Familiesammenføring og fødsel –fritagelse for betaling

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sugekoppen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.05.2017 09:55:02

Familiesammenføring og fødsel –fritagelse for betaling

Indlæg af Sugekoppen » 15.05.2017 11:23:45

Kære forum,

Jeg er PT under familiesammenføring med min udenlandske kone, og hun har for nylig født vores barn på Hospital Midt i Viborg.

Desværre viser det sig at denne service ikke er gratis; hospitalet kræver at vi betaler! De baserer dette krav på lovgivningen. Vi har dog fået mulighed for at ”ansøge om fritagelse for betaling”, hvilket også er en mulighed som lovgivningen åbner op for.

Jeg håber derfor, at nogen skarpe hoveder her i forum’et kan hjælpe med at formulere nogle gode argumenter (gerne baseret på jura).

Først baggrunden og forløbet:

• Min kone er fra Sydamerika; jeg har boet med hende knap 3 år derovre men ønsker nu at vende hjem til DK
• Vi blev gift i Danmark i 2016; min kone blev gravid med vores barn kort tid efter
• Jeg er selvstændig, etnisk dansk mand og har boet 38 år af mit liv i DK
• Vi ankom og indsendte ansøgning om familiesammenføring i marts 2017 og har fået skriftlig bekræftelse fra US om, at ansøgningen behandles
• Jeg har ikke PT job men søger aktivt i DK, og lever af opsparing fra min tid i udlandet
• Ca. en uge inden termin blev jeg ved henvendelse i regionshospitalet oplyst om, at vi skulle betale a’conto beløb for både forundersøgelser og selve fødselen, med henvisning til ”interne praksis”. I alt mellem 25-40.000 kr
• Jeg bad om fritagelse med henvisning til praksis både i regionen (min nabos udenlandske kone blev for et år siden fritaget for betaling uden ansøgning om dispensation) samt henvisning til praksis i Region Syddanmark og Region Hovedstaden. Se blandt andet: http://ekstern.infonet.regionsyddanmark ... afs2313394 .. Dette er foreløbig blevet afvist
• Da terminen var for tæt på, havde vi ikke mulighed for at flyve tilbage og gennemføre fødslen i min kones hjemland
• Jeg udbad mig en procedure for, hvordan jeg kunne ansøge om fritagelse for betaling - dette kunne de ikke give inden termin (de oplyste dog en dato kort efter termin hvor de ville vende tilbage med svar)
• Jeg udbad mig desuden oplysninger om klagemuligheder og klageinstanser, hvilket de ikke kunne/ville oplyse
• Uden et klart svar endte vi med at dukke op uanmeldt på fødestuen da veerne havde stået på i et par døgn, og fødslen blev efter observation sat i gang medicinsk og gennemført.
Jeg har nu endelig modtaget en mail fra hospitalet om, at de ønsker et argument for, hvorfor jeg skal fritages for betaling, ellers vil de sende de en specificeret faktura.
• De vil stadig ikke oplyse om proceduren for ansøgningen ej heller hvorfor retspraksis i de andre regioner ikke gælder før jeg har leveret dette argument, ej heller er jeg blevet oplyst om frister, klagemuligheder eller klagefrister


Her er mine foreløbige tanker og argumenter som jeg håber I kan kommentere på.

1. Tilsyneladende er det ikke længere ”nok” at være under familiesammenføring for at blive fritaget for betaling. Loven er sådan set klar nok på det område.

2. Mit ønske om at få dispensation fra fødslen er naturligt nok baseret på, at jeg ikke PT har en indtægt, og betalingen derfor vil påføre mig væsentlige økonomiske vanskeligheder:
- Der er i forvejen store udgifter forbundet med etablering af en familie som netop vender hjem fra udlandet
- Da vi er under familiesammenføring må min kone ikke tjene penge; og jeg må ikke modtage hjælp fra det offentlige – jeg har intet økonomisk sikkerhedsnet
- Der er udgifter forbundet med både ansøgningen og sikkerhedsstillelse i forb. med ansøgning om familiesammenføring
- Som hjemvendt selvstændig udlandsdansker kan jeg ikke få betalt barslen af arbejdsgiver, og jeg kan ikke modtage barselsdagpenge
- Jeg er derfor eneforsøger af min kone og nyfødte datter

3. Jeg føler desuden at der er tale om kønsdiskrimination: havde jeg været dansk kvinde med en udenlandsk mand, ville fødslen ubetinget have været gratis. Men når jeg er mand, skal jeg betale for fødslen af mit danske barn?? Vi er gift i Danmark, så der er ingen tvivl om at jeg får faderskabet, og barnet automatisk tildeles dansk statsborgerskab.

