Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af mh1 » 13.01.2015 14:36:21

Her i Hamborg hvor jeg bor midlertidigt er der en afdeling af İşbankası - godt nok siger de både at de ER og at de IKKE ER en afdeling, men prøv da at ringe til ambassaden og hør om de vil godtage en overførsel derfra?

Den ligger ganske tæt på Hamborgs hovedbanegård, så hvis og i fald skulle I kunne klare det på en dag med tog, hvis I ikke har bil:

https://www.isbank.de
mh
Rådgiver for ÆUG

Clotte
Indlæg: 77
Tilmeldt: 29.08.2012 19:57:00

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af Clotte » 13.01.2015 15:23:35

Tak for svar Mh.
Har faktisk lige fået hul igennem til ambassaden som bekræftede at jeg/vi godt kunne overføre pengene fra vores eget pengeinstitut i dk til Tyrkiet. Og at kvitteringen på det selvfølgelig skulle vises. (Hun snakkede oveni købet dansk til mig og fik bekræftelse på det af en kollega bag hende) for første gang en god service derfra. 
Så nu håber jeg han får det samme at vide på onsdag når han tager til kbh..

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 14.01.2015 14:31:42

Vi har også været på ambassaden i dag.

Forgæves. Vær opmærksom på de siger deres systemer har været nede i to måneder, hvorfor man må komme igen en anden dag :/ De fik dog lige kort hul igennem så vi kunne modtage min mands nye id kort og familiebog (efter vi registrerede ægteskabet der) De tog 300. kr. ekstra fra os i dag for at betjene os. De snyder sg helt vildt for vi havde allerede betalt dem 100 kr. en gang før for at sende det til os. Det var så kommet retur til dem hvorfor de nu tog 300 og de ville sg ikke engang udleverer det, det skulle sendes!? alt andet lige må det da være bedre at give der personligt når man også fremviser pas og gammelt id kort?! Er i chok! Tyrkiet i en nøddeskal!

Vi spurgte også ind til militæret. Dette er IKKE en mulighed for min mand siger de :( Man kan KUN hvis man er født før 1988 siger de også selvom man bor i DK!

En anden mulighed var, at hvis man havde arbejdet uafbrudt i 3 år og kunne dokumenterer dette så kunne man købe sig ud for 30.000 Lira. :shock: :shock:

Jeg ved dog ikke om man altid kan stole på dem og hvad de siger??? De siger forskellige ting hver gang? :O

Clotte
Indlæg: 77
Tilmeldt: 29.08.2012 19:57:00

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af Clotte » 14.01.2015 14:53:00

Min mand er 30 dvs født før 1988, så vi kan godt betale os ud af det. men du har ret, De siger noget forskelligt hver gang. Er spændt på hvad der sker når min mand rejser derover og hvad de så finder på at sige... :)
Håber det lykkes os. Så han ikke skal gruble mere over det..

Clotte
Indlæg: 77
Tilmeldt: 29.08.2012 19:57:00

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af Clotte » 14.01.2015 14:55:00

Men rigtig træls for jer at dette ikke er muligt for din mand :(
Medmindre man betaler det næsten dobbelte..

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 22.01.2015 20:12:01

Hej med jer :)

Hvordan går det med jeres ansøgning med militæret?

Clotte - kom din mand til ambassaden og hvordan gik det?

Acrossthenight - har i fået lån og kommet videre i processen.

Vi var på ambassaden og kunne ikke søge fordi min mand var for ung. Og de er ikke lette at få information ud af. :( VED man kan betale et lille gebyr hvert år for at udskyde for kender nogle der gør det. Og der bliver de ved med at sige at man skal have arbejdet i 3 år før man kan gøre det!
Jeg blev irriteret på ambassaden i dk så jeg kontaktede den i Stockholm i stedet! Ikke meget bedre svar, men efter 10 mails frem og tilbage sendte han mig et ansøgningsskema (venter på posten) som skulle gøre sådan at når man opholder sig i udlandet så kan man købe sig ud for 6.000 euro ligemeget om man er 25 eller hvor gammel man er. Dog prøvede jeg flere gange at spørge til om man skulle have arbejdet mindst 3 år eller skole men fik ikke et konkret svar. Så er lidt spændt på ansøgningen og se hvad der står af krav. Ved i mere? :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af mh1 » 23.01.2015 17:22:21

Din mand kan selv læse her:

https://www.konsolosluk.gov.tr/ekonsolo ... e=Askerlik
"3-Türkiye’de geçen süreler hariç toplam en az 3 yıl (1095 gün) süreyle çalışmış olmak.
Yükümlülerin yabancı ülkelerdeki çalışma süreleri hesap edilirken; fiilen bir işte çalıştıkları, işsizlik maaşı aldıkları, eşinin veya yakınlarının çalışması nedeniyle bu yardımı da alamadıkları, kısa süreli veya geçici işlerde çalıştıkları, gayrimenkul veya nakdi faiz geliri ile geçindikleri sürelerin tamamı çalışma süresine dâhil edilir. Hesaplanan çalışma süresi içinde her ne sebeple olursa olsun Türkiye’de geçirdiği süreler toplam çalışma süresinden çıkarılır. Bu işlemin neticesinde 3 yıldan (1095 gün) daha az çalışmış oldukları anlaşılanların başvuruları kabul edilmez. Yükümlülerin oturma veya çalışma iznine veya vatandaşlık hakkına sahip olarak birden fazla ülkede çalıştıkları süreler de, belgelendirilmesi kaydıyla çalışma süresinden sayılır."

Han skal altså have arbejdet mindst 3 år sammenlagt UDEN FOR Tyrkiet. Ikke nødvendigvis i sammenhæng, men i alt. Hvis han ikke kan dokumentere det, vil hans ansøgning ikke blive imødekommet.

Han må i øvrigt heller ikke tilbringe mere end 184 dage om året i Tyrkiet, før han har betalt de 6.000 €.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 23.01.2015 23:52:23

Tak MH - som altid er du behjælpelig med det tyrkiske.

Vi fik selv ansøgningen ind af døren i dag. Der stod nogenlunde det samme man skulle vise 3 års årsopgørelser, fotos, pas, Nufus id kort, opholdskort også skulle man udfylde ansøgningen og betale de 6.000 euro. De kan betales over 4 rater hvis man ønsker.

Vi havde dog meget svært ved at læse om man SKULLE have svensk statsborgerskab også eller det var nok med tyrkisk og svensk opholdstillaldelse (pt er vores tIdsbegrænset henholdsvis 2 og 5 år efter de svenske og EU regler) ved du noget om det?

- Herudover sagde min mand at de 184 dage var dage du IKKE måtte opholde dig i Tyrkiet i mens du var igang med ansøgningen først efter de dage måtte de besøge Tyrkiet.??

-Jeg har hørt om andre der ved fremvisning af deres kones altså mine årsopgørelser kunne ansøge? Er det muligt tror du eller SKAL det være hans? Hvad er grunden egentlig til han skal fremvise årsopgørelser? Er det noget med de skal se han har er reelt liv her eller?

- Er det også godt nok at vise feks 3 års sprogskole (dansk) eller 3 års uddannelse?

Ved du om der er en timebegrænsning på også? Altså SKAl det være fuldtidsjob eller tæller et fritidsjob også man har haft i 3 år?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af mh1 » 24.01.2015 16:06:21

Det er HAM, der skal arbejde 3 år.

Han behøver ikke at opnå dobbelt statsborgerskab.

Indtil han har betalt det fulde beløb, må han ikke opholde sig 184 dage i træk i Tyrkiet (et halvt år). Han kan godt tage på kortere ophold af feriemæssig karakter. Han skal dog være opmærksom på at disse dage fratrækkes når man tæller antal arbejdsdage op.

Der hvor ægtefællens evt. arbejde spiller ind er hvis man under en arbejdsløshedsperiode ikke kan få arbejdsløshedsydelser pga. ægtefællens indkomst.
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 24.01.2015 18:49:45

Okay men de 184 dage, tæller vel kun når han starter betalingen ikk?

Han har ikke arbejdet endnu så han skal arbejde i 3 år før han kan søge. Men han vil naturligvis tage på ferie i tyrkiet engang i mellem i hans ferier.

Hvad er grunden til, at han skal vise arbejde i 3 år egentlig? Og kan det også være skole i 3 år? Evt. dansk sprogskole eller universitetet?

Og er der en begrænsning på timerne? Skal man have haft et fuldtidsjob eller er det bare at man har haft job i 3 år. For af mange grunde er det jo ikke mange der har fuldtidsjob ved siden af studie også.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af mh1 » 24.01.2015 19:19:21

Jo, jo, og det ER jo også kun 184 dage i træk, der kan 'vælte læsset'.

Der står ikke noget om, om det skal være fuldtidsjob, men det skal dog nok være mere end et weekendjob på tanken, det skal være noget man kan leve af.

Den metode gælder kun for arbejdstagere, ikke studerende. Studerende kan udsætte værnepligten, som din mand ved.

Jeg ved ikke, hvorfor man lige siger 3 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

Clotte
Indlæg: 77
Tilmeldt: 29.08.2012 19:57:00

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af Clotte » 01.02.2015 06:38:49

Undskyld jeg ikke har fået svaret jer hvad der skete. Det hele endte ud i at min mand sidste weekend måtte rejse til Istanbul fra lørdag til tirsdag og fik det hele ordnet om mandagen dernede. Det kunne ikke lade sig gøre at overføre fra en dansk bank og vi turde ikke satse på at alt ville gå planmæssigt med at sende de papirer til familie og inden det hele så sku komme retur igen med posten.
Jeg ku på det tidspunkt ikke hade den tyrkisk ambassade i dk mere for deres uvidenhed og mangel på respekt over for deres medborgere. Føj!
Men min mand har fået betalt sig ud af det , fået alle papirer og kan nu sove godt igen om natten.

Håber det lykkes for I andre :)

AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af AcrossTheNight » 05.03.2015 10:49:22

Min kæreste tog også til Tyrkiet, da det heller ikke lykkedes fra Danmark. Men nu er det ordnet - vi tog et lån i en tyrkisk bank :)

Besvar