navneskifte, nyt pas, nyt opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Beraru
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

navneskifte, nyt pas, nyt opholdskort

Indlæg af Beraru » 30.09.2023 00:51:22

Hej

Har brug for lidt vejledning ift navneskifte.

Sagen kort : konen er 3.landsborger, jeg er EU borger, vi har begge 2 permanent ophold efter EU reglerne.

Konen er fra Thailand.Hun har skiftet sit navn i Thailand, dvs hun har et nyt navn på sit nye thailandske ID og det gamle navn i sit nuværende pas, som udløber om cirka 1 år og skal fornyes(med det nye navn)

Ift de praktiske, hvordan det er bedst at gøre?
Jeg regner med, hun er i Thailand i flere måneder i næste år.

Jeg tænker denne rækkefølge :
- skifte pas i Thailand og afvente indtil det bliver udstedt
- i mellemtiden, skifte navn her i Danmark, via borger.dk, jeg gør det for hende.Er det nok at gøre det online eller skal hun møde op på Borgerservice? Man skal nok sende dokumentation for navneændring i Thailand, altså det originale thailandske dokument og oversættelse på engelsk?
- når hendes nye navn er godkendt og et nyt sygesikringskort er udstedt, ansøger jeg, på hendes vegne, på SIRIs hjemmeside, om et nyt opholdskort
- jeg booker en tid for hende på VFS Global i Bangkok, hvor man tager biometri
- afventer det nye opholdskort, som jeg enten sender med DHL eller tager den med, når jeg skal på ferie derned.

Er det den rigtige måde at gøre det på?
Det er måske klogt at have klar en fuldmagt, hvor hun giver samtykke til, jeg tager med alle de her ting?

Jeg gentager, indtil videre, hun har skiftet navnet i Thailand og har fået udstedt et nyt ID.Hendes aktuelle pas(med det gamle navn) bruger hun lige pt for at rejse.Passet udløber om cirka 1 år.

Mvh

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: navneskifte, nyt pas, nyt opholdskort

Indlæg af mfewk » 03.10.2023 07:19:29

Min kone fra Thailand har også skiftet navn. Hun gjorde det i denne rækkefølge:

- skiftede navn i Thailand men beholdte det gamle pas for at navn i pas og opholdskort var ens ved rejsen retur til DK
- skiftede navn i Danmark
- søgte og fik nyt thailandsk pas ved den thailandske ambassade i Hellerup
- søgte om nyt opholdskort hos SIRI (lang ekspeditionstid)

Step 1 har din kone klaret, så hvorfor ikke bare skifte navn i DK nu?

Beraru
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: navneskifte, nyt pas, nyt opholdskort

Indlæg af Beraru » 11.10.2023 01:53:38

mfewk skrev:
03.10.2023 07:19:29
Min kone fra Thailand har også skiftet navn. Hun gjorde det i denne rækkefølge:

- skiftede navn i Thailand men beholdte det gamle pas for at navn i pas og opholdskort var ens ved rejsen retur til DK
- skiftede navn i Danmark
- søgte og fik nyt thailandsk pas ved den thailandske ambassade i Hellerup
- søgte om nyt opholdskort hos SIRI (lang ekspeditionstid)

Step 1 har din kone klaret, så hvorfor ikke bare skifte navn i DK nu?
Hej
Tak for svar.

Hun skal rejse hjem om cirka en måned, vi når ikke det hele.
Jeg tænker, hvis vi sætter igang navneskift her : skifter hun navn, skal hun med det samme skifte opholdskort, hvilket kræver hun også skal skifte sit thailandske pas...hvad gør vi, hvis hun på udrejsetidspunktet står med et gammelt pas, nyt opholdskort...det ville være uoverskueligt og alt for kompliceret.

Er det ikke bedre, vi gør det, mens hun er i Thailand?
Jeg gør navneændringen for hende herfra, det kan jo gøres via MitID...Hvor langt tid tog det for jer?Skulle din kone uploade dokumentation for navneændring i Thailand, i form af thailandsk + eventuelt engelsk oversættelse af det papir, man får, fra ''kommunen'' i Thailand?

Så vidt jeg kunne forstå, skal man have det nye pas, men det nye navn, inden man ansøger om et nyt opholdskort?

For lige at gentage :

- når hun er i Thailand, ansøger hun om et nyt pas
- imens klarer jeg navneændringen for hende, via borger.dk
- derefter ansøger jeg, på vegne af hende, om et nyt opholdskort, mens hun er i Thailand og booker hende for biometri Bangkok?

- eller kan vi ikke ændre navnet nu, mens hun er i Danmark og vente med at ansøge om et nyt opholdskort, da hun jo ikke har et nyt pas endnu? det giver vel ikke problemer, hvis hun ændrer navnet i Folkeregisteret(måske når også at modtage det nye sygesikringskort, inden afrejse), men har fortsat det gamle navn på både thailandsk pas + opholdskort?

Er det ikke dét?

Keld H
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.04.2022 10:42:25

Re: navneskifte, nyt pas, nyt opholdskort

Indlæg af Keld H » 05.03.2024 20:55:58

Hvad er det blevet til med jer?

Min kone Thai har fået ændret sit id-kort i Thailand, efter tilbagekomst her til DK har hun fået lavet et nyt pas på ambassaden, det kom i går, I dag kontaktede jeg kommunen som bad mig indsende dokumentation til vielse@roskilde.dk da vi bor i Roskilde og er gift her. Jeg afventer så besked fra dem om hvad der ellers skal foretages, så tager vi den derfra, opholdskortet gælder jo 3 år endnu.

Beraru
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: navneskifte, nyt pas, nyt opholdskort

Indlæg af Beraru » 18.03.2024 12:08:01

Hej
Intet endnu.
Hun er i Thailand, men skal snart tilbage, hvorfor vi ikke ændrer hendes pas i Thailand.Tror ikke, hun kan komme ind i landet med et nyt pas(med det nye navn) og det nuværende opholdskort med det gamle navn.

Men passet udløber alligevel i september og jeg tænker, lige så snart, hun er i Danmark, får hun nyt pas via Ambassaden, hvorefter, ligesom jer, skal kontakte Kommunen mhp navneændring, nyt sygesikringskort, og, efterfølgende, kontakte SIRI få at få et nyt opholdskort.

Det er noget rod

Besvar