Opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne1985
Indlæg: 31
Tilmeldt: 07.12.2012 13:06:26

Opholdskort

Indlæg af Janne1985 » 04.09.2014 12:39:54

Kære ÆUG,

Jeg har et spørgsmål til jer angående manglende udstedelse af eu-opholdskort.

Min mand modtog bevis på retten til ophold januar 2013. Vi har p.t. ventet 1 år og 9 måneder på at få udstedt selve kortet.
Jeg har før skrevet en tråd herinde angående problemet og jeg er klar over, at ansvaret fuldstændig ligger på Udlændingestyrelsens skuldre. Jeg har ringet til dem en halv million gange gennem al tiden.
For 4 uger siden ringede jeg til dem, og blev lovet at ville modtage kortet indenfor 2-3 uger (fordi vi havde ventet så længe) 4 uger mere gik, og vi har ikke set spor af kortet.
Jeg ringede idag til US, og blev forarget over hvilken undskyldning de kom med denne gang:
De har tekniske problemer med at udstede EU- opholdskort, og de ved IKKE hvordan de skal løse fejlen. De aner heller ikke hvornår det bliver løst.

Jeg kan regne ud, at grunden til IT- problemerne er vel, at eu-sagerne er overgået til statsforvaltningen. Men ikke vores,...fordi US har været snart 2 år om at udstede kortet,
Det lød som om, de egentlig ikke havde nogen intention om at fikse problemet,( Hvilket vel ikke kan passe)
Jeg fik at vide at jeg kunne klage til udlændingenævnet.Dem ringede jeg til og fik at vide, at det er justitsministeriet, jeg skal klage til.
Jeg har valgt at skrive herinde, fordi jeg undrer mig over, om der er andre herinde som har fået samme information fra US?
Personen sagde, at en anden person med samme problem som os, også lige havde haft ringet, og svaret er det samme.
Jeg forstår ikke hvordan dette kan lade sig gøre.
Imorgen ringer jeg til justitsministeriet, men kan ærlig talt ikke se, hvordan dette skulle kunne løse noget?
Nogen der bærer inde med nogle gode råd?

De venligste hilsner
Janne

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Opholdskort

Indlæg af H_Larsen » 05.09.2014 22:21:25

Hej Janne

Jeg har desværre hørt/oplevet en tilsvarende situation.

Men da min kammerats kone, så var nød til at få en tilbagerejsetilladelse og jeg så tog med hans kone ind i Ryesgade med papirer for at få en tilbagerejsetilladelse, så sagde Damen bag skranken at der manglede at blive sat et flueben, før at opholdskortet ville blive udstedt.

Min kammerats kone fik sit opholdskortet med posten ugen efter.

Min kammerat havde ringet til US, mindst 5- 10 gange og få vide at det var lige på trapperne.

Så min egen konklusion er at telefonmedarbejderne hos US, ved ikke hvad de snakker om og de sender ikke problemer videre i systemet.

Jeg mener ikke du kan sende en klage direkte til JM, du skal vist nok først have sendt en klage til US.

Jeg vil anbefale dig at sende dem elektronisk via Borger.dk.

Jeg ville sende en klage til US og dagen efter til JM

Så kan jeg oplyse at min kone og hendes 2 børn fik et opholdskort i juli måned 1½ uge efter de havde fået forlænget opholdstilladelsen, så det er noget pjat at deres system ikke virker.

mvh

H_Larsen

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2014 06:23:45

Det er jo ikke indholdet i selve sagsbehandlingen, I ønsker at klage over, men manglende udlevering af et plastikkort. Så måske er det bedre at klage til Ombudsmanden, og hvis han ikke vil tage sagen, kan I klage til EU-kommissionen.

Det er jo et helt forrykt bureaukrati og lige så forrykt, at ingen vil tage ansvar og sørge for, at problemet bliver løst :evil:

Janne1985
Indlæg: 31
Tilmeldt: 07.12.2012 13:06:26

Re: Opholdskort

Indlæg af Janne1985 » 06.09.2014 15:25:53

Tak for jeres svar.
Problemet er jo desværre, at der ofte gives forskellige, samt ukorrekte svar fra telefonmedarbejderne hos US, og som ovenfor beskrevet, at informationer ikke bliver videregivet. 
Dog ved jeg ikke engang hvem der er synderen vedr. dette problem, da telefonmedarbejderne jo bare gør det, eller siger det, som de har fået besked på. Visse problemer i US, bliver tydeligvis nedprioritetet, åbenbart.
Dette munder ud i et bureaukratisk Danmark, hvor det er ufatteligt svært at bryde igennem til dem, som bare nogenlunde, er kompetente til at komme med et svar på, hvad problemet overhovedet går ud på.

Samtlige gange jeg har ringet, har jeg fået at vide, at min mand jo bare kan søge om en tilbagerejsetilladelse! - Hvor jeg gang på gang må fortælle dem, at udlandsopholdet varer over 5  1/2 måned, og derfor vil en tilbagerejsetilladelse slet ikke være en mulighed.
Samtidigt, når jeg forhører mig omkring hvem jeg kan klage til, får jeg endnu et ukorrekt svar, så korrekt videredirigeret kan man heller ikke engang blive.

Jeg indgiver en klage til ombudsmanden på mandag.
Er der nogen der ved, om vi skal vedhæfte US' brev om dokumentation på ret til ophold?

Jeg har lige været inde på hjemmesiden, jeg tror faktisk, jeg er for sent på den mht. at klage til ombudsmanden.
Hvornår er det for sent at klage til ombudsmanden?
Du skal klage til ombudsmanden inden et år efter det, du vil klage over.
Der er gået 1 år og 9 måneder siden min mand fik dokumentationen fra US.. mon ovenstående stadig gælder,når det ikke drejer sig om en sags afgørelse?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdskort

Indlæg af mh1 » 07.09.2014 06:53:23

Der er jo ikke gået et år siden din mand ikke har fået sit opholdskort.

Det ligger i sagens natur at en utilstedelig lang ventetid på at få noget, man har ret til, ikke kan blive forældet så længe man stadig venter.

Vedhæft endelig US' brev som dokumentation for hvornår ventetiden begyndte.
mh
Rådgiver for ÆUG

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Opholdskort

Indlæg af oz2mia » 07.09.2014 10:29:43

Jeg har forstår så slet ikke problemet med tilbagerejse tilladelsen.
En tilbagerejse tilladelse skal gælde på de tidspunkt de mand vil rejse tilbage til Danmark.

Og hvis du ved at han skal rejse hjem om 5½ måned så få en tilbage rejse tilladelse der glæder på dette tidspunkt.
Du kan uden problem få en der gælder f.eks. 1 januar 2015 til 1 marts 2015.
Det betyder så at din mand ikke kan fortryde rejsen og rejse hjem tidligere end planlagt.

En anden mulig som min kone og jeg har brugt er at rejse uden tilbagerejse tilladelse.
Når vi så ville tilbage til Danmark gik vi inde på en Dansk ambassade og fik udstedt en tilbagerejse tilladelse, her koster "servicen" så 800kr.
Husk at ringe til Ambassaden og aftale det, således de er klar til at udstede den.

Janne1985
Indlæg: 31
Tilmeldt: 07.12.2012 13:06:26

Re: Opholdskort

Indlæg af Janne1985 » 07.09.2014 11:06:08

Ok, tak..jamen det er da en god nyhed. Jeg vidste godt, at vi evt kunne købe os til en tilbagerejsetilladelse på en dansk ambassade, men ikke at vi kunne " forudbestille" en tilbagerejsetilladelse her i Dk.
Jeg vidste heller ikke, om vi evt. ville få problemer i lufthavne..
Desuden har vi sandsynligvis også brug for kortet, når vi skal bestille visum til min mand på den Thailandske Ambassade.
Men ovenstående er på sin vis irrelevant.. for min pointe er mere en forargelse over hvilken behandling US har givet mange, samt deres ligegyldighed overfor en så lang "sagsbehandlingstid". Samt at de ikke har styr på noget som helst..
Hvis den " almindelige borger" bare så meget som een dag afleverer en ansøgning om forlængelse af opholdskort m.m. for sent, så klapper fælden.
Men jeg ved selvfølgelig godt at vores situation er intet iforhold til en million andre ting, US har gang i..

-Tak for svarene, dejligt med noget kontruktivt hjælp:-)

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Opholdskort

Indlæg af dotGusten » 08.09.2014 13:39:56

H_Larsen skrev: Så kan jeg oplyse at min kone og hendes 2 børn fik et opholdskort i juli måned 1½ uge efter de havde fået forlænget opholdstilladelsen, så det er noget pjat at deres system ikke virker.
Et system virker kun, hvis ALLE dele i systemet virker. Dvs. at de mennesker der betjener systemet, også skal være i stand til at tænke sig om, og opdage at de fejlbetjener systemet eller hvad det nu er, de åbenbart gør forkert, når der mangler flueben hist og pist.

Besvar