Afrikansk kæreste

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Musikeren
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29.02.2012 14:43:46

Afrikansk kæreste

Indlæg af Musikeren » 29.02.2012 15:46:02

Jeg stødte på den skønneste pige fra Addis Abeba i Etiopien på en international datingside for kristne tilbage i september. Havde ikke lige nogen intentioner om at møde nogen fra Afrika, og var i et godt stykke tid slet ikke åben overfor at kaste mig ud i langdistance-forhod af dén slags. Men efter et par måneder fandt vi alligevel ud af, at vi var rigtig glade for hinanden, og vi besluttede os for at satse på et reelt forhold. Siden oktober har vi chattet, telefoneret, skypet og sendt hinanden et par gaver, og har gennem den senere tid offentliggjort os som reelle kærester overfor venner og familie :D Ligeså glade vi er for hinanden, ligeså hårdt er det også at undvære hinanden, og vi er begge fuldt ud bevidste om, at vi skal gøre noget ved sagen hurtigst muligt. Jeg forstår naturligvis godt enhver der nu sidder og ryster på hovedet over at man kan kalde sig "kæreste" men én man aldrig har mødt In real life.... Men sådan er det altså nu engang!
Pigen fylder 21 i marts, og jeg selv er 34. Hun studerer Business administration and information systems på universitetet i Addis Abeba, og jeg har netop færdiggjort min cand.mag. i Musikvidenskab og Kommunikation ved Aalborg universitet.

Vi har været igang med at undersøge forskellige regler mht hvordan hun kan komme herop og leve sammen med mig, og i det mindste komme på besøg i første omgang. Hendes søster har arbejdet og studeret i Tyskland, og hun er vores store støtte og hjælp lige nu :)
Men det hele er jo ikke så let!
Jeg har undersøgt muligheder for at hun kan læse videre heroppe, hvilket ikke er umuligt, problemet er bare at det vil koste ca. 25.000 pr. semester, hvilket er penge hun ikke har. Ligeledes har jeg forsøgt med højskole, og det er det samme problem. Der gives praktisk talt (så vidt jeg ved ) ikke rigtig nogen discount for afrikanere der vil på højskole. Ihvertfald ikke en rabat der for alvor hjælper. Min kæreste bor hos sine forældre og er fuldt ud afhængig af deres indkomst. Jeg er selv på dagpenge og arbejdssøgende, og vil være i stand til at brødføde hende heroppe, selv under de nuværende omstændigheder. Men...hun skal jo nødvendigvis have noget at foretage sig, og ikke mindst skulle hun gerne kunne færdiggøre sit studie før eller siden.
Vi ser derfor nu på muligheden for at få hende herop på et au pair-ophold i første omgang.

Hvordan skal jeg/vi gribe sagen an? Og hvordan vil vi kunne fortsætte, så hun kan leve sammen med mig efter et afsluttet au pair-ophold?? Jeg bor i Jylland og bliver herovre. Findes der au pair-muligheder herovre, eller foregår det altsammen i Whiskeybæltet??

Skal lige sige, at jeg regner med at besøge min kæreste og hendes familie i Addis Abeba hen på sommeren. Men der er mange bolde i luften lige nu, og mange ting at håbe på :)

Håber på lidt god hjælp herinde fra.. Er glad for at der findes et forum som dette :D

Venligst
Musikeren...

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Afrikansk kæreste

Indlæg af soreng » 29.02.2012 16:19:44

Jamen tillykke med det, og så velkommen til en verden af regler der sikkert på et tidspunkt vil få dig til at sidde tilbage i forbløffelse over hvor mange forhindringer der kan sættes op for 2 personer, hvis eneste forbrydelse er, at de har forelsket sig i hinanden, og ikke kommer fra samme land. :-) Men bare roligt. Der er et lys for enden af tunnelen. :lol:

Anyway...Basalt set kan hun opnår en form for opholdstilladelse ud fra 3 forudsætninger. Arbejde, studier eller ægteskab. Og så kan hun selvfølglig komme og besøge dig på et turistvisum, men der er det en god ide at du lige har besøgt hende først, da der ellers er store chancer for at hendes visumansøgning vil blive afvist.

Arbejde giver sådan lidt sig selv. Enten kan hun får en arbejdstilladelse hvis hun er kvalificeret ud fra positivlisten http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... listen.htm eller ud fra beløbsordningen http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... ningen.htm

Au-pair er jo bestemt en vej, og ja der findes vel også familier i Jylland der benytter sig af Au-pair...Så det er helt bestemt en god vej.

Studie : Du var selv inde på det. Det er selvbetalt og dyrt, men ellers en farbar vej.

Ægteskab : Hvis i bliver gift kan i søge om familiesammenføring. Dog er der et praktisk problem i hendes alder, da Danmark med 99,999% sikkerhed genindfører 24 års reglen, der gør at man ikke kan søge om familiesammenføring efter danske regler hvis en af parterne er under 24 år gammel. Den regel kan i så komme udenom ved at du flytter til et EU land i et stykke tid (min 3-4 måneder) og har et faktisk og reelt ophold der, og får din (nu kone) sammenført med dig i det EU land. Derefter kan du flytte hjem igen, og ansøge om at få familiesammenføring med din kone efter EU regler i Danmark.

Jeg håber at det gav dig lidt at arbejde med. Men ellers så læs dig igennem de muligheder der er på nyidanmark.dk hvor de beskriver regler/love for de forskellige former for opholdstilladelser.

Kærlighed
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22.06.2012 23:39:35

Re: Afrikansk kæreste

Indlæg af Kærlighed » 23.06.2012 00:23:37

Jer står lidt i sammen båd. Men hun er så 29 og jeg 30 år. Og vil gerne giftes med hende.
Hun har været her oppe som Au-Peir hvor jeg lært hende og kende, men nu er hun desværre rejst hjem igen. Og nu er problemet bare jeg ikke står med 100.000 kr. til og kunne forsørge. Og hvordan kan man gøre det hurtigt? Savner hende :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afrikansk kæreste

Indlæg af fundiver199 » 23.06.2012 06:36:37

Bankgarantien er sat ned til 50.000 kroner. Læs ÆUG´s vejledning om familiesammenføring under menupunktet "rådgivning". Før I kan søge om det, skal I selvfølgelig også være gift. Og det kræver så enten, at du rejser til Afrika eller hun til Danmark, hvorfor du måske også skal sætte dig lidt ind i de danske visumregler.

Men ÆUG har vejledninger om det hele, og de officielle vejledninger på www.nyidanmark.dk er altså også ganske gode og fyldestgørende efterhånden, så dem bør du også sætte noget tid af til at læse.

Mvh. "hurtigt" burde en visumansøgning kunne behandles på 14 dage, når hun har haft et tidligere problemfrit ophold som au-pair, og ja så er det jo bare med at blive gift og få søgt om familiesammenføring, hvis det er det, I gerne vil. Det involverer en del papirarbejde, men voldsomt lang tid behøver det sådan set ikke at tage :D

Kærlighed
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22.06.2012 23:39:35

Re: Afrikansk kæreste

Indlæg af Kærlighed » 23.06.2012 19:13:53

Men jeg kan se hun skal bestået en dansk prøve senest 6 måneder fra ansøger er meddelt opholdstilladelse og tilmeldt folkeregisteret.

Hvilket så vil sige vi skal søge om opholdstilladelse og tilmeldt folkeregisteret, skal hun så ind og have en Tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afrikansk kæreste

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2012 07:19:52

"Integrationstrappestigen" ser sådan ud:

1) Visum. Giver ret til ophold i højest 90 dage som gæst dvs. uden rettigheder af nogen som helst art.

2) Tidsbegrænset opholdstilladelse. Giver ret til at bo og arbejde i Danmark i f.eks. 2 år på næsten samme vilkår som danske statsborgere. Er man ægtefællesammenført, er der dog normalt begrænsninger på ens adgang til sociale ydelser som kontanthjælp, hvis man ønsker at bevare sin opholdstilladelse. Der er knyttet betingelser til en tidsbegrænset opholdstilladelse, som til stadighed skal være opfyldt for, at man kan bevare den. Er betingelserne ikke opfyldt, kan den inddrages før tid. Det kan f.eks. være, hvis en ægtefællesammenført bliver skilt, eller hvis han/hun ikke består danskprøven inden for senest 9 måneder.

3) Forlængelse af tidsbegrænset opholdstilladelse. Man har stadig samme rettigheder og pligter som under 2) blot i f.eks. 2, 4 eller 5 år yderligere. De betingelser, der oprindeligt var knyttet til opholdstilladelsen, skal stadig være opfyldt, f.eks. garantistillelse på 50.000 (som dog kan være blevet nedsat), ingen modtagelse af sociale ydelser, opfyldelse af boligkravet og samliv på fælles bopæl med ægtefællen.

4) Tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse. Giver ret til at bo og arbejde i Danmark, så længe man selv ønsker det, på næsten samme vilkår som danske statsborgere, og der er ingen betingelser knyttet hertil. En tidsubegrænset opholdstilladelse bortfalder dog, hvis man udvises pga. grov kriminalitet eller terrormistanke, og den bortfalder også, hvis man selv vælger at udvandre til et andet land. For at få permanent opholdstilladelse skal man opfylde en række krav, f.eks. skal man have boet i DK i 5 år, man skal have haft fuldtidsarbejde eller -studier i mindst 3 af de sidste 5 år, man skal have bestået prøve i dansk 1, man må ikke have forfalden gæld til det offentlige, man må ikke have modtaget kontanthjælp de sidste 3 år, og man må ikke være straffet (forskellige domme giver karantæne af forskellig varighed).

5) Dansk statsborgerskab. Men dansk statsborgerskab er man fuldgyldig borger i Danmark med alle de rettigheder og pligter, som det nu engang giver, f.eks. retten til at vende tilbage til Danmark, selvom man har boet 20 år i udlandet, og retten til at stemme ved Folketingsvalg. For at blive dansk statsborger skal man have permanent opholdstilladelse og skal desuden opfylde yderligere krav f.eks. beståelse af indfødsretsprøven og have boet i Danmark i 6 år, hvis man i alle 6 år har været gift med en dansk statsborger.

Omkring danskprøven, som er noget helt nyt og stadig ikke findes (den forventes klar omkring 1. januar 2013), er det en "stopprøve". Det betyder, at den ægtefællesammenførte har fået opholdstilladelse i f.eks. 2 år. Men hvis der ikke indsendes dokumentation for bestået prøve inden for tidsfristen, så starter Udlændingestyrelsen den administrative handling, som hedder inddragelse af opholdstilladelse.

Hvilket foregår på fuldstændig samme måde som, hvis Udlændingestyrelsen får besked om, at den pågældende er blevet skilt fra den ægtefælle, som han/hun var sammenført med, at parret ikke længere bor sammen, eller at den pågældende har modtaget kontanthjælp fra kommunen.

Når opholdstilladelsen så er blevet inddraget, før man en frist til at forlade Danmark, f.es. 14 dage. Og herefter kan man så starte forfra på integrationstrappestigen ved at søge om visum eller tidsbegrænset opholdstilladelse på den danske ambassade i sit hjemland.

Besvar