Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af AcrossTheNight » 19.11.2014 15:25:52

Hej,

Jeg har læst at man som Tyrkisk statsborger har mulighed for at aftjene værnepligt i et andet Natoland. Men jeg kender ikke de præcise regler på området, er der nogen her der ved noget?
Fx om man skal have permanent opholdstilladelse i Danmark før man kan aftjene værnepligt, eller om det er ok at man er på midlertidigt ophold?
Og hvordan er det med sprogkrav?

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af mh1 » 19.11.2014 16:58:26

Som udgangspunkt er du som tyrkisk statsborger fritaget:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=52411

Men du kan efter tilladelse aftjene værnepligt i DK:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=6463

"§ 3. Mænd, der har gjort værnepligtstjeneste i en fremmed stat eller har gennemgået uddannelse i en fremmed stats forsvar, kan af Værnepligtsnævnet helt eller delvis fritages for værnepligtstjeneste.
:!: Stk. 2. Forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren bemyndiger til det, kan tillade udenlandske mænd at gøre værnepligtstjeneste, når særlige omstændigheder taler derfor, og det ikke strider mod overenskomst med fremmed stat. Medmindre forsvarsministeren bestemmer andet, gælder lovgivningens bestemmelser om værnepligtige for den, der har opnået sådan tilladelse, så længe han er bosat her i landet."

På linket her finder du nødvendigt materiale:
http://www2.forsvaret.dk/temaer/vaernep ... emaer.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 19.11.2014 17:23:11

Jeg vil gerne følge med her!

Så som jeg forstår det er man fritaget for værnepligt i dk HVIS man har tjent den i Tyrkiet, men hvad hvis man er interesseret i ikke at tjene i Tyrkiet men i dk er det så rigtigt at man kan få lov til det???

Desuden er loven vidst lige blevet vedtaget at man kan købe sig ud af militæret i Tyrkiet for 17.000 Lira = 45.000 DKK.

Min mand vil ikke i militæret i Tyrkiet og vi bor i Sverige nu men regner stærkt med at flytte tilbage til dk indenfor et par måneder! Kan han aftjene i dk? Eller endnu bedre måske blive erklæring uegnet så han slet ikk skal tjene? Han har rygproblemer men Tyrkiet ser gennem fingre med det og tager selv de sygeste ind!

MH er du mere inde i lovgivningen der lige er blevet offentliggjort de sidste to dage omkring militærtjeneste i Tyrkiet? Om perioden for værnepligt er sat ned til 9 måneder i stedet for 12? Osv!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af mh1 » 19.11.2014 17:26:53

Prøv at læse på linkene og forhør jer hos Forsvarsministeriet om hvilke krav der skal opfyldes.

Og nej, jeg følger ikke med i den del af lovgivningen i Tyrkiet.

PS: En dansk lægeerklæring på at han er uegnet til militærtjeneste er i Tyrkiet kun egnet til toiletpapir. Min mand ville 100% sikkert være blevet kasseret ved en dansk session pga. fejlstilling af en fod, og en af dem han aftjente sammen med var blind på det ene øje og havde kun 70% syn på det andet.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 19.11.2014 20:49:34

det vil jeg gøre MH.

Acrossthenigth - hvor har du læst det med hvis man er medlem i NATO henne??

Gider du give en melding tilbage hvis du finder ud af noget med det?

AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af AcrossTheNight » 19.11.2014 21:44:43

http://jyllands-posten.dk/blogs/muratta ... v-dansker/

Blandt andet her. Og desuden talte jeg med en mand i Tyrkiet som sagde han havde aftjent sin værnepligt i Tyskland.
Men jeg ved ikke om det kræver man har permanent ophold i Danmark. Jeg tænker at kontakte forsvaret og den tyrkiske ambassade for at få det afklaret.

Man kan betale sig fra værnepligten i Tyrkiet, hvis man har ophold i udlandet eller er over 30 år. Men da min kæreste spurgte om det (i foråret) så fortalte de at man skal bevise at man enten er under uddannelse eller har har fast arbejde i udlandet og har haft det i en længere periode.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af mh1 » 19.11.2014 22:07:00

De aktuelle tyrkiske regler kan findes her: http://www.asal.msb.gov.tr

Reglerne om værnepligt er nogle af dem der bliver ændret ofte, så hvad man hører fra uofficiel side skal man ikke planlægge efter.
mh
Rådgiver for ÆUG

AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af AcrossTheNight » 19.11.2014 22:09:02

Tak, min kæreste har netop kontaktet det tyrkiske forsvar, jeg skal nok melde tilbage når vi har fået svar.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 20.11.2014 08:09:55

Det lyder rigtig godt! :)

Jeg afventer hvad du finder ud af! Har selv skrevet en mail til forsvaret og på et tidspunkt også den tyrkiske ambassade. De sagde min mand skulle ringe til dem (den tyrkiske ambassade) så fik ikke så meget ud af mailen!

Ved du hvor lang tid, de mener man skal have været i beskæftigelse for, at "købe" sig ud? Altså arbejde?

Min mand siger, at de loven bliver lavet om, så det koster 17.000 lira at købe sig ud plus de ændrer det til man kan gøre det fra 25 år i stedet for 30. Men intet er vidst helt klarlagt endnu!

AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af AcrossTheNight » 20.11.2014 08:23:46

Loven med de 17,000 lira er ikke vedtaget endnu, men er et lovforslag der lige nu bliver behandlet - det var i hvert fald det min kæreste kunne læse sig til i de tyrkiske nyheder. Førhen har det været 10,000 euro, og kun noget man kunne gøre efter man var fyldt 30 år eller havde boet og arbejdet / studeret udlandet i samme firma / studie i mindst 3 år.

Men vi venter spændt på svar fra det tyrkiske militær og forsvaret i Danmark.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 20.11.2014 14:53:37

Tak for svar. :)

Okay. så må vi se hvilke ændringer der kommer i loven. Jeg fik en mail tilbage fra forsvaret i DK:

"Tak for din mail, som Forsvarets Rekruttering har modtaget fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse.

Din mand kan godt som udenlandsk statsborger søge om tilladelse til at møde på Forsvarets Dag/session og eventuelt aftjene værnepligt i Danmark. For at kunne bedømmes egnet skal han have bopæl i Danmark, opholdstilladelse, og han skal kunne beherske det danske sprog nogenlunde – både i skrift og i tale.

Han kan downloade ansøgningsskema fra denne side fra vores hjemmeside:

http://www2.forsvaret.dk/temaer/vaernep ... fault.aspx

Om han kan slippe for værnepligten i Tyrkiet, hvis han har aftjent pligten i Danmark, er noget han selv må undersøge med de tyrkiske værnepligtsmyndigheder.

Værnepligten i Danmark er henholdsvis 4 måneder ved basisuddannelserne, 8 måneder i Den Kongelige Livgarde, 9 måneder ved Beredskabsstyrelsen, 9 måneder på Kongeskibet Dannebrog og 12 måneder i Hesteskadronen."

AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af AcrossTheNight » 21.11.2014 15:35:10

Jeg har fået samme svar fra det danske forsvar. skal nok skrive når det tyrkiske forsvar vender tilbage.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 29.11.2014 10:46:45

Har du hørt noget fra det tyrkiske militær? :)

AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af AcrossTheNight » 02.12.2014 22:15:49

Nej vi venter stadig.

Men i dag er en ny lov trådt i kraft som giver nye muligheder for at betale sig fra værnepligten :) http://www.hurriyetdailynews.com/turkis ... sCatID=338

Clotte
Indlæg: 77
Tilmeldt: 29.08.2012 19:57:00

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af Clotte » 19.12.2014 19:28:51

Undskyld jeg lige blander mig i tråden, ifølge min mand skal man betale de 18.000 tyrkisk lira inden 13. februar og på én gang. Kan det passe? Det skisme mange penge. Men vil heller ikke ha ham i militæret .. :)

Besvar