Prøve ansøgning om GreenCard

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Donkrik
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21.09.2011 17:08:44

Re: Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af Donkrik » 08.11.2011 18:33:42

De regler som Frujensen beskriver er de samme som jeg selv har læst, men bare ikke så overskueligt som her.

Jeg kontaktede en advokat med speciale i immigration. I emailen skrev han bl.a. han ikke er sikker på hun har 100 point til GC, så nu får jeg hendes uddannelses dokumenter tilsendt efter de har været igennem en statsautoriseret Notar. Så får jeg dem oversat på den russiske ambassade i København. Så kan jeg tage dem med til konsultation hos ham.

Han siger at umiddelbart er den nemmeste løsning Sverigesmodellen.

St. Petersborg
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25.11.2011 01:38:57

Re: Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af St. Petersborg » 25.11.2011 02:33:06

Undskyld, men når du skriver:
....får jeg hendes uddannelses dokumenter tilsendt efter de har været igennem en statsautoriseret Notar. Så får jeg dem oversat på den russiske ambassade
så mener du måske at du får hende til at få oversat og notar stemplet hendes uddannelses dokumenter som så sendes til dig, derefter får du legaliseret notar stemplingen hos den Russiske ambassade, og så lige forbi udenrigsministeriet og få legaliseret den Russiske ambassades påstempling ?

En mere direkte vej var måske at få uddannelses dokumenterne Apostille stemplet i rusland og sende dem til DK hvor de så oversættes af en aut. oversætter. Jeg er dog ikke 100% sikker på at uddannelses dokumenterne er officielle Rusiske dokumenter, hvilket er en forudsætning for Apostille.

Any way, jeg ville lige undersøge hvilken legalisering dem der skal have uddannelses dokumenterne i DK kræver inden valg af legaliseringsrute, for at ende rigtigt skal man starte rigtigt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af mh1 » 25.11.2011 06:57:41

Uddannelsespapirer skal godkendes og vurderes af iu. Iu forlanger ikke legalisering, alene ORIGINALE dokumenter, samt oversættelse, hvis ikke dokumenter er på dansk, svensk, norsk, engelsk, tysk eller fransk.

http://www.iu.dk/anerkendelse/landehaan ... haandbogen

http://www.iu.dk/anerkendelse/ansoegnin ... lmindeligt

Følgende originaldokumenter:
Eksamensbevis(er) på originalsproget
 Karakterudskrift(er), transcript, karakterbøger eller lignende lister over gennemførte fag på originalsproget
 Oversættelse af eksamensbevis(er), hvis dokumenterne ikke er på dansk, svensk, norsk, engelsk, tysk eller fransk
 Oversættelse af karakterudskrift(er), transcript, karakterbøger eller lignende liste(r) over gennemførte fag, hvis dokumenterne
ikke er på dansk, svensk, norsk, engelsk, tysk eller fransk
Senest rettet af mh1 25.11.2011 07:32:32, rettet i alt 1 gang.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af krikris » 25.11.2011 07:26:12

Hvis papirerne er fra visse lande kræves dog orginaldokumenter. Hvilket disse lande er, findes der også en liste på IU over.

Min mands nigerianske uddannelses dokumenter skal f.eks indsendes i orginal

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af mh1 » 25.11.2011 07:28:17

Tak Krikris, jeg har skyndsomt rettet, der kræves også originaldokumenter fra Rusland.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af krikris » 25.11.2011 07:34:44

Ja visse har vist været lidt kreative da de har lavet "kopier" :wink: , og min mand forstår så udemærket at de vil se orginaldokumneter

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Prøve ansøgning om GreenCard

Indlæg af mh1 » 25.11.2011 07:43:17

Det kunne de lære noget af hos kammeradvokaten og Københavns Universitet :wink:

Begge steder ansatte en cand.jur. (samme begge steder), som på kopien havde fået sneget et 1-tal ind foran et 3-tal for et enkelt fag - som var det, vedkommende blev ansat til at undervise i. Vedkommende var i øvrigt uddannet fra Københavns Universitet, som altså end ikke foretog den oplagte kontrol at slå eksamensbeviset op i deres journal! Svindelen blev kun opdaget, fordi vedkommende jo langt fra var rustet til at undervise i faget, og også lavede nogle bøffer hos kammeradvokaten, som man ikke burde kunne lave, hvis man havde fået 13 i det bestemte fag.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar