Danskundervisning! Hjælp!

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Stine0930
Indlæg: 110
Tilmeldt: 14.01.2011 12:56:50

Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Stine0930 » 06.08.2013 21:25:35

Min mand har nu været i DK i 3 måneder, og han har stadig ikke fået tilbud om danskundervisning. Vi har været i kontakt med skolen MANGE gange og udtrykt vores frustration, og jobcenteret har sendt emails til skolen osv. Men vi kan stadig ikke få noget klart svar på, hvornår han kan starte. Vi er virkelig bekymrede for, om han kan nå at lære dansk, så han kan bestå prøven allerede om 3 mdr.
Er der mulighed for, at udlændingestyrelsen kan udsætte prøvedatoen for ham? Eller er det helt udelukket? Kommunen SKAL jo faktisk tilbyde ham danskundervisning indenfor en måned efter, at han er kommet til DK.. og dette er ikke sket, så lovgivningen er ikke blevet overholdt.

Panicbutton
Indlæg: 92
Tilmeldt: 10.05.2012 23:20:28

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Panicbutton » 06.08.2013 21:45:06

Av for den, det er ikke heldigt. Hvis I kan bevise at I fra dag et har søgt om at få ham ind på danskundervisning, så synes jeg da at I skal tage en snak med udlændingestyrelsen om dette.

Jobcenteret/skolen har jo helt klart gang i et par brud på reglerne, hvis de ikke kan finde ud af at finde en plads til ham.

Stine0930
Indlæg: 110
Tilmeldt: 14.01.2011 12:56:50

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Stine0930 » 07.08.2013 13:49:21

Nej det er virkelig frustrerende. Det kan vi godt bevise. Jeg har lige sendt en mail afsted til udlændingestyrelsen i dag med dokumentation. Så må vi se, om det giver pote.. :|

Tanja72
Indlæg: 234
Tilmeldt: 24.08.2009 15:48:37

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Tanja72 » 09.08.2013 10:53:23

Jeg tror desværre ikke at US går med til at udsætte fristen. Men det kan jo være at i er heldige og de gør det alligevel. Min mand er heller ikke startet på sprogskole endnu pga. deres ferie. Men han sidder og lærer dansk dag og nat, og allerede nu kan han følge med i film og læse børnebøger, og han er begyndt at tale kun dansk med vores børn :) Så, det kan godt lade sig gøre :)

Stine0930
Indlæg: 110
Tilmeldt: 14.01.2011 12:56:50

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Stine0930 » 09.08.2013 16:58:33

Det er godt gået af ham! :) Vi øver også, men det går ikke så stærkt. Han arbejder en del, så det kan godt være lidt svært at få det presset ind nogle gange.
Jeg mener også, at når nu der kræves at man består en prøve for at kunne blive i landet, så må man også forvente, at der bliver sørget for den fornødne undervisning. Ja, jeg synes altså virkelig, det er et elendigt system!
Hvor længe har din mand været i landet? :) Nej, vi regner bestemt heller ikke med noget.. men håber!

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Nordfyn » 18.08.2013 09:53:55

Min kone fra Kina kom til Danmark 23-6-13. vi søgte om familiesammenføring d. 27-7-13 hun medbringer en datter på 6 der gerne skulle starte i skole også snart.
jeg har ringet til kommunen og spurgt om hvornår de kan starte i skole og på sprogskole, fik et tlf. nummer til sprogsklolen men de siger man ikke kan starte før de har fået et cpr nummer for ellers får de ikke betaling for eleven. hvornår får de det?
elektronisk tilmelding til folkeskolen for datteren kan vi ikke, hjemmesiden skriver de får automatisk besked fra kommunen først.
Hvornår er de tilmeldt min adresse? det lyder til at ved ansøgning om familie sammenføring vil politiet tilmelde dem vores adresse, er det rigtigt? eller skal de først have en midlertidig opholds tilladelse og et cpr nummer før de er tilmeldt folkeregistret?
behandlings tiden for FS. er 5-7 mdr. Kan de først starte i skole når de har behandlet ansøgningen om FS. og de får midlertidig opholds tilladelse og et Cpr. Nr.?
hvor står det henne at kommunen skal tilbyde sprog undervisning inden en måned?
man kan vel ikke forlange man består en prøve efter 3 mdr fra indrejse eller 3 mdr fra ansøgning om familie sammenføring hvis man ikke har kunne modtage sprog undervisning?
på skolens hjemmeside skriver de at det aftales mellem læren og eleven hvornår de er klar til at gå op til prøve, så mere haster det vel ikke.?
jeg vil blive glad for et link til noget om kommunens forpligtigelser eller noget man kan forholde sig til på skrift, for lige nu har vi kun et papir fra politiet om processuelt ophold i op til 6 mdr, og sider bare og venter på der kommer et brev fra nogen myndighed om sagen er godkendt og de kan starte i skole osv?

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af DBS » 18.08.2013 11:08:47

mht til barnet, tager du ned på skolen, og melder det ind, og det kan godt lade sig gøre inden barnet får CPR.

mht. kone, skal du vente til at i har fået FS, da I har søgt efter danske regler. Så der regnes perioden altså fra tilpunktet om meddelt opholdstilladelse.

mvh DBS

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af H_Larsen » 19.08.2013 14:30:50

Hej

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... _dansk.htm

stå der følgende:
Prøven i dansk på A1-niveau eller højere niveau skal som udgangspunkt bestås senest 6 måneder efter, at man er tilmeldt folkeregistret i Danmark, eller senest 6 måneder efter, at man har fået opholdstilladelse som familiesammenført ægtefælle, hvis man allerede har opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag.

og i Lov om Det Centrale Personregister stå der følgende:
§ 22.
Ved tilflytning fra udlandet skal som tilflytningsdato registreres datoen for indrejse med de i stk. 2 og 3 nævnte undtagelser.
Stk. 2.
For flygtninge foretages registrering i CPR efter reglerne herom i lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationslov).
Stk. 3.
Andre udlændinge, hvis registrering af tilflytning sker på grundlag af opholdstilladelse eller -bevis efter udlændingelovgivningen, som er udstedt efter deres indrejse, skal registreres som tilflyttet på datoen for udstedelsen af opholdstilladelsen eller -beviset.


Så når du få opholdstilladelsen gælder den med tilbagevirkende kraft fra den dag i søgte familiesammenføring, men ægtefælled bliver først tilmeldt adressen den dag opholdstilladelsen er givet, dvs den dato opholdstilladelsen.

Så jeg mener i har 6 måneder til at bestå Dansk A1 fra den dag opholdstilladelsen blev givet.

med venlig hilsen

Larsen

Annemarie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23.08.2008 16:27:19

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Annemarie » 20.08.2013 15:27:24

Måske kunne I starte med at lære små danske sætninger på:

http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtil ... -lektion-1

Det er undervisningsministeriet som tilbyder gratis online undervisning.

Clotte
Indlæg: 77
Tilmeldt: 29.08.2012 19:57:00

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Clotte » 28.08.2013 10:18:32

Hej,
jeg skal lige sikre mig jeg har forstået det korrekt, for nu læste jeg et indlæg og blev forvirret.
Er vi ikke enige om at fra den dag man tilmelder sig folkeregistret har man 6 mdr. til at bestå A1 prøven? :-)
Selvom der står i papirerne at opholdstilladelsen er gyldig fra den dag ansøgningen blev indgivet??

"din opholdstilladelse er betinget af du består en prøver i dansk på A1. Du skal bestå prøven senest 6 mdr. fra det tidspunkt, hvor du efter at være meddelt denne opholdstilladelse tilmelder dig folkeregistret."

på forhånd tak.

Stine0930
Indlæg: 110
Tilmeldt: 14.01.2011 12:56:50

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Stine0930 » 01.09.2013 16:33:05

Hej Clotte
Jo det er vi enige om :) Min mand fik opholdstilladelse i februar, men kom først hertil d. 14. maj af forskellige grunde. Hans prøve skal så bestås inden 14. november. Så altså, fra den dato han er tilmeldt folkeregistret, går der 6 mdr. før prøven skal bestås.

Clotte
Indlæg: 77
Tilmeldt: 29.08.2012 19:57:00

Re: Danskundervisning! Hjælp!

Indlæg af Clotte » 01.09.2013 18:41:43

Tak Stine :-)
Krydser fingre for dig og din mand med hans prøve.. :-)

Besvar