Behandlingstid for ombytning af kørekort

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bap
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28.08.2009 21:37:21

Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af Bap » 23.01.2015 22:33:35

Mon der er nogen, der har erfaring med, hvor lang tid det typisk tager at få ombyttet et udenlandsk kørekort? Vi indleverede min kones kørekort i Borgerservice den 6. november, og vi venter stadig på at modtage hendes danske. Der er nu gået to en halv måned, og det synes vi er lang tid.

Jeg har kontaktet Borgerservice flere gange, men svaret lyder bare, at det er sendt "til teknisk undersøgelse", og de kan ikke gøre noget. Når jeg spørger, om de ikke kan give mig et telefonnummer, så jeg selv kan ringe direkte til den pågældende politimyndighed og spørge til sagen, siger de bare, at det kan ikke lade sig gøre. Vi må bare vente.

Min kone er fra et gruppe 1-land, så hun skal ikke til kontrollerende køreprøve, men burde kunne bytte lige over. Desuden fulgte der et brev med fra hendes ambassade med en anmodning om, at hun også fik sit originale kørekort retur.

kørelærer
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21.06.2010 19:31:30

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af kørelærer » 16.02.2015 22:06:04

Hej
Hvis det er sendt til teknisk undersøgelse, så kan der nemt går op til 6 mdr før hun får det tilbage. Lige pt er der ca 3 mdr ventetid på en alm godkendelse af ansøgning om kørekort.
Hvis det er teknisk undersøgelse, så mener jeg at de sender kørekortet til kriminal teknologisk afdeling uden mulighed for at ringe dertil

med venlig hilsen
kørelærer

Bap
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28.08.2009 21:37:21

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af Bap » 25.02.2015 02:20:02

Hej, og tak for svaret (som jeg først ser nu). Endelig et klart svar på mit spørgsmål. Underligt, at de offentlige instanser ikke kunne sige det ligeud.

Teknisk undersøgelse er måske ikke almindelig praksis? Vi fik at vide, at det var der, det befandt sig. Måske det har noget at gøre med, at det er mere eksotisk end et vestligt kørekort, det er nemlig japansk.

I mellemtiden har vi også snakket med hendes ambassade, som fortalte os, at der generelt er problemer med at få ombytninger igennem for tiden - og ikke mindst med at få lov til at få sit originale kørekort retur. De mente, der er nye regler på vej, som bare ikke er blevet offentliggjort endnu. Det fik jeg også bekræftet ved at ringe til Rigspolitiet, som oplyste, at der er kommet nye regler, så man ikke længere kan få sit originale kørekort retur. Når man skal bruge det, kan man anmode Borgerservice om det, som så sender anmodningen videre til politiet, som derefter sender det udenlandske kørekort til Borgerservice, hvor man kan "låne" det midlertidigt mod at aflevere sit danske så længe.

Alt det står der bare ikke noget om nogen steder. Og vi venter stadig, nu på fjerde måned.

Sara A
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27.04.2010 17:43:05

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af Sara A » 08.03.2015 17:11:48

Noget nyt i denne tråd? Jeg synes deres behandlingstider lyder fuldstændig vanvittige.

Bap
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28.08.2009 21:37:21

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af Bap » 13.03.2015 00:29:52

Tak for interessen. :) Absolut intet nyt!! Netop i dag mødte vi personligt op i Borgerservice for at få fornyet min kones midlertidige kørekort, som udløb for en måned siden, og spurgte naturligvis indgående til status på sagen. Men de vidste de overhovedet ikke noget om og kunne ikke sige noget.

Denne gang lykkedes det mig dog at få udleveret et telefonnummer til den instans hos politiet, som kunne undersøge status for os (Vestegnens Administrative center). Den der kriminaltekniske afdeling var det 100% umuligt at kontakte direkte, man skal kontakte Vestegnens politi, som så kan undersøge status og melde tilbage.

Samtidig fik vi at vide, at det med at man kunne få sit originale kørekort retur også, det har de aldrig hørt om hos Borgerservice. Til trods for at det ifølge ambassaden er almindelig praksis (eller har været det hidtil), når ambassaden anmoder om det. Jo flere forskellige mennesker vi snakker med, jo flere forskellige versioner af reglerne får vi at vide.

Og vi venter stadig, nu på femte måned - og uden at ane noget om, hvad status er.

haps
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14.12.2014 15:27:47

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af haps » 13.08.2015 06:35:50

Er der noget nyt i sagen? Vi har netop indleveret min kones kørekort og venter nu vist på indkaldelse til kontrollerende køreprøve (gruppe 3 land), men det lyder som om det er noget vi kan vente rigtig længe på åbenbart.

Bap
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28.08.2009 21:37:21

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af Bap » 21.08.2015 02:02:11

Hej haps

Ja, hvis der ikke sker noget i sagen, skal I forsøge at få et telefonnummer til den afdeling hos politiet, som administrerer sagen i netop jeres tilfælde. Som jeg skrev sidst, lykkedes det jo os til sidst at få et nummer, vi kunne ringe til.

Det gjorde jeg så. Og så viste det sig, at min kones sag sådan set havde været afsluttet for længe siden - de havde bare ikke "nået" at sende besked videre til Borgerservice om, at hun var godkendt, og man godt kunne udstede kørekortet. Så pludselig kom der skred i sagen, og kort efter modtog hun sit danske kørekort med posten!

Måske går det mere automatisk med gruppe 3-lande, hvor der er en kontrollerende køreprøve involveret. Men i vores tilfælde var det i hvert fald decideret smøl, der kostede os den helt urimelige lange ventetid - og så den ekspeditionsmedarbejder i vores Borgerservice, der stædigt afviste at lade mig kontakte politiet direkte om sagen. Og ja, de gjorde jo tydeligvis heller ikke selv noget for at rykke, til trods for mine mange henvendelser - for damen i det der administrationscenter undskyldte mange gange, at sagen havde ligget stille så længe og ikke var kommet videre endnu.

Held og lykke med det, jeg håber at det går lidt mere glat for jer. :)

haps
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14.12.2014 15:27:47

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af haps » 08.12.2015 10:40:37

Til dem der følger med kan jeg fortælle at vi endelig i denne uge fik brev via e-Boks fra politiet om at hendes (amerikanske) kørerkort ikke kunne verificeres. De mener åbenbart at amerikanske kørerkort er for nemme at forfalske og vi skal derfor have de amerikanske myndigheder til at bevise ægtheden på en eller anden måde ved at sende et brev direkte til politiet. Vi ved ikke helt hvordan det skal foregå endnu, men prøver at kontakte den amerikanske ambassade i dag, det må være noget de har prøvet før og de kan sikkert pege i den rigtigt retning, eller måske endda hjælpe os direkte.

Nogen her der har prøvet at få ombyttet et amerikansk kørekort?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af mh1 » 08.12.2015 12:05:13

USA er ikke (længere) med i gruppe 1, så måske er det snarere der, problemet ligger?
mh
Rådgiver for ÆUG

haps
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14.12.2014 15:27:47

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af haps » 08.12.2015 20:43:58

Hej mh,

Med mindre jeg har misforstået fundamentalt skal kørekortet stadig formelt set ombyttes, der kræves bare en bestået kontrollerende køreprøve inden det danske kørekort udstedes. Politiet skal altså stadig (naturligvis) verificere at ansøgeren har ret til at køre bil i hjemlandet, og det gøres ved at kigge på kørekortet og hvis det ikke er tilstrækkeligt, som i dette tilfælde, at rekvirere yderligere dokumentation.

Irena
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10.05.2016 11:59:10

Re: Behandlingstid for ombytning af kørekort

Indlæg af Irena » 10.05.2016 12:09:45

Hej
Er der måske nogen, som ved hvor længe det tager ca. for en EU-borger at få byttet kørekortet? Min tysk mand venter nu nemlig også allerede i 8 uger at få dansk kørekort.

Besvar