Så nu har vi 2 :lol: :-)
Vi vil så forsøge at søge permanent eu ophold til konen i 2019. så har hun haft lovligt ophold i dk i ialt 5 år. Om det så lykkedes skal jeg nok prøve at lave en opdate på i denne tråd.
vh

Besvar