Køb bolig i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Køb bolig i Danmark

Indlæg af H_Larsen » 07.12.2014 18:39:50

Hej

Min kone og jeg stå for at skulle købe, men i købsaftalen løb jeg ind i denne lov om erhvervelse af fast ejendom (erhvervelsesloven), jf. den nugældende lovbekendtgørelse nr. 566 af 28.august 1986 som ændret ved lov nr. 1102 af 21. december 1994.

Jeg er dansk statsborger og været dette siden fødselen og min kone er thailandsk statsborger og har boet i Danmark i 2½ år.

Er der et problem med at min kone stå på skødet?

Er det et problem at få justitsministeriet tilladelse til at købe fast ejendom?

mvh
H_Larsen

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Køb bolig i Danmark

Indlæg af mh1 » 07.12.2014 20:35:34

Som du har læst dig frem til, skal din kone søge om tilladelse til at blive medejer.

Det skal I søge om før købet, eller I kan vælge den dyre løsning at du først køber alene, derpå sælger en ideel andel til din ægtefælle. Derved skal der tinglyses to gange. Dette for at sælger ikke skal springe fra, hvis det kan forventes at vare længe før tilladelsen bevilges. Jeg ved ikke noget om ventetiden.

Spørg din advokat om der vil være andre ulemper end de 2 x tinglysningsafgift.
mh
Rådgiver for ÆUG

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Køb bolig i Danmark

Indlæg af larschr5 » 08.12.2014 20:02:16

At få Justitsministeriets godkendelde er en formalitet og tager pt. ikke mere end et par uger. Min thailandske kone blev godkendt på en uge og alt det krævede var en mail til Justitsministeriets med emnefeltet:

Att: Formuekontoret, godkendelse af udlænding til køb af fast ejendom til helårsbolig

Vedlæg blot købsaftalen samt kopi af opholdskortet i mailen og afvent svar. Hvis det haster, så få skrevet et forbehold ind i købsaftalen om at aftalen kun er gældende såfremt din kone bliver godkendt.

Vores bolig står først færdig til sommer næste år, så det behøver ikke være en underskrevet aftale. Du kan altså godt søge selvom i ikke har skrevet under endnu.

Samiya
Indlæg: 32
Tilmeldt: 09.11.2012 12:21:15

Re: Køb bolig i Danmark

Indlæg af Samiya » 09.12.2014 15:50:58

Hej larschr5,

skal man aflevere en købsaftale ved ansøgningen eller kan man søge om tilladelsen inden man finder en bolig, for at være forberedt??

Mvh
Samiya

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Køb bolig i Danmark

Indlæg af larschr5 » 09.12.2014 20:07:36

Du kan ikke søge om en generel tilladelse, så ja du skal vedlægge en konkret købsaftale og det er fordi det væsentlige er, at boligen skal anvendes som helårsbolig.

Men som regel kan godkendelsen altså indhentes forholdsvis hurtigt, er mit indtryk.

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Køb bolig i Danmark

Indlæg af H_Larsen » 11.12.2014 00:38:26

Hej

Jeg snakkede med justitsministeriet i mandags og de bad om en mail med kopi af opholdstilladelse og en kopi af underskrevet købsaftale.

og så var det vigtigt at vi skrev, at boligen skulle bruges til helårsbolig.

Jeg forstod på damen er det normalt ikke er et problem, når det er helårsbolig.

Jeg skrev mailen mandag aften gennem borger.dk og afventer svar.

Jeg snakkede så men min advokat og han forklarede, at såfremt vi ikke fik tilladelsen, så var det ikke noget problem, at jeg stod alene på skødet/tinglysningen, da vi er gift og ikke har særeje. Så vil min kone automatisk eje halvdelen af huset.

mvh

H_Larsen

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Køb bolig i Danmark

Indlæg af mh1 » 11.12.2014 13:48:10

@ H_Larsen,
medmindre loven er lavet drastisk om, så har du enten misforstået din advokat, eller han har forklaret det meget dårligt.

Når man har den danske almindelige formueordning, så ejer hver ægtefælle FULDT UD alt, hvad vedkommende selv erhverver. Der opstår ikke noget sameje om noget som helst, medmindre man aftaler det, eller begges navne står på et købsbevis. Dvs. at ejerægtefællen frit kan sælge, belåne eller bortgive sine ejendele.

Mht. den bolig, der er familiens hjem, og under visse omstændigheder også en fritidsbolig, så er der dog en begrænsning, netop når man ikke har særeje. Så kan ejerægtefællen nemlig ikke sælge familiens bolig eller indbo, uden den anden ægtefælles accept. Det betyder dog ikke, at den anden ægtefælle ejer boligen.

Se §§ 18 og 19 i nedenstående lov (retsvirkningsloven)
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=164346
mh
Rådgiver for ÆUG

Janni
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19.04.2011 18:03:43

Re: Køb bolig i Danmark

Indlæg af Janni » 01.07.2015 07:10:50

Som jeg læser det på Justitsministeriets hjemmeside (http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... laarsbolig), så er det enten en kopi af købsaftalen eller en kopi af salgsopstillingen - men som I snakker om her, er det kun den underskrevne købsaftale der kan bruges?

Er reglerne blevet lavet om, eller er det bare bedst med købsaftalen frem for salgsopstillingen?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Køb bolig i Danmark

Indlæg af mh1 » 02.07.2015 20:07:25

Alle og enhver kan få en salgsopstilling, evt. kan man selv printe den ud fra nettet, så den gælder ikke som bevis på andet end at boligen har været udbudt til salg, så NEJ den kan ikke bruges, der skal en slutseddel (underskrevet aftale) på bordet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar