Jobsøgning og dynger af afslag.

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LarsSB01
Indlæg: 106
Tilmeldt: 11.03.2008 13:31:38
Geografisk sted: Vejle

Jobsøgning og dynger af afslag.

Indlæg af LarsSB01 » 11.03.2008 14:22:04

Hej, jeg vil gerne høre lidt om jeres erfaringer med den udenlandske partners jobsøgning her i landet.
Jeg tænker primært på udlændinge med en god uddannelse enten her i landet, eller fra sit hjemland.

Min kone har nu søgt mere end 300 jobs (fra Århus til Odense) siden aug. 2007, indenfor marketing, projekt-koordinering, logistik etc. som hun er uddannet til. Fortsat uden held :-(
Jeg selv er begyndt at frygte at hun bliver frasorteret, idet hun ikke er dansker. Jeg håber dog at jeg tager fejl


Hendens baggrund:
Hun kommer fra Ukraine er idag 31 år og kom hertil i 2003.
Hun har bestået dansk prøve 3 i 2005.

Hjemmefra havde hun en universitets-uddannelse, samt 2 års erhvervs-erfaring indenfor repræsentation/ forhandling/ marketing for et firma, som har en del forretnings-forbindelser til virksomheder i EU og Asien.

Hun startede på IBA, Kolding ( http://iba.dk/ ) i 2005 og bestod eksamen i Erhvervsakademiuddannelse (AK) indenfor international handel og markedsføring i juni 2007. Hun gik på den dansk-sprogede linie.

Fra sept. 2007 startede hun på: "Bachelor Degree at Honours level in Business", som e-learning.
Idet denne uddannelse er on-line og på selvalgte tidspunkter, konflikter den ikke med et arbejde.
Der er iøvrigt tale om en uddannelse vi betaler 50.000 kr for, da den udbydes af et universitet i London.

Under sin uddannelse fik hun ret gode referencer fra hendes praktik-pladser i hhv. London og New Zealand.
Specielt i London var firmaet, der arbejdede med web-conferencer, ret begejstret for hende.

Vi har lavet en personlig webside for hende med hendes CV plus referencer for brug i jobsøgningen.

Hun har søgt et mix af uopfordrede, såvel som annoncerede jobs, bla. via jobindex. Ydermere har hun anvendt rekrutterings-bureauer såsom Temp-Team, Adecco, Manpower, Proffice etc.

Hun søger primært jobs der er relevante for hendes uddannelse, interesser og ambitioner. For at være fleksibel og komme igang har hun også søgt assistent-jobs inden for de samme fag. Her har afslagene indtil videre været begrundet med at hun var overkvalificeret og enkelte havde endda udtrykt undren over at hun søgte disse jobs.

En person på jobnet forslog at hun søgte rengøringsjobs, eller startede fra bunden i Bilka. Dette undrer mig meget idet sådanne jobs ikke ser godt ud på et CV, ydermere mister hun over tid de kvalifikationer som hun har oparbejdet.

Jeg hører meget gerne om jeres erfaringer og inputs til dette.
mvh Lars S

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 11.03.2008 18:38:56

Hej Lars.
Lidt nedslående indlæg! Og nedslående for din kone i en tid med "mangel på arbejdskraft".
Min mand er også i gang med en uddannelse indenfor logistik på Vejle Handelsskole og har fået at videm at der er masser af jobs at få indenfor branchen. Ligeledes har vi haft kontakt til en uddannelseskoordinator for speditører, som også sagde det var let at få job. Så jeg håber da ikke han spilder sin tid med den uddannelse.
Jeg synes det lyder mærkeligt med alle de afslag. Jeg tænkte på, om det kunne have noget at gøre med at hun er kvinde, 31 - har I børn? Ellers bliver hun måske sorteret fra, fordi hun er i en alder, hvor mange kvinder får børn, hvis de ikke har i forvejen. Det er selvfølgelig også en slags diskrimination, men jeg tror desværre det forekommer.
Jeg kan godt følge din tankegang, at hun måske nedkvalificerer sig selv med et job indenfor eks. servicebranchen, og jeg synes hun skal klø på og fortsætte sin jobsøgning, men i længden giver det jo ikke nogen indtægt. Hvad med IKEA, de har også logistikere ansat? Og har hun prøvet at søge løntilskudsjob? Det tror jeg er en god måde at komme ind i varmen på.
Al mulig held og lykke til din kone og hendes jobsøgning.

LarsSB01
Indlæg: 106
Tilmeldt: 11.03.2008 13:31:38
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af LarsSB01 » 11.03.2008 19:05:57

Hej ABJ

Som du er inde på, syntes jeg også at den mængde afslag er noget underlig i en tid med mangel på arbejdskraft. Vi har ingen børn, omend dette jo nok kommer inden for de næste par år.
Min kone var faktisk til en jobsamtale, hvor arbejdsgiveren spurgte hende om vi havde børn, dette sagde hun jo nej til.
Herefter udspurgte han hende om mig og mit job og han havde rimelig meget fokus på at jeg som selvstændig kunne arbejde hjemmefra.
Dette lugtede langt væk af at han gættede på at vi ville få et barn i nærmere fremtid og så ville han nok sikre sig at jeg klarede pasningen :-)
Ideen med løntilskudsjob er kommet på bane, så dette vil nok blive taget i brug snart
mvh Lars S

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 13.03.2008 11:17:39

Hej Lars

Det er godt nok en lidt trist historie. Hvis jeg var jer og I føler I har overskud til det ville jeg prøve at få jeres historie i både landsdækkende og den lokale presse og evt. også henvende til politikerne...og måske var der netop også chance for nogle arbejdsgivere, der læste den og kunne lære noget af det...

Jeg tænker på om du ikke kan få fat i den der hedder KARRIEREVEJVISEREN på universiteterne, der kan man læse om mange af DKs virksomheder og så kunne din kone søge uopfordret. Hvad med at søge traineestillinger?

Prøv også i Ikea som ABJ siger - de ansætter engelsktalende og prøv evt. også i lufthavnene...

Prøv også på din kones ambassade om de kan hjælpe hende...

Min mand fik job med det samme, men han var også villig til at tage "hvad somhelst" og har arbejdet "sig op" som du sagde, men det kræver lidt tålmodighed. Selvom du siger det ikke ligefrem "pynter på CV'et" så synes jeg måske ikke altid at det er en dum ide at starte med at gå igang med bare et eller andet.
Jeg synes i princippet du har ret et stykke hen ad vejen hvis det ikke er i årevis man har jobbet, men måske et halvt år så tror jeg ikke det får den store betydning ...

Tværtimod begyndte min mand at arbejde med det sammeog det har i hvertfald gjort ham god til sproget og han har fået meget indsigt i dansk virksomhedskultur og nye arbejdgange, nye læreprocesser osv. end hvis han kun havde læst sig til det henne på sprogcenteret...
det synes jeg er det positive..
så har han også fundet en masse venner nu, nye netværk og han spiller firmafodbold, går til firmafester osv. Det er jo heller ikke at kimse af når man er skal starte helt forfra som nyankommet til landet. og ikke kender så mange... venner som han kan bruge til at hjælpe ham med at lave eget firma i fremtiden. . .

ABJ har en pointe i at din kone er over 30 og har ingen børn. Det er der også mange danske kvinder, der bliver frasorteret på arbejdsmarkedet pga.

Desuden har DK noget besynderligt noget med de synes deres egne uddannelser er de allerbedste. De har evalueret min mands uddannelse fra hjemlandet og skar præcis 1 år af længden. Selvom han er færdiguddannet i sit hjemland og har bevis på det og desuden mange års erhvervserfaring, men nu ville han være nødt til at tage noget af den danske uddannelse igen for at kalde sig det samme.
Det samme har de gjort med min egen uddannelse fra et engelsk universitet, der nu er ca. 10 år gammel. Desværre har denne holdning i DK ikke ændret sig synderligt siden 1990'erne da jeg blev færdig med min overbygning - hverken hos uddannelsesinstitutionerne eller hos arbejdsgiverne ...

Jeg ønsker dig og din kone meget held og lykke fremover

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 14.03.2008 23:04:35

Hej

Er i villige til at flytte til København, er http://www.jobsincopenhagen.dk bestemt et godt site at kigge på, i og med det er stillinger til engelsktalende.

Derudover er der en del virksomheder, hvor virksomhedssproget er engelsk, så det er bare om at komme igang med Google eller bruge ovenstående site, som udgangspunkt :-)

God jagt med jobsøgningen...

Mvh.

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

Besvar