Dansk undervisning under processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cina
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12.06.2013 14:00:09

Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af cina » 15.07.2013 15:46:10

hej,

Min sag kort: Min kæreste fra Ecuador kommer til DK d.1 august. Hvis alt går efter planen (se: Københavns rådhus accepterer vores ægteskabserklæring samt vielsesdato), skal vi giftes d.16 august. Og derefter er planen at søge om fs hurtigst muligt efter vi har modtaget alle de nødvendige papirer.

Derefter vil min kommende mand jo så være her på processuelt ophold, og har læst mig frem til at man så ikke vil få tilbudt dansk undervisning, mens man venter på afgørelse af sin sag.
Synes dog, at jeg herinde på æug har læst nogle historier, hvor det virker som om at ansøgeren alligevel har været på diverse dansk kurser. Bl.a har jeg læst om brugerens "Lolan13" 's historie (tillykke med opholdstilladelsen), som minder meget om min. Hvor hans kone var på dansk kursus mens de ventede på svar.

I de tilfælde man kan læse om herinde, har folk så selv betalt for kurset, eller er det rent faktisk muligt at studere dansk nogle steder helt gratis? Og hvis man kan studere gratis, kan man så også gå op til prøverne, selvom man stadig ikke har fået modtaget en afgørelse fra us?

Min kærestes drøm er nemlig at komme i gang med at studere odontologi (til tandlæge), og helst så hurtigt som muligt. Så han vil bare i gang lære dansk med det samme.

Håber nogle kan hjælpe.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af closed1 » 15.07.2013 18:05:07

Man kan ikke på det offentlige få gratis dansk undervisning . Men på nettet kan man bruge feks. danskherognu.dk gå på biblioteket og lån børnebøger . Det tager meget lang tid at blive god til dansk så man kan følge undervisning på dansk . Tag det nu roligt og start med de gratis ting . Hvis han er på facebook så kan han evt. finde nogen her i dk der har boger og links .

CRDK
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18.07.2013 09:50:11

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af CRDK » 18.07.2013 10:01:59

Der findes gratis tilbud i København, men det er ikke gennem kommunen. Min kone har, mens hun ventede på opholdstilladelse, gået på indre missions dansktilbud for udlændinge uden cpr.nr.:
link: http://imta.dk/web/index.php?page=inter ... -kobenhavn
Der er mange spansktalende.

Hun gik desuden også på et "næsten gratis" tilbud hos Kalejdoskop (kostede 300 kr om måneden):
link: http://www.kalejdoskop.dk/index.php?page=dansk-samfund

cina
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12.06.2013 14:00:09

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af cina » 18.07.2013 20:21:11

1000 tak for de gode forslag begge to. Dem vil vi helt sikkert benytte os af og udnytte tiden fornuftigt. Vores håb og mål er at han om max 3 år, vil være god nok, til at kunne starte på sin uddannelse.

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af H_Larsen » 25.07.2013 14:43:44

Hejsa

Det er forskelligt hvor i landet du bor.

Jeg bor i Høje-Taastrup kommune og min kone kunne starte med det samme på sprogcenteret selvom hun var på processuelt ophold, da Høje-Taastrup kommune har den politik, at der ingen grund er til at vente med undervisningen, jo før man komme i gang jo bedre.

Dette betød også at min kones børn kunne starte i folkeskolen, selvom de var på processuelt ophold.

Men sådan er det ikke i hele landet.

mvh

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af DBS » 25.07.2013 16:01:34

Børn kan altid starte i skole, uanset om der er opnået ophold.

mvh DBS

Farao54
Indlæg: 6
Tilmeldt: 09.05.2015 15:31:00

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af Farao54 » 09.05.2015 16:16:35

Genopliver lige denne gamle tråd, da min kone står i den situation at hun synes det går for langsomt på Indre missions gratis dansk kursus. Det skal ikke forstås som negativ kritik af Indre missions tilbud, men snarere som kritik af de kvinder der deltager, da nogle af dem lader til mest at komme der for hyggens skyld, og dermed snakker for meget i timerne. Vi har nu tænkt os at bruge 6.000,- på et 4 ugers intensivt kursus på Frederiksberg (http://www.danishcourses.dk). Det er selvfølgelig lidt af en udskrivning, og det er ikke lykkedes mig at finde nogen uvildige referencer til skolen. Jeg prøver derfor her på ÆUG, for at høre om der er nogen herinde, der har erfaringer med skolen...
Jeg har været i kontakt med Studieskolen, men fik egentlig indtrykket af at det ville være en dårlig løsning. Jeg kan også læse på ÆUG at studieskolen har givet nogle dårlige indtryk til et par af medlemmerne.
Så hvis der er nogen herinde, der har erfaringer med danishcourses skolen, så hører jeg meget gerne fra jer.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af DBS » 09.05.2015 16:22:18

Hvad er din kones opholdsgrundlag, dansk regler eller EU regler ?

Farao54
Indlæg: 6
Tilmeldt: 09.05.2015 15:31:00

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af Farao54 » 09.05.2015 16:24:32

Min kone er fra Thailand, så det er Danske regler.

LarsSB01
Indlæg: 106
Tilmeldt: 11.03.2008 13:31:38
Geografisk sted: Vejle

Re: Dansk undervisning under processuelt ophold

Indlæg af LarsSB01 » 11.07.2015 00:53:42

Min kone fra filippinerne er også på processuelt ophold, vi blev gidt og søgte FS medio Maj 2015
Hun startede 1 uge senere på Dansk sprogkursus, men som selvstudie på sprogcenter Vejle til 660 kr/md
De har adgang til PC, og der e ren lærer der giver dem opgaver, samt besvarer spørgsmål
Det samme må være muligt i andre kommuner vil jeg mene
mvh Lars S

Besvar