Kan man forlænge en sikkerhedsstillelse selvom der stadig er 4.5 år tilbage

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Kan man forlænge en sikkerhedsstillelse selvom der stadig er 4.5 år tilbage

Indlæg af Pelle » 20.06.2015 00:51:38

Hej,
Jeg har pt. en sikkerhedsstillelse der gælder til januar 2020 der er nedsat grundet bestået A1. Har jeg mulighed for at henvende mig i banken/kommunen og forlænge denne til 2025 allerede på nuværende tidspunkt?

Grunden hertil er i forbindelse med valgresultatet forleden. Der varsles en masse stramninger af reglerne og man kan let forestille sig at det vender tilbage til de gamle VKO regler hvor sikkerheden lå på 100.000, og ikke 50.000 som den gør i dag. Derfor er min spekulation at hvis den bliver hævet til 100.000 kr (eller mere), så kan det måske ikke lade sig gøre at forlænge, i 2020, en sikkerhed der oprindeligt kun lød på 50.000 (jeg føler mig rimelig sikker at det ikke kommer på tale at nuværende sikkerheder skal forhøjes) og derfor skal der måske stilles en ny på 100.000 (måske lidt nedsat grundet A1). Finten er dog at hvis jeg allerede nu forlænger den til 2025 så vil dette aldrig komme på tale da vi forhåbentlig har opnået PO et sted mellem 2020-2025.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen personlig ulempe i at forlænge sikkerheden allerede nu, da vi selvfølgelig alligevel vil gøre dette når tiden er inde. Er der nogen der har nogle kommentarer til ovenstående overvejelse? Måske folk der har erfaring med hvordan det som tidligere er blevet implementeret i praksis når reglerne strammes og man allerede er i "systemet".

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kan man forlænge en sikkerhedsstillelse selvom der stadig er 4.5 år tilbage

Indlæg af fundiver199 » 22.06.2015 14:43:47

Hvis reglerne ændres, så der fremover kræves en garanti på 100.000, kan du jo ikke opfylde det krav ved at have forlænget en garanti på 50.000.

Jeg tvivler dog meget på, at noget sådant vil ske for opholdstilladelser, der allerede er givet. For hvis folk ikke kan stille den øgede garanti, vil man ikke kunne inddrage opholdstilladelsen eller nægte at forlænge den uden dermed at krænke menneskerettighederne. Så hvad nytte skulle det gøre?

At krænke menneskerettighederne åbenlyst tror jeg ærlig talt ikke, at andre partier end Dansk Folkeparti vil være med til. Og de er trods alt stadig meget langt fra at råde over 90 mandater alene. Så slå du nu bare koldt vand i blodet og lad være med at tage en masse hypotetiske sorger på forskud. :D

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Kan man forlænge en sikkerhedsstillelse selvom der stadig er 4.5 år tilbage

Indlæg af Pelle » 22.06.2015 16:25:50

Ok, det lyder fornuftigt. Men nu er min nysgerrighed vækket, er der nogle regler mht hvornår man tidligst kan forlænge en garanti eller kan man gøre det når som helst?

Besvar