Kontanthjælp, gift med egypter

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ceeleste
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16.04.2015 16:18:47

Kontanthjælp, gift med egypter

Indlæg af ceeleste » 16.04.2015 16:25:15

Hej,

Jeg skulle have kontanthjælp imens jeg er på barsel.

Men så kom jeg til at tænke mere over den gensidige forsørgerpligt, og jeg er gift og min ægtefælle er fra Egypten.

Men han har ingen mulighed for at komme her på familiesammenføring, ingen formue, eller faste lønsedler da det jo ikke foregår på den måde ret mange steder i Egypten. Så det burde vel ikke have indflydelse på om jeg kan få kontanthjælp eller har det det, han har jo ingen mulighed for at forsørge mig?

Er det også nok hvis jeg vedlægger en kontoudskrift fra ham ved min ansøgning, jeg ved ikke om det skal stemples for kommunen vil tage det seriøst og en kopi er god nok eller om det skal være originalen? Eller skal jeg overhoved dette?

Håber nogle kan hjælpe. :-)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Kontanthjælp, gift med egypter

Indlæg af skaanebo » 16.04.2015 16:28:12

Kommunen har vejledningspligt, så du kan roligt kontakte socialforvaltningen og få råd om, hvordan du skal gøre hos dem.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kontanthjælp, gift med egypter

Indlæg af mh1 » 16.04.2015 17:34:15

Det burde kunne lade sig gøre, men det er sikrest at oplyse at I lever adskilt pga.uoverensstemmelser. Fx kan I være uenige om, hvor I skal bo.

Hvis du kan skaffe lønsedler, som viser at hans indkomst ikke rækker til at han kan sende dig noget der bare ligner nok til at leve af i DK, skulle der være en mulighed.
mh
Rådgiver for ÆUG

ceeleste
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16.04.2015 16:18:47

Re: Kontanthjælp, gift med egypter

Indlæg af ceeleste » 16.04.2015 19:00:19

mh skrev:Det burde kunne lade sig gøre, men det er sikrest at oplyse at I lever adskilt pga.uoverensstemmelser. Fx kan I være uenige om, hvor I skal bo.

Hvis du kan skaffe lønsedler, som viser at hans indkomst ikke rækker til at han kan sende dig noget der bare ligner nok til at leve af i DK, skulle der være en mulighed.

Okay tak for hjælpen. Ja det ville nok være en god ide, men tænkte et kontoudtog må være nok, for han får ikke lønsedler det meste foregår sort der.

ceeleste
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16.04.2015 16:18:47

Re: Kontanthjælp, gift med egypter

Indlæg af ceeleste » 16.04.2015 19:03:05

skaanebo skrev:Kommunen har vejledningspligt, så du kan roligt kontakte socialforvaltningen og få råd om, hvordan du skal gøre hos dem.
Tak, ja kunne godt prøve at høre nærmere der.

Besvar