inddrivelse af børneydelse fra udland?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af Nordfyn » 30.01.2014 11:16:03

Kan man søge om børneydelse fra barnets anden forældre i udlandet når barnet bor her?
jeg er dansker og gift med en pige fra kina som har medbragt sin datter på 6 år. jeg har selv en datter på 16 boende hvor jeg får børneydelse fra hendes mor.
Jeg havde før et fast arbejde igennem 13 år da jeg blev skilt og gift igen men nu som arbejdsløs er økonomien lidt hård som forsørger til kone og to børn på dagpenge.
Har statsamtet nogen mulighed for indrivelse (samarbejde) med asien?
jeg er reelt ikke interesseret i at kræve penge fra barnets biologiske far. jeg er hendes far nu og vil overtage forsørgelsen for kone og børn så godt jeg kan men hvad med de mødre der ikke kender hvem er far til barnet, eller barnets far er død osv. staten kan gå ind at dække med et beløb svarende til børneydelse i de tilfælde og jeg tror der er et samarbejde om børne ydelse imellem de nordiske lande og evt i EU men hvad med resten af verden? Jeg kan ikke rigtig finde noget på nettet, kun om Haag konventionen om børne bortførsel osv som kina vist også har tiltrådt men hun er ikke bortfør. han har skrevet under på at hun måtte rejse til danmark ellers så var hun ikke her nu.
vi venter også stadig på optjæningsprinsippet til børnetilskud, vi kan få 25% til april, Jubii

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af mh1 » 30.01.2014 15:03:45

Næppe. Kina har ikke tiltrådt nogen af de Haagerkonventioner, som går ud på samarbejde om inddrivelse af børnebidrag, og ej heller FN-konventionen.

I givet fald ville der skulle være en lov om børnebidrag i Kina, der skal være fastsat bidragspligt, og et evt. bidrag skulle naturligvis fastsættes i forhold til kinesiske indtægtsforhold. En kinesisk almindelig indkomst ligger mellem 1.500 og 4.000 DKK, så der vil ikke være meget at hente. Mange lande, heriblandt DKs nabo Sverige, har i øvrigt regler om at forældre ikke kan sættes i bidrag, hvis de ikke vil være i stand til at betale. Det er ret specielt for DK, at man sætter folk i bidrag, selv om de ingen indkomst har.

http://www.familiestyrelsen.dk/skilsmis ... ekangoere/
mh
Rådgiver for ÆUG

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af H_Larsen » 30.01.2014 16:02:47

Hejsa

Du kan borger.dk søge om Børnebidrag fra barnets forældre i udlandet.

Statsforvaltningen vil så undersøge om barnets far/mor i udlandet er juridisk far/mor til barnet i følge lovgivningen i det land barnet kommer fra.

Såfremt far/mor i udlandet er juridisk far/mor til barnet vil Statsforvaltningen skrive til den far/mor i udlandet på engelsk, om han/hun kan anerkende faderskabet/moderskabet til barnet. Faren/moren i udlandet for 21 dage til at svare :!:

Såfremt Statsforvaltningen ikke hører fra faderen/moderen vil de udbetale børnebidrag til barnet i Danmark.

Hvis de ikke kan anerkende barnets forældre i udlandet er juridisk forældre til barnet, vil du kunne søge "Børnetilskud ved kun én forælder mv.".

Alt ovenstående skyldes at Danmark har skrevet under på en Haag konvektion der siger at der ikke skal lægge barnet til last at barnet ikke mor i samme land som både sin far og mor.

Det er en træg sagsbehandling hos Statsforvaltningen og Udbetaling Danmark, men de giver sig til sidst.

mvh

H_Larsen

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af Nordfyn » 30.01.2014 22:00:09

Tak for svar. så kan vi da prøve at søge måske :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af mh1 » 30.01.2014 22:23:04

@ H_Larsen, det gælder altså KUN hvis det andet land også har underskrevet konventionerne, og det har Kina ikke.

Det er heller ikke altid nok, at det andet land har underskrevet. Du kan fx ikke få børnebidrag til et barn, hvis ene forælder bor i Sverige, medmindre den der bor i Sverige har stor nok indkomst til at betale, og Sverige vil pålægge vedkommende bidragspligt. Danmarks lovgivning gælder kun til og med den danske grænse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af Nordfyn » 30.01.2014 22:53:30

mh skrev:@ H_Larsen, det gælder altså KUN hvis det andet land også har underskrevet konventionerne, og det har Kina ikke.

Det er heller ikke altid nok, at det andet land har underskrevet. Du kan fx ikke få børnebidrag til et barn, hvis ene forælder bor i Sverige, medmindre den der bor i Sverige har stor nok indkomst til at betale, og Sverige vil pålægge vedkommende bidragspligt. Danmarks lovgivning gælder kun til og med den danske grænse.
Hvad er det så svaret er? kan staten påtage sig udgiften så?
hvis en fattig svensker ikke kan betale kan en dansk mor så ikke få børnebidrag?

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af Nordfyn » 30.01.2014 23:02:32

mh skrev:Næppe. Kina har ikke tiltrådt nogen af de Haagerkonventioner, som går ud på samarbejde om inddrivelse af børnebidrag, og ej heller FN-konventionen.

I givet fald ville der skulle være en lov om børnebidrag i Kina, der skal være fastsat bidragspligt, og et evt. bidrag skulle naturligvis fastsættes i forhold til kinesiske indtægtsforhold. En kinesisk almindelig indkomst ligger mellem 1.500 og 4.000 DKK, så der vil ikke være meget at hente.
Jeg ved at hun tidligere havde papir på at faderen skulle betale 600yen om måneden til datterens forsørgelse og uddannelse efter deres skilsmisse, så en form for børnebidrag findes i kina. dog er der nok ikke nogen indrivelses myndighed, det er noget de ordner selv

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af H_Larsen » 31.01.2014 09:44:04

Hej Nordfyn

Jeg vil anbefale at din kone sender en ansøgning gennem Borger.dk.

Statsforvaltningen vil spørger ind til aftaler og derefter vil de give dig besked om din kone kan få børnebidrag eller også vil de give dig vejledning til at komme videre.

Jeg er ikke jurist, men jeg har forstået på en jurist, at Danmark har forpligtet sig til at tage udgangspunkt i barnet, og ikke i om det er muligt at inddrive børnebidraget i et fremmed land, så hvis det ikke er muligt at inddrive børnepenge i et fremmed land, så betaler staten børnebidrag. Dette skyldes at del flygtninge, ikke kan dokumentere nogen som helst fra deres hjemland, derfor har Danmark taget denne forpligtigelse, men som gælder for alle børn


Men søg, det koster ikke noget, og det værste der kan ske er at i få et afslag

mvh

H_Larsen

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af Nordfyn » 31.01.2014 12:29:39

[quote="H_Larsen"]Hej Nordfyn

Jeg vil anbefale at din kone sender en ansøgning gennem Borger.dk.

Tak for svar, vi kan da altid prøve. borger.dk eller statsforvaltningens hjemmeside går vel ud på samme ting. jeg har ringet og spurgt statsforvaltningen de siger vi bare kan udfylde papirene og sende ind. :)

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af Nordfyn » 05.11.2014 20:42:09

Så kom der endelig en afgørelse fra stats amtet. (otte måneder efter)
Vi indsendte ansøgning om børnebidrag før udgangen af februar 2014, inden der var gået seks måneder fra ændringen i barnets liv, hvorved man kan søge om børnebidrag fra.
( start datoen for givet midlertidig opholds tilladelse til ansøgnings tidspunkt )
De bad om indsendelse af dokumentation om alt, (dåbs attest, skilsmisse papir, vielses attest, afgørelse om faderskab, forældremyndighed, pas osv. hvilket vi sendte i kopi.
så skrev de igen og bad om at se dokumenterne i original. så dem sendte vi anbefalet.
De var alle oversat og godkendt hos udenrigs ministeriet i Kina osv.
så skete der en fejl hvor de påstod vi ikke kunne søge om bagud da ansøgningen var sendt senere end seks måneder fra ændringen og de referrede til datoen i brevet de sendte til faderen i Kina.
vi skrev tilbage at de ikke var indsend for sent og referrede til dato for givet ophold og indsendelsesdagen vi skrev i ansøgningen.
Så skrev de tilbage at ophold i et andet land ikke var godt nok da de blev skilt fra hinanden i Kina et år før de rejste til Danmark.
Jeg skrev tilbage (på vegne af konen) at faderen har opfyldt sin forsørgerpligt da de boede i Kina, at denne er ophørt efter de rejste og hvis at flytte til et andet land ikke er en væsentlig ændring i barnets liv hvad er så? og så godtog de den.
sagen har været gået om og startet næsten forfra pga. disse fejl i datoer osv. da faderen i Kina også bliver informeret og får 21 dage til at svare på.
Der var også problemer med om hvor vidt vi skulle betale et gebyr på 1500 kroner for at de startede. vi slap for gebyr og sagen betragtes som første gangs ansøgning i Danmark (hvilket er gratis),
men først ville de have gebyr da der tidligere har været truffet en afgørelse om bidrag i Kina.(ændring i bidrag koster gebyr) ved statsforvaltningen.
nu var vores ikke en Ændring af en afgørelse truffet af statsforvaltningen i Dk.
Så nu skulle vi være kommet igennem.
vi mangler bare at sende afgørelsen til udbetaling Danmark og kan nok snart se nogle børnepenge for et år bagud og hver måned frem.
I mellemtiden har min datter der boede ved mig flyttet over til sin mor inden hun fylder 18, Jeg føler ikke det har været sjovt for hende at skulle dele indkomsten med min kone og hendes datter når man er på dagpenge.
De regler om optjenings princip af børnecheck går også ud over vores egne børn.
vi har kun de penge vi har og de skal deles med alle i husstanden.
Jeg er kommet i arbejde igen. Omskolet fra at lave chips til at køre skolebus så det er godt nok, bortset fra der ikke altid er timer nok.
Vores eneste frygt er nu at hvis staten udbetaler børnebidrag til min plejedatter, så er det vel ikke nogle penge der er farlige at røre ved.? Nu tænker jeg på de regler om aktiv social politik osv? jeg tror det ikke men er ikke 100% ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af mh1 » 06.11.2014 09:44:33

Nej, bare rolig, børnebidrag er bestemt ikke en 'forbudt' social ydelse.

Staten træder jo blot ind i stedet for den bidragspligtige forælder, så pengene kommer fra en helt anden kasse.
mh
Rådgiver for ÆUG

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af H_Larsen » 06.11.2014 10:02:56

Hej Nordfyn

Jeg kan genkende mange af de problemstillinger du har med Statsforvaltningen.

Børnebidrag er ikke en social ydelse, derfor er der ingen problemer mht opholdstilladelse.

Min egen (kones) sag er stadigvæk ikke afklaret endnu efter over 2 års sagsbehandling, men jeg hjælp en ven (hans kone), som havde samme vilkår (papir)som min kone og den er blev afgjort inden for et år.

Men da de så skulle have børnebidraget udbetalt, så var der kommet en lov forskudsvis udbetaling der sagde at udlændinge skal have været 3 år i Danmark inden man begyndte udbetalingen.

Jeg har ikke arbejdet videre med dette punkt, da jeg gerne vil have afklaret Statsforvaltningen først.

mvh

H_Larsen

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af Nordfyn » 06.11.2014 19:06:22

Foreløbig tak for de svar, Jeg kan se den danske afgørelse ikke er ens med den engelske men vi har indsendt den danske til udbetaling danmark hvor der står at vi søger fra den dato der skete en ændring i barnets liv, (opholdstillade)
Senest rettet af Nordfyn 10.11.2014 19:32:13, rettet i alt 1 gang.

Katrine
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14.05.2014 21:56:03
Geografisk sted: Herning

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af Katrine » 09.11.2014 20:58:20

@mh
Jeg modtager altså penge selvom min datters biologiske far i Stockholm ikke selv kan betale. Jeg skulle sende nogle papirer til sydjylland og så fixede de det

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: inddrivelse af børneydelse fra udland?

Indlæg af mh1 » 09.11.2014 23:23:26

Så er der endelig lavet om på reglerne, for da jeg arbejdede på statsamtet kunne der ikke fastsættes børnebidrag til børn med en forældre i Sverige, hvis forælderen ikke kunne sættes i bidrag af de svenske myndigheder.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar