Fra Italien til DK

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sara1976
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01.08.2011 14:08:53

Fra Italien til DK

Indlæg af Sara1976 » 02.08.2011 07:21:51

Hej
Jeg er har en dansk permanent opholdstilladelser og er gift med en som har italiensk permanent opholdstilladelser .er det mugligt at få ham her i dk og arbejde elle læser dansk i sprogcenter .
Tak på forhånd

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fra Italien til DK

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2011 09:49:52

Ja I kan jo søge om familiesammenføring, eller din mand kan søge om en opholdstilladelse for at arbejde eller studere. Familiesammenføring kan du læse om her på hjemmesiden under "jeg vil..." For en nærmere beskrivelse af reglerne om opholdstilladelser til arbejde og studier må jeg henvise dig til de danske myndigheders egen hjemmeside, hvor det hele er beskrevet ganske udførligt:

www.nyidanmark.dk

Din mands italienske opholdstilladelse har ingen som helst betydning i denne sammenhæng. Der eksisterer ganske vist en ret til fri bevægelighed i EU for 3. lands borgere med permanent opholdstilladelse i et EU-land. Men det er en del af EU-samarbejdet, som Danmark ikke deltager i.

Derimod deltager Sverige og 23 andre EU-lande, så hvis din mand har lyst, kan han f.eks. bosætte sig i Sverige efter de regler, du kan læse om her:

http://www.migrationsverket.se/info/586.html

"Om du har uppehållstillstånd i ett EU-land, men inte är EU-medborgare, kan du få status som varaktigt bosatt i det landet. Det innebär att du kan ansöka om uppehållstillstånd i ett annat EU-land, som exemelvis Sverige, för att arbeta, starta eget företag eller studera.

Observera att Danmark, Irland och Storbritannien inte omfattas av reglerna för varaktigt bosatta.

Om du har status som varaktigt bosatt i ett annat EU-land och vill vistas längre tid än tre månader i Sverige, måste du söka uppehållstillstånd."

Sara1976
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01.08.2011 14:08:53

Re: Fra Italien til DK

Indlæg af Sara1976 » 04.08.2011 13:40:12

Tak fundiver199.
jeg har ringet til US angående FS de siger at man skal minimum har haft permanent opholdstilladelse i 3 år og det har jeg kun 2 . kan jeg flyt til Sverige med min dk opholdstilladelse

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fra Italien til DK

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2011 13:55:05

Det er godt spørgsmål. Når Danmark ikke er omfattet af reglerne, er Sverige vel ikke forpligtet til at lade dig "bytte" din danske opholdstilladelse med en svensk. Men du kan da prøve at spørge, om det kan lade sig gøre. Ellers kan du søge om dansk statsborgerskab og herefter flytte til Sverige. Eller du kan blive familiesammenført med din mand i Sverige, når han har fået byttet sin italienske opholdstilladelse til en svensk efter de regler, jeg har citeret overstående.

Hvis bare en af jer kan "komme ind" som den primære person, kan den anden således bliver familiesammenført. At skabe en tilværelse sammen i Italien var vel også en mulighed, der burde overvejes?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fra Italien til DK

Indlæg af skaanebo » 04.08.2011 16:02:00

Pga. Danmarks forbehold i EU kan man ikke flytte til et andet EU-land med en permanent dansk opholdstilladelse, så nej, Sverige er ingen mulighed som vandrende arbejdstager på baggrund af en dansk permanent opholdstilladelse. Derimod kan man godt flytte til Sverige med en permanent italiensk opholdstilladelse.

Besvar