ombytning af kørekort - nye regler?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
leamarieoesterberg
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04.11.2012 17:39:49

ombytning af kørekort - nye regler?

Indlæg af leamarieoesterberg » 05.03.2014 10:36:41

Hejsa
Jeg kan ikke rigtig finde rundt i reglerne for ombytning af kørekort. Min mand er Filippiner, har et midlertidigt Filippinsk(ikke internationalt) kørekort, som dog er udløbet i September sidste år. Vi ansøgte om familiesammenføring i August sidste år og da han fik opholdstilladelse i November, blev han jo registreret tilbage på min adresse til August.
Han har derfor været i landet i mere end de famøse 90 dage, som man skal ombytte kortet inden + kørekortet jo heller ikke er gyldigt længere.
Så læser jeg, at hvis man ifølge de nye regler har kørekort fra et gruppe 2 land, så kan man få det ombyttet inden et år fra man er registreret. Men kan ingen steder finde noget om hvilke lande, der er gruppe 2 lande. Det virker som om, det ikke er blevet offentliggjort endnu.
Et eller andet sted vil jeg også mene, at han ihvertfald skal op til en kontrollerende køreprøve da et kørekort på Filippinerne nærmest kan trækkes i en automat. Hmm. Men synes også det er en dyr omgang, at skulle betale for et helt nyt kørekort.. Nogle eksperter/erfarne på området??

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: ombytning af kørekort - nye regler?

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2014 10:18:26

Det hele står her:

https://www.borger.dk/Sider/Fra-udenlan ... ekort.aspx

"Hvis du har et kørekort fra enten et EU-land eller Island, Norge og Liechtenstein, kan du bruge det i Danmark. Du kan vælge at få det byttet til et dansk EU-kørekort uden at komme til kontrollerende køreprøve, hvis du har bopæl i Danmark.

Kørekortet kan også ombyttes til et dansk kørekort uden kontrollerende køreprøve, hvis det er udstedt i Australien Capitol Territory, Brasilien, Japan, kinesisk Taipei (Taiwan), Republikken Korea (Sydkorea), Rusland, Schweiz eller Ukraine, men du skal medbringe en lægeattest udstedt af din egen læge.

En ombytning til dansk kørekort koster 280 kr. (2014).

Øvrige udenlandske kørekort kan først ombyttes efter en kontrollerende køreprøve."

Et filippinsk kørekort hører (lidet overraskende, som du selv indrømmer) under katagorien "øvrige udenlandske kørekort", der først kan ombyttes efter en kontrollerende køreprøve.

Det synes jeg ærlig talt er meget betryggende, da jeg selv færdes i trafikken i Danmark :wink:

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: ombytning af kørekort - nye regler?

Indlæg af H_Larsen » 06.03.2014 10:36:36

Hejsa

Det se ud til at der kommer nye regler JM har sendt et lovforslag til høring i november 2013.

Men jeg ved ikke hvor langt det er

http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og ... 3%B8rekort

micko
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19.11.2010 22:03:34

Re: ombytning af kørekort - nye regler?

Indlæg af micko » 08.03.2014 13:38:28

min kone har Montenegrinsk kørekort, det vil sige at hun også hører til de andre udenlandske kørekort.

skal hun kun tage en køreprøve eller skal hun igennem hele pakken med teori, glatbane, førstehjælp mm.

vi har været på politi stationen og i borger service og de ene siger det ene og de andre siger det andet, så ved ik helt hvad man skal gå efter.

Parsifal25
Indlæg: 47
Tilmeldt: 09.06.2007 07:41:40

Re: ombytning af kørekort - nye regler?

Indlæg af Parsifal25 » 10.03.2014 12:41:14

Der er kommet nye bestemmelser. Se her: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... 3%B8rekort

jeg tror dog endnu ikke nogen "gruppe 2" lande er blevet godkendt af JM.

Parsifal

Samiya
Indlæg: 32
Tilmeldt: 09.11.2012 12:21:15

Re: ombytning af kørekort - nye regler?

Indlæg af Samiya » 02.04.2014 21:37:23

Vil det så sige, at hvis man er fra gruppen "øvrige lande" og har haft fast bopæl i DK mere end 90 dage kan man ikke få ombyttet sit kørekort?
Det er da underligt at de lige pludselig vedtager sådan noget. Min mand har været her i lidt over et år, men har endnu ikke fået ombyttet sit kørekort, da jeg havde læst mig frem til at der ingen tidsfrist var for dette, og det vil så sige at det kan han ikke nu..??? :oops:

Parsifal25
Indlæg: 47
Tilmeldt: 09.06.2007 07:41:40

Re: ombytning af kørekort - nye regler?

Indlæg af Parsifal25 » 07.04.2014 12:49:59

Hvis man kommer fra "øvrige lande", så må man køre med sit udenlandske kørekort i op til 90 dag (uden at ombytte). Hvis man venter mere end 90 dage, så må man ikke føre motorkøretøj før man får ombyttet sit kørekort (med orienterende prøver).
Man kan altså godt vente mere end 90 dage med at ombytte kørekortet, men man må IKKE køre bil før det er ombyttet.

PS: Har lige talt med JM og de oplyste, at USA har ansøgt om at blive optaget på listen over gruppe 2 lande. JM forventer "snart" at oplyse, hvilke lande, som indledningsvis bliver gruppe 2 lande.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: ombytning af kørekort - nye regler?

Indlæg af fundiver199 » 07.04.2014 14:20:59

Samiya skrev:Vil det så sige, at hvis man er fra gruppen "øvrige lande" og har haft fast bopæl i DK mere end 90 dage kan man ikke få ombyttet sit kørekort?
Som Parsifal25 skriver, er der ingen frist for at opbytte et udenlandske kørekort til et dansk ud over, at det udenlandske selvfølgelig stadig skal være gyldigt. Man må bare kun anvende det udenlandske kørekort de første 90 dage, man må være i Danmark, hvilket svarer til den tid, en turist også kan være her på visum og - som en helt naturlig ting - køre bil på sit ikke-danske kørekort.

Besvar