Udnyt din ægtefælles fradrag!

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af mh1 » 24.11.2014 22:15:58

Nej, du kan få med tilbagevirkende kraft for hele året.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Pelle » 27.11.2014 08:43:23

Jeg snublende lige over denne 7 år gamle tråd og ville høre om reglerne stadig er som beskrevet?

Envidere er jeg lidt i tvivl hvordan det ser ud for mit vedkommende. Min kone havde en tidligere opholdstilladelse i forbindelse med sit studie fra 08/13 til 07/14 og vi blev gift i 05/14. Da hendes opholdstilladelse udløb rejste vi sammen til hendes hjemland på ferie og vi meddelte rettidigt hendes udrejse til cpr. Jeg var der ca en måned og hun kom derefter på visumbesøg 09/14 og vi besluttede her at indlevere ansøgning om FS. Vi venter stadig på svar herom.
Er der nogen der kan overskue om jeg har ret til hendes fradrag for 2014, selvom hun har været udrejst i 2 måneder fra 07/14-09/14?

Arikan
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14.05.2013 14:52:11

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Arikan » 27.11.2014 08:51:18

mh skrev:Nej, du kan få med tilbagevirkende kraft for hele året.
Tak for svar mh.
Grunden til jeg blev i tvivl er fordi jeg troede det var et krav, at man havde samme folkeregister adresse i mindst 6 måneder?
Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af mh1 » 27.11.2014 23:42:13

Nej, der er ikke sådan et krav. Man skal blot være samlevende (som gift altså) ved skatteårets slutning, dvs. den 31. december. Man regnes for samlevende med tilbagevirkende kraft fra datoen for ansøgning om fs.

Altså: hvis man får fs i januar 2015, men kom til DK og indgav ansøgningen juni 2014, så kan man overføre sit fradrag til den anden ægtefælle både for 2014 og 2015.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sinr
Indlæg: 105
Tilmeldt: 20.11.2013 18:56:55

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Sinr » 04.12.2014 09:49:12

Så hvis man er gift og er kommet i Danmark som turist i december 2013 og søger FM i marts 2015 får først opholdstilladelse i september 2014 ..
Han har boet hos mig i Danmark lige siden ...


Hvad så ?

Har han hele fradrag fra 2013, eller kun fra december 2013?

Eller begynder hans fradrag fra 2014 august Der hvor han får opHoldtilladelse ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af mh1 » 04.12.2014 12:13:45

Hvis han først har søgt fs i 2014, tror jeg ikke du kan få for 2013.

Men prøv da, det er ikke sådan at du så slet ikke får for hverken det ene eller det andet år, fordi du spørger om du kan få for begge.
mh
Rådgiver for ÆUG

Poulsen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24.03.2013 21:20:47

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Poulsen » 12.12.2014 00:54:51

Hej med jer.

Nu er min mand og jeg endelig kommet på den anden/gode side af FS. Hvis jeg ellers er blevet vejledt korrekt af SKAT så ville jeg lige dele lidt nyttig information ud omkring dette emne.

Vores info: Min mand kom til danmark i starten af året, vi ansøgte FS midt på året, han fik godkendt opholdstilladelse her sidst på året.

SKATS info: Som standard ligger et "uberørt" fradrag på ca 42.000kr. Skat anbefalede derfor min mand ikke at tage arbejde i år, da det ville betyde de kun ville tildele ham et fradrag tilsvarende de dage han har været i arb og dette knap kunne nå at være en fordel for os i løbet af kun 1 måned.

Eksempel: hvis min mand tog arbejde (selv hvis det blot var 4 timer om ugen) pr. 1 dec. Deler de, de 42.000 kr fradrag ud over året og tildeler ham et fradrag på 3452 kr, svarende til 30 dages fradrag (42.000/365 x 30). Jeg ville derved ikke være berettiget til at få resten af fradraget, da hans skattekort ikke har været aktivt længere periode end disse 30 dage. Hvis han derimod ikke tog arb. så har han ikke nogen "start" dato på skattekortet og jeg kunne derved overfører hele fradraget.

