Uddannelse DSA på VUC - uddannelsesniveau

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
FætterLavben
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08.11.2014 11:38:48

Uddannelse DSA på VUC - uddannelsesniveau

Indlæg af FætterLavben » 11.01.2017 20:58:43

Hej,

Min kone, som er fra Rusland kunne godt tænke sig at læse dansk som andet sprog på VUC for at komme videre med dansk og samtidig også blive bedre til engelsk. Det der hedder DSA.
Vi er blot bekymrede for, om hendes uddannelsesniveau er for højt. Både med mht. at blive optaget på VUC men også mht. at være berettiget til SU.
Hun har en 15-20 år gammel universitetsuddannelse med speciale i tøjdesign.
Jeg har læst noget om, at hvis en videregående uddannelse taget i udlandet er forældet eller "ikke umiddelbart" kan bruges i DK, så skulle der ikke være nogle problemer.
Og så vidt jeg ved, så er hendes diplom fra det pågældende universitet heller ikke gældende i europa.

Er der nogen herinde, som har erfaring med dette?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Uddannelse DSA på VUC - uddannelsesniveau

Indlæg af mh1 » 12.01.2017 06:42:43

Man kan ikke have for højt uddannelsesniveau til at få SU.

Er uddannelsen SU-berettiget, og man selv ikke før har fået al den SU man kan få, så får man det hvis man bliver optaget.

En, som har en videregående uddannelse, uanset hvor gammel, skal betale fuld pris, dvs. en hel del tusinde kroner for hvert enkelt fag, fra 7.500 til 25.000 afhængigt af fag.

Der står blot "videregående uddannelse", så om din ægtefælles uddannelse udløser den fulde betaling eller ej ved jeg ikke. Jeg vil gætte på at hun vil være nødt til at finde ud af OM uddannelsen kan godkendes i DK, og hvis den ikke kan, så kan nøjes med den almindelige deltagerbetaling. Hun har pligt til at oplyse om sin uddannelse.
http://ufm.dk/uddannelse-og-institution ... tagelse-vg
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=178895
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar