Personfradrag - overførsel

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
RedGoldGreen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18.10.2013 22:41:30

Personfradrag - overførsel

Indlæg af RedGoldGreen » 12.02.2014 13:50:55

Skriver lige kort info om Jeg skriver da jeg håber på, at nogle har erfaringer med ægtefælle-personfradrag-overførsel.
Min daværende kæreste kom til Danmark september (på turistvisa) 2013 og måneden efter, oktober, blev vi ægtefælle da vi blev gift (selvfølgelig).
Vi søger om familiesammenfæring i november 2013 og får svar fra udlændingestyrelsen den 16. december: at de har modtaget ansøgningen og ægtefælle får processuelt ophold under behadlingen.
Allerede den 20 december 2013 får vi brev om at ægtefælle får ophold hvis jeg (ægtefælle i Danmark) kan stille sikkerhedskravet hvilket jeg gør 8/1-2014 da der er lukket mellem jul og nytår.
Den 4. februar 2014 får vi svar at Vi er blevet familiesammenført og får får lavet registrering i folkeregister, CPR osv.

Jeg har nu hørt, at da min ægtefælle har fået processuelt ophold sidste år (december 2013) = fast ophold/samlevende ved årets udgang, er det derfor muligt at få udbetalt ægtefælles personfradrag (2013) da ægtefælle efter sigende skulle være berettiget til personfradrag i henhold til en skattelov?

Beklager forvirringen med div. datoer, håber det er til at finde rundt i men vil meget gerne høre om nogle har erfaringer i en lignende situation.

Her er en hjemmeside hvor jeg bl.a. har ovenstående informationer fra:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1800203&vId=0

På forhånd tak :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Personfradrag - overførsel

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2014 15:07:10

Ja det er korrekt. I forum "livet i Danmark", hvortil jeg har flyttet dit spørgsmål, kan du øverst under "bekendtgørelser" finde en gammel tråd om emnet. De ting, der står i den, er stadig gældende i dag.

Besvar