Working Holiday

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
m.hansen

Working Holiday

Indlæg af m.hansen » 18.11.2011 23:29:53

Min kæreste har pt. et Working Holiday VISA gyldigt til marts 2012 og har søgt om ophold efter EU retten hvor vi venter på svar Hun er rejst hjem på ferie for 2 uger kan hun få problemer med at komme tilbage til Danmark igen?

Jeg ved ikke om Working holiday er single eller multi entry?
- Er der nogen rare sjæle der kan svare mig på det.
Senest rettet af m.hansen 19.11.2011 21:33:32, rettet i alt 1 gang.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Working Holiday

Indlæg af mh1 » 19.11.2011 07:53:07

Marts 2003?? Du mener vel enten 2012 eller 2013?

Et working holiday OPHOLD må ikke vare mere end 1 år (12 mdr.). Har man opholdstilladelse, må man rejse ud og ind så meget man lyster i den periode, man har opholdstilladelse til. Men hvis din kæreste allerede har brugt de 12 måneder, kan hun ikke længere rejse ind uden visum, og må derfor vente på sit opholdskort.

Der er forskellige regler for de forskellige lande, DK har aftale med. Du kan læse dem her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/w ... oliday.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

m.hansen

Re: Working Holiday

Indlæg af m.hansen » 19.11.2011 21:32:47

Hej mh

Ja, undskyld min fejl hun har et Working Holiday VISA gyldig til marts 2012. Vi har søgt om ophold efter EU reglerne men har ikke hørt noget fra den endnu.

Men jeg blev bange for at der måske var noget omkring singel og multi entry til Working Holiday...

Dvs. det ikke er noget problem at rejse ud og ind af Schengen så længe den er gyldig?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Working Holiday

Indlæg af mh1 » 20.11.2011 08:23:56

Som jeg læser reglerne for Working Holiday, så er det en form for tidsbegrænset opholdstilladelse, ikke et visum. Personer, der har opholdstilladelse i et Schengen-land, kan rejse ud og ind på almindelige ferierejser. Jeg går ud fra, at din kæreste enten har noget stemplet i sit pas, eller har en særskilt opholdstilladelse? Den har hun vel husket at få med, så hun kan vise den ved indrejse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar