Udnyt din ægtefælles fradrag!

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af dotGusten » 27.06.2009 00:13:41

Når i er gift, gælder sambeskatningen fra den dag, hvor din mand tager ophold i Danmark. Men det kan jo være et problem, at dokumentere indrejsen, når man ikke får et stempel i passet.

Prøv at spørge Skat, hvordan man så dokumenterer det.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af mh1 » 27.06.2009 15:30:12

Hvis din mand er blevet tilmeldt folkeregisteret, så er det jo bevis på at han opholder sig i DK i skattemæssig forstand.

Når han har et opholdskort er han vel tilmeldt samme adresse som du? :roll: Så skal du bare gå på borgerservice medbringende din vielsesattest, og meddele, at du nu er gift og at du gerne vil have en ny forskudsopgørelse. Hvis I blev gift i udlandet er det nemlig ikke automatisk registreret i det danske system, så du selv må gøre opmærksom på det.

Hvis din vielsesattest er på et fremmed sprog, skal du mindst have den legaliseret på din mands lands ambassade/konsulat, og evt. en autoriseret oversættelse. Legalisering er blot et stempel, som ambassaden sætter på, du skal ikke til advokat for at få det gjort. :) Er den på svensk er det nok ik'm nødvendigt med oversættelse :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Elsker min mand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 03.03.2009 10:53:32

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Elsker min mand » 22.12.2009 17:20:30

Hvordan er det når jeg modtager SU og har fortjent det jeg må for 2009? Må jeg så stadig benytte min mands fradrag eller vil det påvirke SU-en, så jeg skal betale tilbage?
Min mand har først fået opholds- og arbejdstilladelse nu, så han har ikke fortjent noget i år, men han kom til Danmark for 6 måneder siden.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af dotGusten » 23.12.2009 11:59:53

Elsker min mand skrev:Hvordan er det når jeg modtager SU og har fortjent det jeg må for 2009? Må jeg så stadig benytte min mands fradrag eller vil det påvirke SU-en, så jeg skal betale tilbage?
Min mand har først fået opholds- og arbejdstilladelse nu, så han har ikke fortjent noget i år, men han kom til Danmark for 6 måneder siden.
Udnyttelsen af din mands bundfradrag påvirker ikke din SU. Det er kun din indkomst ved siden af SU eller din formue, der kan påvirke din SU.

Men som du kan læse andre steder, kræver det et besøg hos skattevæsenet for at få registreret din mands indrejsedato.

Men jeg må indrømme at jeg er imponeret over, at man kan klare sig 2 personer for én SU.

Elsker min mand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 03.03.2009 10:53:32

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Elsker min mand » 23.12.2009 14:03:13

Vi har klaret os, men ikke for én SU alene. Jeg har taget SU-lån og arbejdet alt det jeg kan ved siden af. Men nu har jeg fortjent det jeg må, ved siden af SU-en, så derfor tænkte jeg at spørge, om det vil påvirke SU, dvs. hvis jeg fortjener mere end det tilladte (ved siden af SU), så skal jeg betale tilbage af SU.
Hvis jeg nu tager min mands fradrag oveni det jeg har fortjent, vil det så gøre, at jeg får for megen indkomst og derfor må betale tilbage af SU-en? Jeg mener, at have læst noget om det her på forum, men jeg kan ikke finde frem til det igen.
Nå, men jeg ringer til SKAT og hører om de kan hjælpe os.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af dotGusten » 23.12.2009 14:21:33

Hvis du har tjent det du måtte ved siden af SU, vil det ikke påvirke SU, at du får din mands fradrag overført. Det betyder blot, at du skal "betale mindre i skat", da i som ægtepar har mulighed for at udnytte hinandens uudnyttede fradrag.

Din indtægt ved siden af SU ser SU Styrelsen på før du har betalt skat, så det ændrer sig ikke.

Så du får ikke flere penge fra SU eller din arbejdsgiver, men du får måske noget tilbage fra skattevæsenet, hvis du allerede har betalt skat af både SU og arbejdsindkomst.

På længere sigt er det vel meningen, at din mand skal i arbejde, og så bortfalder overførslen af fradrag igen.

Kasper Jørgensen
Indlæg: 92
Tilmeldt: 15.10.2009 19:31:16

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Kasper Jørgensen » 31.12.2009 14:42:17

Lige et spørgsmål fra mig...

Jeg skal giftes med min kæreste d. 30/01-2010 på rådhuset. Hun opholder sig på nuværende tidspunkt i landet som au-pair og har været her et år, når vi bliver gift. Vi skal så søge FS umiddelbart efter vi er blevet gift. Mit spørgsmål er så fra hvornår kan jeg få hendes fradrag?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2009 14:59:50

Det kan du fra den dato, hvor I bliver gift, forudsat at hun på det tidspunkt opholder sig lovligt i Danmark.

Men hvis du vil have glæde af det ekstra fradrag med det samme, så skal du selv sørge for at ændre dit skattekort. Og hvis det så viser sig, at hun får indtægt i løbet af 2010, så får du jo en stor restskab, hvis ikke du i tide har sørget for at ændre dit skattekort nok engang. Det er jo ikke noget stort problem, men man skal bare være klar over det, så man ikke har skyndt sig at bruge de samme penge 2 gange, inden skattevæsenet kommer og beder om at få dem tilbage.

