Børneydelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas Thomsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13.07.2015 10:02:37

Børneydelse

Indlæg af Thomas Thomsen » 13.07.2015 10:14:55

Hej ÆUG,

Jeg har med fornøjelse læst med fra 'sidelinjen' på ÆUG, og fundet mange kompetente og brugbare svar. Jeg har dog et spørgsmål som jeg ikke umiddelbart fandt svar på ved søgning og gennemgang af tidligere tråde.

Sagen er som følger; Jeg blev sidste år gift med min mexicanske kone i Mexico. Hun er læge/kirurg, og kom til Danmark i januar 2015. Vi indleverede ansøgning om FS umiddelbart efter hendes ankomst (primo februar 2015), og er orienteret om at vi kan forvente svar på FS-ansøgning senest oktober 2015. Vi er for nyligt blevet forældre - juli 2015. Barnet er født i DK. Vores ægteskab er registret i DK. Jeg formoder vi har fælles forældremyndighed (er ikke oplyst andet).

Spørgsmålene er nu;
1) Vil vi være berretigede til børneydelse (dansk far, mor under processuelt ophold)? Og vil det ændre sig når/hvis min kone får opholdstilladelse?
2) Er jeg at betragte som ene forsøger i skattemæssig forstand (børneydelse)? Nok et 'long-shot' da vi er gift, men min kone har ingen indkomst (og er ikke dansk statsborger), så jeg er i realiteten eneforsøger. SKAT er dog nok ikke helt enige:-)

Vi håber naturligvis at FS bliver godkendt snarest muligt, således at min kone kan bidrage til det danske samfund.

På forhånd tak for hjælpen
Thomas

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Børneydelse

Indlæg af mh1 » 13.07.2015 10:43:39

1) ja, naturligvis, og derfor nej til om det vil ændre sig. Dog forbehold, dersom du indenfor de seneste år har være udrejst og afmeldt folkeregisteret.
se: https://www.borger.dk/Sider/Boerne-ungeydelse.aspx
https://www.borger.dk/Sider/boernetilsk ... dinge.aspx

2) nej, naturligvis ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomas Thomsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13.07.2015 10:02:37

Re: Børneydelse

Indlæg af Thomas Thomsen » 13.07.2015 13:32:36

Mange tak for hurtigt svar :D

Besvar