Erfaringer med læge under processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bacon
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.06.2010 22:15:20

Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af Bacon » 20.01.2015 12:10:11

Ifølge https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm har man under processuelt ophold adgang til

Citat:
"Man er ikke berettiget til at få betalt danskundervisning på en sprogskole, og ens ret til lægehjælp er indskrænket. Hvis man har akut behov for lægehjælp eller hospitalsophold, kan man kontakte regionen."

Indlæggene på dette forum siger alle at det er nødvendigt med en rejseforsikring (eller anden privat sundhedssikring) og at kun gravide vil kunne få hjælp. Men er der nogen af jer der har praktiske erfaringer med dette?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af skaanebo » 20.01.2015 12:21:34

I DK er vi så heldige, at alvorlig akut tilskadekomst ikke koster noget. Men alt, hvad der kan vente med at blive behandlet, indtil man er hjemme i sit eget land igen, skal man selv eller ens rejseforsikring dække.

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af Pelle » 22.01.2015 13:55:34

Mht gravide så er det kun fødslen du er garanteret ikke koster noget. Vi har så heldige at jordmødrene ikke opkrævede noget beløb da min kone er på processuelt ophold, men jeg tror ikke det er en regel at de ikke må. Mht. praktiserende læge skulle vi betale ~400kr for en konsultation i forbindelse med oprettelse af svangerpapirer (graviditetspapirer). Så alt man normalt går til lægen med, ondt i ryggen, knopper på huden, etc etc skal man selv betale for. Men hvis du kommer ud for et trafikuheld eller du pludseligt besvimer og trænger til akut hjælp koster det dig ikke noget når du er på processuelt ophold.

Bacon
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.06.2010 22:15:20

Re: Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af Bacon » 22.01.2015 15:32:03

jeg har ringet til Udlændigestyrelsen og de melder pas med hensyn til hvad det kunne være de mener de har skrevet på deres web side. har også kontaktet den lokale region men de lader ikke til at ville vende tilbage med noget ("en jurist ringer til dig om et par timer" for 3 dage siden)

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af Pelle » 22.01.2015 15:37:56

Jeg forstår ikke. Har du ikke fået svar på dit spørgsmål herfra?

Bacon
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26.06.2010 22:15:20

Re: Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af Bacon » 22.01.2015 15:51:29

Pelle skrev:Jeg forstår ikke. Har du ikke fået svar på dit spørgsmål herfra?
Hej Pelle. Både og. Denne tråd og flere andre siger at gravide kan få hjælp... men hvorfor skriver US så ikke det på deres hjemmeside og hvorfor siger de ikke det når de bliver spurgt direkte. "indskrænkte lægehjælp" jeg er sikker på en jurist har en definition et sted.

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af Pelle » 22.01.2015 16:00:21

Det er fordi det er op til det enkelte hospital hvorvidt de giver gratis behandling i forbindelse med graviditet når man er på processuelt ophold. Der er ikke nogen lovgivning på området. Det er mit indtryk at mange hospitaler tilbyder gratis scanning/kontrol, men praktiserende læger gør ikke. Det eneste der er en bekendtgørelse om (og derved en landsdækkende regel) er at fødslen er gratis. Så det afhænger af den enkelte jordemoderafdeling/fødeafdeling om det koster noget eller ej med scanning og kontrol. Der er et link til denne bekendtgørelse et sted herinde på forum, hvis du ikke kan finde det har jeg den liggende og kan godt dele den hvis det er.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af fundiver199 » 22.01.2015 16:23:39

Bacon skrev:men hvorfor skriver US så ikke det på deres hjemmeside og hvorfor siger de ikke det når de bliver spurgt direkte.
Fordi de slet ikke er myndighed på området. Det svarer til, at Skat heller ikke vejleder på deres hjemmeside om reglerne for førtidspension eller om bevillingsloven.

Hvis den ansatte i US har gjort nogen fejl her, så er det, at den pågældende ikke straks har sagt, at du spørger om noget, der ligger uden for US myndighedsområde og forklaret dig, hvor du skal rette henvendelse i stedet.

larsmand
Indlæg: 93
Tilmeldt: 02.01.2010 04:05:45

Re: Erfaringer med læge under processuelt ophold

Indlæg af larsmand » 07.05.2015 10:11:58

Kan fortælle at min daværende kone under hendes procuelle ophold fik behandling/operation for brystkræft på OUH.... Uden sygeforsikring samt efterfølgende opkrævning.

Besvar