Dagpengene som nyuddannet

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ololo
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12.05.2012 00:12:49

Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af ololo » 07.03.2013 19:48:52

Hejså,

jeg har kigget lidt rundt på Internettet om ret til dagpengene som nyuddannet,men blev i tvivl om hvis jeg har ret til dagpengene.

Kort om mig:
i 2011 fik jeg dansk opholdskort efter EU retten, søgte SU (og blev godkendt ) til min bachelor uddannelse på Malmø Universitetet. Nu læser jeg mit sidste semester der, og vil gerne tage en pause fra uddannelse på min. 1 år.

Jeg har læst at man kan melde som nyuddannet til a-kasse senest 14 dage efter sidste eksamen, skal have læst min. 18 måneder og skal have fast bopæl og ophold i DK for at få ret til dagpengene.

Jeg tror at jeg opfylder alle krav, men jeg stadig er i tvivl om hvis jeg har ret til dagpengene, fordi jeg har læst at "man skal have fast bopæl i DK inden man har startet på uddannelse og lige efter men blev nyuddannet". Før jeg har startet på min bachelor i Sverige, har jeg haft au pair visa i DK og så var registreret på en danske adresse. Har prøvet at spørge en medarbejder i Krifa, men jeg ikke fik noget konkrete svar.

På forhånd tak! :) og I må undskylde mit skriftligt dansk:)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af skaanebo » 07.03.2013 20:03:54

Hvis du er medlem af en dansk a-kasse, bør du kontakte a-kassen for at få ordentlig rådgivning. Umiddelbart lyder det som om, du ikke er dansk statsborger, og når du har studeret i Sverige, vil du heller ikke være berettiget til danske dagpenge.

I Sverige får man heller ikke dagpenge, når man afslutter sine studier uden at have job parat. Så du er med andre ord overladt til at klare dig selv økonomisk. Men få det da endelig bekræftet af din a-kasse, hvis du er medlem af sådan en.

Du kan også spørge hos Øresund Direkt på Stortorget i Malmø, som er et interstatsligt informationskontor. De har også styr på reglerne.

ololo
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12.05.2012 00:12:49

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af ololo » 07.03.2013 20:07:56

Hej igen,

Jeg er medlem af en danske a-kasse og jeg bor og arbejder i DK, men studerer i Sverige. og ja, jeg er 3.landsstatsborger. Jeg skriver her, fordi jeg ikke kan få noget rådgivning fra min a-kasse. De kan ikke forklare noget til mig....

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af skaanebo » 07.03.2013 20:16:54

Så har det jo intet formål at være medlem af den a-kasse, hvis de ikke kan rådgive dig.

Måske kan de bedre forklare dig reglerne, hvis du møder personligt op i a-kassen? Ellers prøv Øresund Direkt.

Men som sagt: Du skal ikke forvente at kunne få nogen dagpenge.

ololo
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12.05.2012 00:12:49

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af ololo » 07.03.2013 20:25:44

Har lige snakket med en medarbejder: jeg er medlem af a-kasse med frikontingent, har ret til arbejde i DK og har et studiejob i DK. Så hun fortalte mig at der er ingen problemer med ret til dagpengene som nyuddannet.

Jeg kan ikke forstå hvorfor mener du at jeg skal snakke med Øresund Direkt, jeg har ingenting at gøre med Sverige- jeg læser kun på Universitet der, som andre dansker studerende. Efter din mening har de også ikke ret til dagpengene i DK, hvis de pendler over Øresund ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af mh1 » 07.03.2013 20:47:40

Der skulle være mulighed for dimmittend-dagpenge:

http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/f ... 187838.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG

ololo
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12.05.2012 00:12:49

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af ololo » 07.03.2013 21:01:57

1000 Tak, jeg vil gemme pdf for sikkerhed skyld. Har skrevet til A-kasse og vil venter på deres svar på skrift. Jeg vil postere deres svar her, når jeg vil få e-mail fra dem.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af Durmaz » 07.03.2013 21:06:57

:-D den her kan jeg sørme svare på, da jeg selv lige har måtte sætte mig ind i reglerne ( er kommende (syv-ni-tretten) forhåbentlig snart nyuddannede)

Der er to muligheder.
Den ene er hvis man er medlem af en akasse under sin uddannelse ( den skal være min 18 mdr lang) kan man få dagpenge fra første ledighedsdag som jeg forstod det bliver det så til laveste sats...( Jeg tilmeldte mig a-kassen fra min første dag på mit studie så jeg tilhøre denne ordning)

den anden er at hvis man inden for 14 dage efter man er færdiguddannet, møder op i akassen og melder sig ind, så kan man få dagpenge fra denne dag på dimittend sats

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af skaanebo » 07.03.2013 21:25:24

ololo skrev:Har lige snakket med en medarbejder: jeg er medlem af a-kasse med frikontingent, har ret til arbejde i DK og har et studiejob i DK. Så hun fortalte mig at der er ingen problemer med ret til dagpengene som nyuddannet.

Jeg kan ikke forstå hvorfor mener du at jeg skal snakke med Øresund Direkt, jeg har ingenting at gøre med Sverige- jeg læser kun på Universitet der, som andre dansker studerende. Efter din mening har de også ikke ret til dagpengene i DK, hvis de pendler over Øresund ?
Hvis du nu alligevel godt kan finde ud af at snakke med a-kassen, hvorfor spørger du så på forum?

Øresund Direkt eksisterer da ikke kun for dem, som bor i Sverige. Det eksisterer også for dem, som arbejder eller studerer i Sverige som pendlere. Og de kender jo reglerne lige så vel som din a-kasse.

ololo
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12.05.2012 00:12:49

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af ololo » 07.03.2013 22:37:19

Hoho, jeg har ret til at skrive hvor jeg vil ... Og hvis der er nogen på forum der har problemer med det,så skriv pb. Jeg synes at spørgsmål om dagpengeret som nyuddannet i udlandet er meget aktualt lige her på forum.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dagpengene som nyuddannet

Indlæg af skaanebo » 08.03.2013 06:43:36

Ja, og hvor er det godt, at du så følger rådet og kontakter a-kassen, for det er kun hos a-kassen, at du kan få et svar, som er 100 % korrekt.

Her på forum kan vi kun tale ud fra egne erfaringer.

Besvar