vi øsnker at bo i Sverige pt.

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
anne_katrin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15.05.2011 15:00:11

vi øsnker at bo i Sverige pt.

Indlæg af anne_katrin » 09.06.2011 21:48:07

hej
Min kommende mand er fra Cuba og jeg selv er fra Dk. Vi ønsker at bo i sverige. Vi har fundet et sted at bo og har fået kontrakt.
Min kæreste kommer til Dk sidst i juli måned og vi gifter os i Danmark i august.
Som sagte ønsker vi at bo sammen. Hans turist visum vil være gyldigt indtil slutningen af oktober.
Vi ønsker ikke at min kommende mand søger ophold efter de svenske nationale regler da det indebærer at han rejser tilbage for at indsende ansøgningen om opholdstilladelse.
- Så vi søger efter EU reglerne, men kræver dette at vi skal rejse tilbage til Dk for at få familiesammenføring efter de 5 år eller kan han da søge permanent ophols i Sverige?

Faktisk ønsker vi at flytte til Spanien når jeg har taget min uddannelse som ca var 3½ år fra september, da min mand mangler 1 år af sin kandidat i turisme, som han kan få legaliseret og læse færdig i Spanien. Er det muligt at flytte til et andet Eu land end DK hvis min mand har fået opholdstilladelse i Sverige?

Jeg har været på Migrationsverket og fået blanketter til min kæreste. Hvad skal man ellers sørge for? (vi søger efter tilstrækkelige midler hvis ikke det lykkes mig at finde et job i Kbh eller Sverige.
Jeg håber nogen ved noget om dette.....På forhånd tak.
Mvh Anne

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: vi øsnker at bo i Sverige pt.

Indlæg af mh1 » 10.06.2011 05:46:07

Der er absolut intet krav om at I skal flytte til Danmark - nogen sinde, for den sags skyld. Din mand får jo NETOP sit opholdskort i kraft af at I IKKE bor i DK.

I kan nårsomhelst, når han har fået sit første opholdskort, flytte videre til et hvilket som helst andet EU-land, DK eller Spanien eller et helt tredje land. Han skal så bare igen søge om opholdskort til DET land, da opholdskortet ikke uden videre gælder til hele EU. Det gælder dog fx som bevis for at han har lov til at rejse som turist i EU, og ud af EU og ind igen uden visum.

I er altså ikke stavnsbundet til Sverige i 5 år, og har ingen pligt til at lægge vejen om ad DK for at komme til at bo i Spanien.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar