Barsel penge til kvinde uden job???

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nikol
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20.04.2012 19:02:59

Barsel penge til kvinde uden job???

Indlæg af nikol » 02.08.2012 09:42:41

Hej med jer!
Har skrevet før her men nu er jeg og min kæreste fået FS som faste samliver.
Jubi!!!!
Min kæreste var i gang med Soc. asistent uddannelse men har haft problemer med opholdstiledelse og pga. det hun var tvunget at stoppe med skole i midten af april måned.
Nu er som sagt det med opholdstilladelse i orden men hun er gravid og har termin i midten af november.
Vi har prøvet at hun fortsætte med uddannelse med de vil ikke optage hende igen i SOSU skole indtil barnet er født.
Så hun er nu uden noget indkomst.
Jeg selv er i fultid arbejde sidste 17 år og medlem af kristli f.
Hvad sker med barsel penge i hendes situation?
Har hun ret til noget barsel penge fra kommunen eller mine penge fordi jeg har ret til 32 uger barsel som jeg forstå lov og jeg vil gerne holder kun et par uger og resten give til hende hvis det er mulig.
På forhånd tak
Senest rettet af nikol 07.08.2012 23:03:42, rettet i alt 1 gang.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barsel penge til kvinde uden job???

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2012 09:07:39

Hvis man hverken er studerende eller i arbejde, har man ikke ret til nogen offentlige ydelser i Danmark under barsel. Desværre. Juridisk set er din kone hjemmegående husmor, og så kan man ikke få overførselsindkomst, bare fordi man er blevet gravid. Det ville hun heller ikke kunne få, hvis hun hed Rikke, og du havde mødt hende på diskotek Crazy Daisy i Vejle.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Barsel penge til kvinde uden job???

Indlæg af dotGusten » 06.08.2012 15:05:59

Og det med at dele barselsoverloven er også afhængig af, at begge forældre er tilknyttet arbejdsmarkedet, da det er et spørgsmål om, hvem af parterne, der skal have barselsdagpenge.

Og det er kun interessant at diskutere, når den ene part har en lavere løn end den anden.

Så din ret til 32 ugers barsel kan ikke bruges til noget, da i samlet set vil gå ned i indtægt, i og med at din kone ikke har nogen indtægt.

Hvis det går helt galt kan i jo altid bede om kontanthjælp, men så ryger opholdstilladelsen jo næste gang.

nikol
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20.04.2012 19:02:59

Re: Barsel penge til kvinde uden job???

Indlæg af nikol » 06.08.2012 16:19:26

Mange tak for svar!
Hun har termin i novembar så fra mart 2013 kan hun fortsætte med skolen.
Jeg vil blive tvunget at tage de 32 uger fra mart og passe barnet så efter den tid kan vi forhåblig få plads i instution....
Jeg mener at det bliver bedre til samfund hvis hun kan bruge mine barsel 32 uger og jeg går på arbejde.
Nu vil vi begge 2 blive efter mart på "samfunds" penge....
En gang tak for hjælp og Hilsen fra os :)
Senest rettet af nikol 07.08.2012 23:04:12, rettet i alt 1 gang.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Barsel penge til kvinde uden job???

Indlæg af dotGusten » 07.08.2012 14:55:15

nikol skrev:Jeg mener at det bliver bedre til samfund hvis hun kan bruge mine barsel 32 uger og jeg går på arbejde.
Nu vil vi bege 2 blive efter mart på "samfunds" penge....
Problemet er jo, at du ikke kan overdrage din dagpengeret til din kone.

Og du bliver nødt til at se på jeres samlede økonomi, om i har råd til, at du holder 32 ugers barsel. Lav nu lige et budget, så du kan se hvad konsekvenserne er, ved at gå ned i indtægt. Måske kan den SU, som din kone kan få, ikke kompensere for dit tab?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barsel penge til kvinde uden job???

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2012 15:20:41

Det optimale er at planlægge familieforøgelsen, så den sker på et tidspunkt, hvor kvinden er i arbejde eller under uddannelse og dermed kan nyde godt af de skattefinansierede velfærdsgoder for gravide og nybagte forældre. Og både kondomer og P-piller er velegnede redskaber til sådan familieplanlægning. Men det er jo lidt sent for jer at få det råd nu. Så I må vel bare se, hvordan I kan få økonomien til at hænge sammen uden disse offentlige tilskud, som de fleste andre ellers får, når de får børn.

nikol
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20.04.2012 19:02:59

Re: Barsel penge til kvinde uden job???

Indlæg af nikol » 07.08.2012 23:18:40

Jeg har ret til 13 uger barsel med 100% løn og resten på højeste dagpenge.
Hvis jeg kan overføre det til min kone så hun får få bare de mindste dagpenge i 32 uger vil jeg ikke går på barsel. På den måde mener jeg at samfund er i minus i denne situation...
Ved ikke hvor mange er i Dk som har samme problem.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barsel penge til kvinde uden job???

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2012 06:50:58

Som dotGusten skriver, kan man ikke overføre en dagpengeret fra den ene ægtefælle til den anden. Dagpengeretten er en, man har optjent ved at arbejde, og den er personlig.

I har indrettet jer uhensigtsmæssigt i forhold til reglerne for barselsydelser. Men det er da jeres eget ansvar at sætte jer ind i reglerne, før I beslutter at få et barn. Og reglerne er nu engang, som de er, uanset om man er enig i dem eller ej.

Så det nytter ikke noget at græde over spildt mælk. Brug tiden konstruktivt i stedet f.eks. på at lede efter et ekstrajob, så du kan tjene de penge, der skal til for at få det hele til at løbe rundt.

Besvar