OBS. Om han kommer i arbejde med det samme eller ej i løbet af næste år er vi begge berettiget til vores fulde fradrag fra 1. jan - 31 dec 2015 da han vil have haft gyldigt ophold og mulighed for arb. hele skatteåret samt skattekortet derved også har været aktivt hele året.

Denne "undskyldning" gav min mand en fin mulighed for at have fuld fokus på skolestart og fornemme lasten af dette inden man accepterer en masse arb. timer man tror man kan have tid til ved siden af, så vi accepterede denne forklaring da den til forskel fra så meget anden ang. skat på sin vis giver mening.
Men jeg tvivler dog en smule på om det er korrekt, da jeg aldrig har støt ind i denne forklaring/udfordring før. Har I erfarring med dette?

Plex
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16.11.2012 13:31:06

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Plex » 15.12.2014 18:26:11

Hej

Jeg har skrevet til skat, for over 3 måneder siden, med henblik på at få min kones fradrag for 2013... Har ikke hørt noget, udover de har modtaget mit brev, og de vender tilbage såfremt de mangle flere oplysninger.

Min kone flyttede til dk sidste år i december, hvor vi også blev gift og vi søgte også fs inden årsskiftet.

Er spændt på, hvad skat finder ud af - hvis de overhovedet finder ud af noget :D

Arikan
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14.05.2013 14:52:11

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Arikan » 15.12.2014 18:32:15

Plex skrev:Hej

Jeg har skrevet til skat, for over 3 måneder siden, med henblik på at få min kones fradrag for 2013... Har ikke hørt noget, udover de har modtaget mit brev, og de vender tilbage såfremt de mangle flere oplysninger.

Min kone flyttede til dk sidste år i december, hvor vi også blev gift og vi søgte også fs inden årsskiftet.

Er spændt på, hvad skat finder ud af - hvis de overhovedet finder ud af noget :D

Har du logget på skat.dk og set om de har ændret i sin årsopgørelse (eller hvad den nu hedder)??
Jeg ringede ind til skat og det tog hende kun 2 minutter at registrere det, så var alt på plads. Jeg lagde på og tjekkede min profil på skat.dk hvor jeg kunne se en ny opgørelse med de ændringer hun har lavet. Så måske dit også er blevet ordnet allerede, men du måske bare ikke har fået besked om det? Det er i hvert fald værd lige at logge på og tjekke :)
Held og lykke
Mvh

Lincoln
Indlæg: 112
Tilmeldt: 13.06.2007 08:54:06

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Lincoln » 07.04.2015 13:28:23

Vi var i dag på kommunen for at få tildelt min ægtefælle et CPR nr. – og selvfølgelig en adresse.

Da snakken faldt på den indrejsedato, der skulle indskrives i CPR, så fik vi den besked at det ville blive den dato, hvor vi havde søgt om FS/OT (23. oktober 2014). Men hun er indrejst 30. september 2014. Så jeg henledte deres opmærksomhed på Kildeskattelovens regler, især § 8 omkring skattepligt fra indrejsedatoen. Men de var hverken til at hugge eller stikke i. ”Vi sætter altid datoen for ansøgning om opholdstilladelse ind som tilmeldingsdato i CPR”.

Nu ved jeg godt at kommunen ikke er kompetent myndighed mht. at afgøre tidspunkter for ind- og udtræden af skattepligt, men jeg fornemmer at der kan komme en smule modgang når SKAT ser at indrejse i CPR er anført til 23. oktober 2014. Selvfølgelig har vi pas, indrejsestempler og flybilletter til at dokumentere hvornår hun reelt er indrejst. Den tid, den kamp.

Og så en tanke om fremtiden: Den dag vi bliver ’voksne’ nok til at kunne modtage folkepension (hvis den eksisterer til den tid), så vil min ægtefælle være berettiget til ’brøkpension’, som beregnes efter hvor længe hun har boet i Danmark… Hvis definitionen af ”boet i Danmark” tager udgangspunkt i registreringerne i CPR, så er kommunens opfattelse af tilmeldingsdatoen – ”sådan har vi altid gjort” – ikke helt irrelevant.

Den samlede ’bopælstid’ i Danmark afrundes til hele antal år. Og ’tælleren’ i brøken er 40. Hun kan – afhængig af flere omstændigheder - derfor blive snydt for 1/40 del af sin folkepension, blot fordi kommunen i det herrens år 2015 holdt fast i en rutine, der var forkert. At man ”plejer” at gøre noget gør jo ikke handlingen mere rigtig.

Er der andre end mig, der har tænkt den tanke...?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af mh1 » 07.04.2015 20:26:14

Det er jo fløjtende ligemeget mht. din ret til at udnytte din ægtefælles fradrag, du får for hele 2014 også selv om din ægtefælle skulle være anført som værende indrejst den 31. december kl. 23:55, 2014.
mh
Rådgiver for ÆUG

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af dotGusten » 09.04.2015 08:46:03

Blot til orientering, så virker overførsel af fradrag begge veje, så hvis den udenlandske ægtefælle betaler topskat og hvad har vi, og den danske ægtefælle ikke har nogen indtægt, så overføres fradraget til den udenlandske ægtefælle.

Og mht. pension, er jeg overbevist om, at hvis man har en pensionsopsparing, så vil der blive modregnet i folkepensionen. Dvs. at når man planlægger sin pensionsopsparing, kan man jo tage højde for, at folkepensionen er lavere - hvis man overhovedet får noget, når man nu selv sparer op.

Måske kommer der et valgløfte: "Vi rører ikke ved folkepensionen", ligesom med efterlønnen :lol:

Lincoln
Indlæg: 112
Tilmeldt: 13.06.2007 08:54:06

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Lincoln » 09.04.2015 09:50:41

@mh
Nu er den del af debatten jo behandlet tidligere, og nej, man får ikke for hele 2014; tidligst fra det tidspunkt ægtefællen er indrejst mhp. at tage fast ophold/bopæl i DK, jf. kildeskattelovens § 8, stk. 1, jf. § 1, stk.1 nr. 2.

@dotGusten
Jeg ved godt at overførselsretten virker begge veje ;)
Og ja, der vil givetvis en dag blive modregnet i folkepensionen, hvis man har en pensionsopsparing. Men for min kone, som er ”15 år bagud” mht. at indbetale til en pension, så vil der ikke være nær så meget at modregne i.

Mit spørgsmål gik også mere på at det kan få betydning for folkepensionens størrelse, hvis indrejsedatoen/tilmeldingen til CPR angives forkert.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af closed1 » 09.04.2015 11:01:08

MH har ret , man får fradraget for hele året .

Lincoln
Indlæg: 112
Tilmeldt: 13.06.2007 08:54:06

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Lincoln » 09.04.2015 12:38:12

@closed1:

Jeg tillader mig at henvise til den allerførste post i tråden, hvor ABJ78 har kopieret Ronni’s indlæg omkring emnet.

Et kort uddrag heraf:

Punkt 1. Den udenlandske ægtefælle er skattepligtig fra indrejsetidspunktet og skal således have fradrag fra indrejsedatoen (jf. Kildeskattelovens § 8. stk. 1).

Punkt 3. Eksempel: A indrejser i Danmark 1/5/2004, bliver gift med sin herboende kæreste B 1/10/2004 og får opholdtilladelsen 1/2/2005. I dette eksempel kan B få overført A’s personfradrag for perioden 1/5 – 31/12 2004 … Og så naturligvis fra 1/1/2005 og frem.

Der har i tidens løb også været andre datoer oppe som mulige tidspunkter for, hvornår ægtefællen kan få personfradrag fra. F.eks. ægteskabets indgåelse, meddelelse om opholdstilladelse, tilmelding til CPR m.fl. Men kildeskattelovens § 8, stk. 1. er rimelig klar i mælet: Det er fra begyndelsen af det ophold, der begrunder skattepligten. Hvilket Ronni’s gamle indlæg også konkluderer.

Closed1/mh: Hvis I fortsat holder fast i at min ægtefælle kan få fradraget for hele året (2014), selv om hun først er indrejst d. 30. september 2014, så vil jeg gerne høre hvilke lovbestemmelser I lægger til grund.

Besvar