Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordning

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kim.wu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.03.2012 19:30:40

Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordning

Indlæg af kim.wu » 01.03.2012 22:21:02

Hej,

Jeg er en pige på 25 som har boet i Danmark i 6,5 år. Gennem den tid har jeg gået i en lang videregående uddannelse (på engelsk)og snart vil være færdig med min uddannelse som Cand. Merc. på RUC om en måned tid. Jeg har desuden bestået prøvet i Dansk 3 i ca. 3 år siden.

Lige nu har jeg et godt fritid-job som valutasælger og det kan godt være jeg kan få en fuldtid-stilling der når bliver færdig med min uddannelse.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at søge for en visum efter Greencard-ordningen for at arbejde med det job jeg har nu, mens jeg søger for relevante job med mit studie, efter jeg bliver dimitteret fra RUC. Dog har jeg nogle spørgsmål vedr. 2 ting:

• ’Hvornår kan jeg starte med at søge for en Greencard-visum?’ siden der står på Udlænding Styrelse (US)-hjemmesiden at ”Ansøgninger om forlængelse kan tidligst indgives 2 måneder før, opholdstilladelsen udløber” (www.nyidanmark.dk); og

• ’Må jeg godt forsætte med at arbejde under mit studie-visum (max. 15timer/ugen) mens venter på US behandler min Greencard-ansøgning?’.

I dag har jeg valgt at ringe til US for at få noget hjælp. Til gengæld fik jeg ikke så meget ud af det og blev bare så chokeret, da jeg var behandlet meget dårligt via telefonen af en af de medarbejdere fra studiet-’afdeling’. De to ’svarer’ jeg fik fra hende (som jeg kunne tydligt huske) er ” du bestemmer selv hvad du vil søge for” og ”du kan bare prøve at søge for et arbejde-visum for det job du har lige nu og se om du kan få et visum for det eller ej”. Selv synes jeg svarer var meget overfladet og det var meget uansvarligt den måde hun svarede på, fordi hun ved godt at det job jeg har som valutasælger er en ufaglært-job og man kan jo ikke få et arbejde-visum ud fra dette job. Til sidst lagde hun røret på under samtalen, for hun syntes, at jeg var meget irriterende at høre på (Hvad ved jeg)

Måske var der noget misforståelse (siden min dansk sprog ikke er perfekt som en dansker) eller hun havde bare haft en dårlig dag eller ”sådan igen et dum spørgsmål fra en udlænding” eller hvad ved jeg, synes stadig det er noget jeg skal dele til jer, for I kan måske ikke prøve at stille til dem de samme spørgsmål igen. Jeg synes bestemt, at den dårlig karma, hun havde, skal ikke smitte på mig.

Anyway, efter fik snakket med hende, blev jeg fuldstændig chokeret og kunne simpelthen ikke holde det ud mere . Min kæreste (en dansker, men oprindeligt fra Kina) blev nødt til at ringe tilbage til Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering på min vegne for at få de ordenlige svar for mine spørgsmål.
Den her gang var han behandlet af en anden dame fra ’Greencard-scheme’ , som var faktisk meget ’soft’ mod ham og har faktisk svaret på os at ”jeg kan bare starte med at søge lige så snart jeg får min kandidat certificering og behøver ikke at vente til 2 måneder indtil min nuværende visum udløber . Til gengæld sagde hun også at når jeg bliver dimitteret fra RUC så må jeg ikke længe arbejde under mit studie-visum som gælder til slutning juli 2012”.

Nu bliver jeg endnu mere forvirret siden hendes svar passer ikke helt med disse regler der står på hjemmeside, synes jeg.
• For det først, hvis jeg kan starte med at søge for en greencard-visum lige så snart jeg opnår alle de betingelser, så hvorfor fjerner de ikke den ’tidligst 2 måneder’ regler som skaber så meget forvirret ( i hvert fald for mig)?
• For det anden, hvis jeg ikke må arbejde (som deltid) mens jeg venter på svaret på min greencard visum, hvordan vil de have at jeg overhovedet kan overleve i disse dage frem til den dag, jeg får bekræftet fra Greencard-ordningen? Dog hvorfor har de givet mig en ’6-måneder ekstra’ i min nuværende visum for at ’kun blive i Danmark og søge job’? Det er en etisk dilemma, når jeg bliver indstillet på denne måde.

Brevet var lidt for langt, men jeg håber virkeligt jeg kan få noget hjælp fra jer. Siden jeg er meget desperate efter et godt råd angående om min situation.

Tak på forhånden.


Kim Wu

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordn

Indlæg af fundiver199 » 02.03.2012 07:54:42

Kære Kim

1) Det ved jeg ikke. Reglen om de 2 måneder er jo generel for forlængelser og er ikke møntet på den helt specielle situation omkring de 6 måneders "greencard" til jobsøgning, som studerende kan få efter afsluttet uddannelse. Jeg kan godt se, at det er forvirrende, og måske burde styrelsen overveje at opdatere teksten på Nyidanmark.

2) Det lyder mærkeligt, at du skulle miste nogen rettigheder, så længe din opholdstilladelse stadig er gældende. Men det må stå i det brev, du i sin tid fik, præcis hvilke rettigheder og pligter, der er knyttet til din opholdstilladelse. Lige som der også står, hvornår den udløber. Og det er selvfølgelig det, der står i det brev, som er gældende, og ikke hvad en eller anden siger til dig i telefonen.

Du kan også overveje at søge om familiesammenføring med din kæreste. Det kræver, at I har boet sammen i mindst 18 måneder, eller at I gifter jer, før din opholdstilladelse udløber. Du kan læse om familiesammenføring under menupunktet "vejledninger".

kim.wu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.03.2012 19:30:40

Re: Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordn

Indlæg af kim.wu » 02.03.2012 12:56:07

Kære Fundriver,

Tak for dit hurtigt svar!
Jeg har fået kigget i det brev jeg sidst fik fra US. Og ja der står at den nuværende opholdstilladelse giver mig ret til at tage beskræftigelse ved deltidsarbejde i den tilladelsen period. :D

Mange tak for hjælpen! :)

Mvh,
Kim

kim.wu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.03.2012 19:30:40

Re: Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordn

Indlæg af kim.wu » 26.03.2012 09:09:27

Kære AUG,

Jeg får min kandidat certificering snart og havde godt tænke mig at søge for en Green-Card i starten af april 2012. (Som skrevet tidligere har jeg boet i Danmark i 6,5 år. Gennem den tid har jeg gået i en lang videregående uddannelse (på engelsk). Jeg har desuden bestået prøvet i Dansk 3 i ca. 3 år siden.) Min nuværende visum som studerende udløber d.31 juli 2012.

Derudover har jeg også fået et job tilbud (som fuldtid valutasælger) fra august/september 2012 og derfor vil jeg gerne søge for et greencard så snart som mugligt så jeg kan starte mit job lige efter sommeren.

Men i dag kom det nye lovforslag om permanent opholdstilladelse. Mht. det vil jeg gerne spørge et par spørgsmål. :D

Lige nu overvejer jeg om at jeg skal først søge for et Greencard eller skal vente indtil den nye lov bliver træde i kraft i juni 2012 så kan jeg starte med at søge direkte for en permanent opholdstilladelse. Ved ikke helt hvilken afgørelse passer bedst til min situation.

For eksempel, hvis nu jeg søger for et Greencard, så kommer jeg til at betale for et gebyr til green-card ansøgning, og igen om 2 måneder skal betale for et andet gebyr til PUT ansøgning. Men hvis jeg ikke gør det, risikerer det at jeg ikke må arbejde fuldtid fra august eller september (som jeg har forstillet mig, at jeg ikke må arbejde fuldtid mens jeg venter på US behandler min PUT ansøgning?)

Håber I kan hjælpe mig! :D

Mvh,
Kim

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordn

Indlæg af mh1 » 26.03.2012 10:55:07

Som du kan læse her: viewtopic.php?f=14&t=9312
tager det lang tid at få behandlet en greencard-ansøgning, så det er da med at få den ansøgning afsted hurtigst muligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordn

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2012 11:00:39

Mon ikke de særlige 6-måneders greencard til studerende, der har afsluttet en uddannelse, er noget lidt andet? Men hvis der er et konkret jobtilbud allerede, så skal der vel ikke søges om greencard men om opholdstilladelse på baggrund af netop det? F.eks. efter beløbsordningen eller positivlisten.

kim.wu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.03.2012 19:30:40

Re: Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordn

Indlæg af kim.wu » 26.03.2012 13:24:09

Tak for jeres svar.

Ved godt at det tager lang tid for at få behandlet en greencard ansøgning men da jeg for ca. 3 uger siden ringede ind til US at spørge, fik jeg at vide det vil tage ca. 2 måneder for at behandle min sag fordi jeg har fået en dansk uddannelse. Håber virkelig jeg kan nå at få en opholdstilladelse efter en greencard-ordning så jeg kan arbejde fuldtid efter min nuværende visum udløber.

Og som jeg forstår så kan man ikke søge for en arbejdstilladelse bare fordi man har fået en 'almindelig' job tilbud, f.eks. som valutasælger, den hører ikke under enten beløbsordningen eller positivlisten. Derfor synes jeg at der er kun 2 muligheder for mig : at søge for en greencard så jeg kan arbejde mens jeg søger for et andet job som er mere relevant for mig; eller søge for en permanent opholdstilladelse når den nye lov træder i kraft. I må rette mig hvis jeg har forstået lovene forkert.

Desunden vil jeg godt spørge om jeg skal forlade landet hvis nu efter min nuværende visum forløber (d.31 juli) og US er stadig i gang med at behandle min sag (enten en greencard eller en PUT ansøgning)? eller kan jeg godt blive i danmark i mellemtiden?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordn

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2012 15:05:45

Du vil formentlig kunne blive lovligt i Danmark, til de har taget stilling til din ansøgning - men det står i det kvitteringsbrev, som du får. Hvis du ikke får et kvitteringsbrev, før din opholdstilladelse udløber, er der en lille risiko for, at du senere kan få at vide, at du har været her ulovligt. Det kan ske, hvis din ansøgning slet ikke kan antages til behandling, fordi nogle fundamentale forhold omkring den ikke er i orden. F.eks. at et evt. gebyr ikke er betalt, der er ikke vedlagt de nødvendige bilag, eller din opholdstilladelse var allerede udløbet, da du søgte.

I sådanne tilfælde har myndighederne ret til at afvise din ansøgning og forklare dig, hvordan du kan aflevere en ansøgning, der i det hele taget kan behandles. Og en sådan afvist ansøgning kan ikke give det, der hedder processuelt ophold, dvs. ret til at vente i Danmark, til man får svar. Men ellers er princippet, at hvis man har lov til at aflevere en ansøgning i Danmark, og hvis denne ansøgning er "i orden", så bliver man ikke bedt om at rejse, bare fordi myndighederne ikke kan nå at tage stilling til den, før ens visum eller opholdstilladelse er udløbet.

kim.wu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.03.2012 19:30:40

Re: Ung Kandidat søger opholdstiladelse efter Greencard-ordn

Indlæg af kim.wu » 26.03.2012 20:55:19

Tak for svaret! Jeres svar har beroliget mig :)

Besvar