Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

ololo
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12.05.2012 00:12:49

Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af ololo » 02.07.2014 18:16:02

Fra d.1 august skal alle rejse med det blå sygesikringskort i EU, den virker som en rejse forsikring inden EU grænser. Men problemet er, at statsborger med non-Eu pas ikke kan få kortet, selvom de betaler skat som almindelige dansker til det danske statkasse. Er det fair? Nææ. Har vi overhovedet ret til det blå kort? Hvad er med dem, der er familiesammenført i DK efter EU regler?

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af H_Larsen » 05.07.2014 10:22:36

Hej
Jeg ved ikke hvor du har det fra at statsborger med non-Eu pas ikke kan få kortet, hvis man har dansk opholdstilladelse og cpr.nr, kan man få kortet og det har man kunnet i flere år.

Der er noget med at de ikke kan bestille det over borger.dk, men at man skal henvende sig til kommunen

mvh
H_Larsen

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af Psalm12 » 08.07.2014 21:15:26

Jeg fik et brev fra regionen i dag med det nye gule kort vedhæftet, hvor der står bla. a. "Du kan bestille det blå EU-sygesikringskort til hele familien på http://www.borger.dk.

Men på http://www.borger.dk står der:

"Hvem kan bestille EU-sygesikringskort?

Du kan bestille EU-sygesikringskort, hvis du har et CPR-nr., bor i Danmark og er statsborger i et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz."

Det er jeg nemlig ikke - hvorfor har jeg fået et sådant brev med mit CPR-nummer og navn, når de må vide, at jeg ikke er EU- eller dansk statsborger? Jeg regner med, at ordet "og" betyder ... "og".

Jeg fik brevet i dag, og min amerikanske kollega fik også det samme brev i dag. Men min danske mand har ikke fået det endnu.

Et andet spørgsmål - hvis man har rejseforsikring på husforsikringen, er det virkelig nødvendigt med det blå EU-kort? Eller bliver det også lavet om samtidigt med reglerne for det gule kort?

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af Psalm12 » 08.07.2014 21:17:36

Jeg ville lige sige, at jeg ikke har tastet "http" ind i mit indlæg, men systemet ville ikke tillade et link uden disse bogstaver. De står ikke i brevet, jeg har modtaget.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af mh1 » 09.07.2014 09:36:05

Du må tjekke indboforsikringens betingelser hos dit forsikringsselskab, for de er jo frit stillet mht. hvilke betingelser de vil forsikre på.

Hvis ikke noget er lavet om (og det er det næppe), så kan du ganske rigtigt ikke få kortet:

http://politiken.dk/rejser/nyheder/sikk ... ringskort/
mh
Rådgiver for ÆUG

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af Psalm12 » 09.07.2014 20:46:17

Hmmmm.....det er meget interessant, mh. Så...jeg fik dette brev med mig som modtager og mit CPR-nummer, som lover mig, at jeg kan bestille det blå kort til hele familien på borgers hjemmeside. Er de ikke nu forpligtet til at overholde det?

Og hvad så, hvis min danske mand bestiller det blå kort til hele familien, dvs. ham og mig?

Det er nok lige meget for vores skyld, fordi vores husforsikring dækker rejse i EU, men det er ikke lige meget for min amerikanske kollega.

@h_larsen, hvor har du det fra, at en ikke-EU'er kan få det blå kort alligevel?

Kan det være, at politiken har forkerte oplysninger? Måske de har forvekslet det med at bestille med det at få.

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af H_Larsen » 10.07.2014 07:14:12

Hej

Jeg ved det fordi min ven flyttede ti Malmø og giftede sig med sin thailandske kone og de har begge et blå sikringskort, som de fik ved henvendelse direkte til kommunen som han fraflyttede.

Jeg er på ferie, men kommer hjem i næste uge, så vil jeg selv henvende mig til min kommune og få et blåt sygesikringskort til min thailandske kone og hendes børn.

Jeg vidste godt at man ikke kunne bestille digitalt, men at man skulle henvende sig direkte til kommunen.

Hvorfra ved du at udlændige fra ikke -eu-lande ikke kan få et blåt sygesiringskort?
Hvem kan bestille det blå EU-sygesikringskort? 
Du kan bestille det blå EU-sygesikringskort, hvis du har et CPR-nummer, bor i Danmark og er statsborger i et EU-land eller i Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz. Du kan bestille kort til dine børn og ægtefælle, hvis de bor på din adresse.

Tredjelandsborgere

Er du ikke statsborger i Danmark, et EU-land, Norge, Island eller Schweiz (tredjelandsborger), er du ikke altid berettiget til det blå EU-sygesikringskort, selvom du har bopæl i Danmark og er berettiget til sundhedsydelser i Danmark efter sundhedsloven. Statsløse, flygtninge og familiemedlemmer til en dansk sikret kan være berettiget til et blåt kort, hvis de har bopæl i Danmark og har et gult sundhedskort.

Er du tredjelandsborger og ønsker at bestille det blå EU-sygesikringskort, kan du derfor ikke bestille kortet digitalt. I stedet skal du henvende dig til din bopælskommune for en vurdering af, om du er berettiget til et blåt EU-sygesikringskort, og kommunen udsteder kortet manuelt.​
med god sommerhilsen fra Thailand

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af H_Larsen » 10.07.2014 07:25:45

Hej

Nu er jeg blevet i tvivl, efter jeg har læst linket til politiken, da de skriver der er lavet i lovændring.

Jeg ved at min ven i Sverige og hans thailandske kone fik begge blåt sygesikring for 1½ år siden og de bor i Malmø.

Jeg har set begge kort, men hvis der er lavet en lovændring, så er jeg ikke 100 procent sikker mere, men jeg henvende til min kommune, når jeg kommer hjem.
i bekendtgørelse om den offentlige rejsesygesikring, stå der

§ 1. Den offentlige rejsesygesikring omfatter personer, der er berettiget til ydelser efter sundhedslovens § 7, dvs. personer, der har bopæl her i landet.

i sundhedsloven stå der
§ 7. Personer, der har bopæl her i landet, har ret til lovens ydelser.

Stk. 2. Ved bopæl forstås tilmelding til Folkeregisteret.

§ 8. Personer, der ikke har bopæl her i landet, har under midlertidigt ophold ret til ydelser efter bestemmelserne i § 80.

Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler herom samt om, at lovens ydelser helt eller delvis skal tilkomme personer, der ikke har bopæl her i landet.

§ 9. Søfarende, der er forhyret med dansk skib, samt disses medsejlende ægtefæller og børn har ret til ydelser efter loven under tjenesteforholdet og i umiddelbar tilknytning hertil. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter efter forhandling med økonomi- og erhvervsministeren og vedkommende organisationer af arbejdsgivere og arbejdstagere de nærmere regler om, hvilke personer der omfattes af denne bestemmelse, og kan herunder foretage de afvigelser fra lovens bestemmelser, som findes hensigtsmæssige som følge af de særlige forhold, der gælder for søfarende.

§ 10. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilket omfang lovens ydelser tilkommer

1) personer, hvis ophold her i landet er reguleret i aftaler om retsstillingen for styrker eller militære hovedkvarterer, som Danmark har tiltrådt,

2) udenlandske statsborgere, der er beskæftiget her i landet af en udenlandsk stat eller en international organisation, og

3) familiemedlemmer til de under nr. 1 og 2 nævnte personer.

§ 11. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilket omfang lovens ydelser efter afsnit V og X tilkommer personer, der er indkaldt til værnepligtstjeneste eller tjeneste, der kan sidestilles hermed, og personer, der er optaget i Kriminalforsorgens institutioner.
med venlig hilsen

Henrik

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af mh1 » 10.07.2014 13:02:27

@ H_Larsen, Det er jo netop det, som er sket: en ændring i reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af H_Larsen » 10.07.2014 13:23:09

Hej

På min kones side på borger.dk stå der, når man vil bestille det blå sygesikringskort at hun skal henvende sig til kommunen, der så afgøre om hun er berettiget til det blå sygesikringskort.

på borger.dk stå der følgende:
Er du ikke statsborger i Danmark, et EU-land, Norge, Island eller Schweiz (tredjelandsborger), er du ikke altid berettiget til det blå EU-sygesikringskort, selvom du har bopæl i Danmark og er berettiget til sundhedsydelser i Danmark efter sundhedsloven. Statsløse, flygtninge og familiemedlemmer til en dansk sikret kan være berettiget til et blåt kort, hvis de har bopæl i Danmark og har et gult sundhedskort.

Er du tredjelandsborger og ønsker at bestille det blå EU-sygesikringskort, kan du derfor ikke bestille kortet digitalt. I stedet skal du henvende dig til din bopælskommune for en vurdering af, om du er berettiget til et blåt EU-sygesikringskort, og kommunen udsteder kortet manuelt.​
Så nogen kan få og andre kan ikke få!

Min kone er et i familie med mig der er en dansk sikret kan være berettiget til et blåt kort, og jeg bor i Danmark og har et gult sundhedskort.

Men når jeg kommer hjem fra ferie, så henvender vi os til kommunen og så vender jeg tilbage med et svar

mvh H_Larsen

PS. med det ville være rart man kunne læse de præcise regler eller andet sted

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af Psalm12 » 10.07.2014 21:39:50

Ja hvis der har været en ændring i reglerne, så er regionen godt nok ikke klar over det. Kan der være forskel i regionerne?

Når jeg går på ferie, så tager jeg ned til kommunen med brevet i hånden og prøver med at bestille kortet. Det gør min kollega også, men hun prøver måske først med at bestille det online.

Måske er det tredjelands studerende og greencard'ere o.l. som ikke er berettigede til det.

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af oz2mia » 12.07.2014 20:13:11

Hej

Jeg fik et blåt kort til kone, som er non-EU 14 Maj 2014,
så jeg kan bekræfte at man kan få det.
Jeg er selv dansk statsborger.
På borger.dk stod der at min kone ikke kunne få det blå kort,
men p.g.a. omtalte artikel i politiken viste jeg at dette ikke var korrekt.

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af larschr5 » 13.07.2014 11:33:39

Jeg har bestilt og modtaget det blå sygesikringskort til min thailandske kone fra Gladsaxe Kommune. Vi er familiesammenført efter de danske regler.

Jeg ringede blot til kommunen og de tjekkede kort om hun var berettiget til det, og så bestilte de det til hende.

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af H_Larsen » 18.07.2014 12:01:45

Hej

Jeg har nu snakket med kommunen og min thailandske kone få tilsendt det blå sygesikringskort.

Men kommunen ville ikke i først omgang udstede det blå sygesikringskort til min kones 2 børn. Kommunen ville vende tilbage i næste uge om de var berettiget til kortet. (kommunen var ramt af ferie)

Jeg snakkede, så med Tryg og de fortalte at min årsrejseforsikring for hele verden dækkende begge børn, såfremt de havde folkeregister adresse som mig. (der har de) Og Tryg dækkende også de udgifter det blå sygesikringskort normalt ville dække i EU.

Kommunen udsteder kun det blå sygesikringskort til ikke EU-borger for et år af gangen. Så man skal ringe og bestille et nyt hver år for ikke EU-borger der er berettiget til det blå sygesikringskort.

med venlig hilsen
H_Larsen

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Blå sygesikringskort til borger fra non-EU

Indlæg af larschr5 » 19.07.2014 16:32:16

Mærkeligt, for min kones blå sygesikringskort er gældende i 5 år :?

Der er åbenbart forskel på hvordan reglerne administreres.

Besvar