4. Jeg checkede naturligvis inden jeg kom til Danmark om min kone ville blive opkrævet et beløb for at føde, og Region Midt har ingen steder hvor man kan se praksis for betaling under familiesammenføring. I de andre regioner fremgår det at familiesammenføring automatisk gives dispensation for betaling. Af samme årsag konkluderede jeg naturligvis at det ville være gratis. Er det overhovedet lovligt at regionerne har forskellig praksis?

5. Hvilken lovgivning er der for Regionernes kommunikation med borgerne? Kan det virkelig passe, at jeg ikke kan få oplyst en procedure eller klageregler på forhånd, selv om jeg udbeder om dette skriftligt?

Er der nogen vinkler jeg har overset?

På forhånd tak for jeres kommentarer

AlphonsAaberg
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.04.2017 20:26:29

Re: Familiesammenføring og fødsel –fritagelse for betaling

Indlæg af AlphonsAaberg » 15.05.2017 13:24:19

Hej Sugekoppen,

Jeg kan nok ikke svare på dine spørgsmål men har stor sympati for din situation. Det er virkelig en klemme at komme i når man i forvejen har mange udgifter med familiesammenføringen.

Jeg fandt en artikel på Jordemoderforeningen om emnet: http://www.jordemoderforeningen.dk/tids ... er-paa-vej

Der står bl.a.: "For eksempel har gravide kvinder, der har en asylansøgning eller familiesammenføringssag kørende, ret til svangre- og fødselsomsorg på lige linje med danske gravide - og fødestedet bør som udgangspunkt ikke kræve betaling for det."

Men som alt andet i Dansk udlændingelovgivning er der er alt for mange grå områder. Bl.a. står der i artiklen at det afgørende for om man kan få dækket omkostningerne at fødslen er akut (så kan man spørge: hvilken fødsel er ikke akut??) Det er en helt vanvittig dårlig formulering af en regel. I følge artiklen er en fødsel akut hvis den sker før terminen. Er der noget i jeres sag der kan gøre, at I kan påstå fødslen var akut?

Ellers vil jeg råde dig til at kontakte den jurist i Indenrigs- og Sundhedsministeriet som de interviewer i artiklen. Hun kan nok give dig et par gode råd.

Held og lykke med det hele! Håber alt falder på plads for dig og din familie.

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Familiesammenføring og fødsel –fritagelse for betaling

Indlæg af Jacjac » 23.05.2017 13:37:33

Alene det faktum at i først bliver informeret én uge inden termin, som du siger var der ingen mulighed for at foretage fødslen i hendes hjemland.

Følger lige med i tråden, står i samme situation, vi har termin om et par måneder og har intet fået at vide med betaling og vi er begyndt forundersøgelser, skanninger mm.

Vi har foretaget egen betaling hos vores egen læge og fik beskeden inden vi fik første aftale, så vi kunne afslå hvis vi ønskede.

Problemet her ligger vel i at I har handlet i god tro.
Ved der var noget med et "praksis notat" i omløb, som kunne give ret til fritagelse. Prøv at søg her på forummet efter det.

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Familiesammenføring og fødsel –fritagelse for betaling

Indlæg af Jacjac » 24.05.2017 10:45:20

Jeg fandt lige en ældre tråd, læs eventuelt den igennem:

viewtopic.php?f=6&t=8937

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ndling.pdf

Lad os endelig hører hvordan sagen forløber. Held og lykke!

/JacJac

Dreamstar
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03.04.2016 20:47:54

Re: Familiesammenføring og fødsel –fritagelse for betaling

Indlæg af Dreamstar » 28.05.2017 17:17:16

Jeg forstår ikke helt hvorfor i skal betale?

Har i ikke dansk cpr nummer og bor i Danmark?

Min kone skal også føde her til August og hun er kommet hertil sidste år oktober måned. Hun har CPR nummer og vi har intet hørt fra læge, jordemor om at vi skal betale. Hvad er forskellen i vores sag og din? Forstår det ikke helt..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring og fødsel –fritagelse for betaling

Indlæg af mh1 » 29.05.2017 19:56:01

Sugekoppens ægtefælle har ikke cpr.nr. endnu, da hendes fs-sag ikke er afgjort.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar