Uddannelse/SU på opholdstilladelse?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LenetteNygaard

Uddannelse/SU på opholdstilladelse?

Indlæg af LenetteNygaard » 17.05.2017 18:55:25

Hej,

Min mand og jeg er blevet familiesammenført og han har nu været her i 4 måneder. Han er på sprogskole, men er rigtig træt af ikke at arbejde/studere, da han gerne vil bidrage.

Kan han studere gratis her i landet? Og kan han få SU?

Og... Evt. nogen der har anbefalinger til ufaglært i arbejde i Aalborg området?

På forhånd tak!

madslu

Re: Uddannelse/SU på opholdstilladelse?

Indlæg af madslu » 19.05.2017 06:28:45

Hej

Ja, han kan både studere gratis og få SU. Der er dog ikke alle uddannelses institutioner der er klar over retten til SU, så der skal man være ordentlig forberedt.
Søg lidt på emnet her inde, så er der massere af information.

Held og lykke

indien

Indlæg af indien » 04.09.2017 12:23:14

Det lyder næsten for godt til at være sandt!

Jeg har i går set på SUs hjemmeside at man hvis man er gift med en dansk statsborger, kan søge om at blive ligestillet med danske statsborgere ift. SU, og at man efter denne regel skal have boet i DK i mindst to sammenhængende år og været gift med en dansk statsborger i mindst to år, før man har mulighed for at at blive ligestillet med en dansk statsborger. Hvor har du set at man har ret til SU allerede det første år, man bor i DK? Jeg tænker på en ikke-flygtning.

Men er der nogen der ved, om man som gift med en person med dansk statsborgerskab kan gå gratis på danske uddannelser eller man skal betale afgift?
Den person jeg tænker på kommer fra et land uden for EU. Og er ikke flygtning.

Vh
Ann

Jacjac

Indlæg af Jacjac » 01.10.2017 00:47:56

Vi blev vejledt lidt anderledes af vores integrations konsulent på kommunen. Vi fik at vide at SU var en mulighed hvis man valgte en uddannelse på engelsk allerede fra starten. Men mere i dybden hvad det betød ved jeg ikke.

Jeg synes i skal prøve at kontakte jeres konsulent og hører om mulighederne. ulønnet Praktik og løntilskud er måske også en mulighed for at komme i arbejde?

DortheM

Indlæg af DortheM » 01.10.2017 10:32:55

Mht ufaglært job er det en god ide at være med i diverse grupper på facebook.
F.eks. https://www.facebook.com/groups/JOBFORMIDLING/

Lonebp

Indlæg af Lonebp » 11.11.2017 11:25:56

Min mand får SU baseret på familiesammenføring, da han er omfattet af integrationsloven § 2, stk 3. Hvis I har den på jeres opholdstilladelse, burde I kunne få SU, tænker jeg.

Besvar