Job i Danmark til familiesammenført?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Prossy
Indlæg: 39
Tilmeldt: 08.01.2013 15:47:47

Job i Danmark til familiesammenført?

Indlæg af Prossy » 24.03.2015 12:02:57

Hej alle sammen :-)
Min mand er fra africa, har boet i DK i 2 år, har en kandidat i logistik, indkøb og varelager styring, går til dansk undervisning om aften og har lige fået forlænget sit opholdstilladelse. Vi har været meget heldig at det gik lige igennem.

Jeg er også fra africa men har dansk statesborgeskab og arbejder som regnskabsassistent og er gravid i 4.5 måneder og vi bor i københavn

Min mand har søgt job i 1.5 år, men det fleste stillinger indenfor hans fag kræver, at man kan snakke dansk. Han tager det stille og roligt og vil ikke lige pt. have hjælp fra kommunen til at finde job eller i praktik.

Han søgt et job indenfor hans hans fag hos et firma, hvor han ikke fik jobbet med blev tilbudt en ulønnet praktik som han sagde nej tak til.

Jeg ved selv hvor svært det er at finde et job og vil ikke stress ham men nogle gang er det svært.

Er der nogen der ved hvordan han kan hurtigst lære dansk eller om hvordan man får job i Danmark med et lav dansk niveau?


mvh prossy

removeallborders
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22.12.2014 22:14:47

Re: Job i Danmark til familiesammenført?

Indlæg af removeallborders » 24.03.2015 14:49:53

Vi er i samme situation og det er svært. Bedste bud er ens netværk og så ellers prøve at møde op med en ansøgning de steder man mener sproget er mindre relevant.

Det kan også være en mulighed at tage kontakt til diverse revrutteringsbearuer for at høre om de kan hjælpe, eller i hvert fald have cv'et i deres database.

I nogle fag er det ikke noget problem så længe man kan engelsk, fx IT.

Det er en stor mangel på mange af de jobhjemmesider der findes at man ikke kan filtrere søgeresultaterne til hvad der er skrevet på engelsk fx, man kan komme udenom det ved at søge på engelske ord der må indgå, fx "you", men det er stadig ikke helt velfungerende.

Mht. at lære dansk hurtigt så er det også vanskeligt. Min kone tager til to forskellige dansk kurser og vi træner det hjemme ind imellem, ser danske film eller engelske film med danske undertekster, øver gloser under aftensmaden, skriver post its på alt i huset med dets danske navn osv., men det går stadig langsomt.

Prossy
Indlæg: 39
Tilmeldt: 08.01.2013 15:47:47

Re: Job i Danmark til familiesammenført?

Indlæg af Prossy » 25.03.2015 14:15:32

tak for din svar. jeg vil gøre en større indsats at lære ham dansk.
mvh prossy

Besvar