Kroshka
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14.12.2008 14:19:31
Geografisk sted: Odense

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Kroshka » 31.12.2009 16:39:16

fundiver199 - undskyld jeg stiller spørgsmålstegn ved dette - men mener du at man fra dag 1 man er gift har krav på sin ægtefælles fradrag om at man fra dag 1. kan benytte det - f.eks. i sen situation, hvor ægtefællen opholder sig her lovligt - på turistvisum - og efter indgivelse af FS-ansøgning.. I den situation har hun vel hverken cpr nummer eller ret til at arbejde - hvordan kan hun så have et skattefradrag? Kunne du uddybe det lidt?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af fundiver199 » 31.12.2009 17:08:15

Hvis opholdstilladelsen bevilges, så får ægtefællen et skattefradrag fra og med den dag, hvor han/hun er indrejst i Danmark eller hvor ægteskabet er indgået, afhængig af, hvad der er sket sidst.

Men man kan givetvis ikke gå op til kommunen og bede dem om at lave sit skattekort om, før opholdstilladelsen er bevilget.

Men til gengæld kan man jo selv ændre sin forskudsopgørelse på www.skat.dk, og dermed kan man jo også selv til enhver tid bestemme, hvor meget man vil betale i skat, da man f.eks. bare kan indtaste et stort fiktivt rentefradrag e.l.

Men man skal naturligvis være klar over, at hvis man gør sådan og ægtefællen får afslag på sin ansøgning om opholdskort, jamen så vil man få sig en restskat.

Men omvendt er pengene vel ofte særligt små i begyndelsen, indtil ægtefællen har fundet sig et job, så derfor er det da også lidt ærgerligt at gå og betale for meget i skat, selvom man jo så får pengene tilbage året efter.

biggu
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.03.2009 20:17:45

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af biggu » 15.02.2010 11:39:17

Fundamentet i denne tråd er ikke helt korrekt, efter at jeg har snakket med en udlændinge ekspert ved SKAT. Man har ret til sin ægtefælles fulde personfradag i det år hun/han tager ophold i Danmark. Uanset hvornår OT gives eller hvornår vedkommende sætter fod på Dansk jord.

Eksempel: Ægtefællen indrejser til DK på turistvisum den. 31.12.2009. I januar 2010 ansøges om FS. I April 2010 meddeles der OT til ægtefællen fra US. I dette tilfælde har den herboende ret til ægtefællens FULDE personfradag fra 2009...

GOOD NEWS!!

Se evt.

viewtopic.php?f=6&t=4528

Sambo
Indlæg: 44
Tilmeldt: 09.12.2008 20:43:58

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af Sambo » 21.07.2010 14:15:11

Min mand kom til Danmark i april 2009 hvorefter vi blev gift i juni og flyttede til Sverige i juli. I november 2009 flyttede vi tilbage til Danmark og søgte opholdskort i december. Opholdskortet fik han i maj 2010. I cpr. registret står der godt nok at han har boet i Danmark fra maj 2010 selvom han jo egentlig har boet her siden november 2009.

Jeg kan se at jeg ikke har fået min mands fradrag for 2009. Så mit spørgsmål er om jeg ikke har krav på hans fradrag for 2009? Eller om det først er fra 2010 jeg har krav på hans fradrag (hvis han da ikke selv får et job iden årets udgang).

På forhånd tak :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 14:19:46

dotGusten skrev:Jeg vil endnu en gang henvise til Landsskatterettens afgørelse:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1800203&vId=0

Resumé

En skatteyder havde indgået ægteskab i Thailand i 2006 med en thailandsk statsborger, der efterfølgende var indrejst til Danmark på et gyldigt turistvisum. Skatteyderen søgte familiesammenføring med ægtefællen, som i 2007 fik meddelt tilladelse til varigt ophold i Danmark. Landsskatteretten fandt, at ægtefællen var fuldt skattepligtig til Danmark fra det tidspunkt i 2006, hun kom til Danmark på gyldigt turistvisum. Da ægtefællerne endvidere var samlevende ved årets udgang, var skatteyderen berettiget til at få overført skatteværdien af ægtefællens uudnyttede personfradrag for 2006.
Som det fremgår af ovenstående indlæg i en anden tråd om det samme emne, så kan du få overført skatteværdien af din mands uudnyttede bundfradrag for hele 2009, såfremt I var gift og samlevende i Danmark pr. 31.12 2009. Og det var I jo ifølge det, du skriver.

N17
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.03.2010 11:59:39

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af N17 » 05.08.2010 21:01:17

Hejsa Tænkte på om man kunne få ægtefællefradrag når man bor i Sverige og får indkomst fra Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udnyt din ægtefælles fradrag!

Indlæg af mh1 » 05.08.2010 21:11:50

Ægtefællefradrag:

Hvis du er begrænset skattepligtig af lønindkomst ved arbejde i Danmark, kan du få et såkaldt ægtefællefradrag, forudsat, at:

du er gift ved indkomstårets udgang og
du har samme bopæl som din ægtefælle ved indkomstårets udgang og
din ægtefælle ikke selv har indtægter og får personfradrag i Danmark.

Ægtefællefradrag udgør 42.900 kr. for hele indkomståret (2009). Det fradragsberettigede beløb beregnes som 1/12 af 42.900 kr. (2009) for hver måned, hvor du er begrænset skattepligtig ved månedens begyndelse.

NB! Du kan ikke få ægtefællefradrag, hvis du vælger beskatning efter grænsegængerreglerne.

Det samme gælder, hvis din indtægt er (syge)dagpenge eller pension.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar