Tage sin danske SU med sig!

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Tage sin danske SU med sig!

Indlæg af s.københavn » 16.04.2015 09:32:33

Hej,

Et spørgsmål som fundiver muligvis ved noget om.

Min mand kan med stor sandsynlighed blive ligestillet med danskere jf. EU reglerne mht. SU i DK. Vi er vendt tilbage til DK efter EU regler og jeg er arbejdstager i DK.

Mit spørgsmål er så: Min mand går stadig på universitetet i Tyrkiet som selvstuderende, og tager eksaminer enten i Tyrkiet eller i Tyskland. Er det muligt for ham at modtage dansk SU?

Vi bor i DK. Så vidt jeg ved kan man tage SU med til andre lande når man får fra DK.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tage sin danske SU med sig!

Indlæg af skaanebo » 16.04.2015 09:42:20

Man skal altid søge om at kunne tage sin SU med sig til studier i udlandet, så det kan man ikke sige noget generelt om.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tage sin danske SU med sig!

Indlæg af mh1 » 16.04.2015 14:44:52

Det kan der ikke svares generelt på, men jeg tvivler. Hvis man er indskrevet på et dansk universitet og tager en eller flere dele i udlandet skal ens uddannelsessted godkende opholdet, for at man kan få SU.

Når det drejer sig om en uddannelse i udlandet er der flere hurdler. Uddannelsen skal være godkendt af SU-styrelsen, og hvis den ikke er skal man selv søge om at få den godkendt. Man bør selv undersøge om det vil kunne lade sig gøre:"Det er vigtigt, at du sikrer dig, at uddannelsen er anerkendt af studielandets eller studielandenes myndigheder, hvilket niveau uddannelsen svarer til i Danmark, og at uddannelsens niveau svarer til lignende danske uddannelser, der er godkendt til SU."

Desuden omtales 'hele uddannelser' og det forstår jeg umiddelbart sådan, at man ikke kan få til en uddannelse man allerede er igang med. Til slut står der som krav, at man ikke må være fjernstuderende, og jeg vil tro at man som selvstuderende anses for netop det.

Du kan selv læse reglerne her: http://www.su.dk/udland/heleuddannelser ... fault.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tage sin danske SU med sig!

Indlæg af s.københavn » 16.04.2015 22:17:48

Tak for svar.

Jeg læste lige linket du sendte MH. Det ligner, at udenlandske statsborger der kan ligestilles med danske statsborgere efter EU retten også har mulighed for, at tage sin danske su med sig.

Om det så er muligt at få godkendt en universitetuddannelse fra Tyrkiet ved jeg ikke?

Jeg kan ikke se reglen om fjernstuderende? Men det må have noget at gøre med det generelle krav om 21 undervisningstimer eller hvor meget det er?? Men man kan jo sige man nok også selv studerer det derhjemmefra man går bare ikke til timerne.

En anden ting, hvis det ikke var muligt for en fjernstuderende at modtage su, hvordan kan det så på samme tid være muligt at blive ligestillet med danske statsborger jf EU regler og på samme tid gå fuldtid på en uddannelse i udlandet?? Man må jo maks opholde sig 6 måneder af et år i udlandet og maks 3 måneder i EU lande før man skal søge om ophold? Så på den måde bliver man jo nødt til at være fjernstuderende for ikke at miste sit opholdsgrundlag i dk?? Eller antages det at være når man engang har fået permanent så må man måske opholde sig så meget ude af dk som man vil?? Forstår du hvor jeg vil hen af?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tage sin danske SU med sig!

Indlæg af mh1 » 17.04.2015 21:02:36

Betingelsen står her - du kunne fx selv have set den ved at klikke i menuen ude til venstre i forrige link:
http://www.su.dk/udland/heleuddannelser ... fault.aspx
"Uddannelsen må ikke være tilrettelagt som fjernundervisning (§ 66, stk. 1, i SU-bekendtgørelsen)
Den studerende skriver under strafansvar under på, at uddannelsen ikke er tilrettelagt som fjernundervisning.
Vi foretager kontrol ved, at sagsbehandleren gennemser det indsendte materiale og eventuelt institutionens hjemmeside. En uddannelse lever op til kriteriet om, at den ikke må være tilrettelagt som fjernundervisning, hvis maksimalt 25 % af uddannelsen, målt i ECTS/points/credits, fra uddannelsesinstitutionens side er tilrettelagt som fjernundervisning. Det betyder, at for eksempel ét semester ud af fire kan være tilrettelagt som fjernstudium/onlinestudier/distancestudier."

En pæredansk studerende kan heller ikke få godkendt at få SU til en uddannelse i udlandet, hvor vedkommende er fjernstuderende, dvs. fx bor i DK men er indskrevet i Tyskland eller USA.

En EU-borger under uddannelse kan jo til enhver tid vende tilbage til DK og fortsætte sine studier, dersom han/hun har tilstrækkelige midler (og SU kan godt være det). En ægtefælle til en EU-borger kan kun 'automatisk' få ophold med sin EU-ægtefælle i et andet EU-/EØS-land eller Schweiz, og kan 'automatisk' følge med ægtefællen tilbage til DK. Han/hun kan IKKE hverken som studerende eller andet bosætte sig uden sin EU-ægtefælle i et andet EU-land.

Ligestillingen gælder i det EU-land man har slået sig ned i. Din man kan derfor fx ikke flytte til Tyskland for at studere, hvis ikke du flytter med. Gør I det, er jeg også meget tvivlende overfor at han kan få SU med sig. I givet fald vil man formodentlig henvise til at han så må ligestilles med de studerende der hvor han bor, og altså skal have tysk SU.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar