På bar bund

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MLM
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.10.2007 15:50:51

På bar bund

Indlæg af MLM » 08.10.2007 13:21:13

Som overskriften lyder, er jeg på bar bund :cry:

For et par måneder siden mødte jeg en pige fra Hong Kong, som tog på ferie i Danmark, vi tog en uge til København, og vi er nu blevet dybt forelskede. Vi er fast besluttede på at tilbringe livet sammen, men jeg er jo desværre så uheldig at bo i landet med verdens hårdeste udlændingelov :(
Vi vil meget gerne giftes og bo i Danmark sammen, men er meget i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre. Jeg er kun 21 og hun er 23. Hun har en bachelorgrad ved University of Birmingham og flere års erhvervserfaring som Training officer ved et berømt hotel i Hong Kong, så ufaglært er hun jo ikke. Men er der nogen mulighed for, at hun kan komme til at bo i Danmark? Hun taler ikke dansk, men jeg er ikke i tvivl om at hun kan lære det meget hurtigt. Men at studere en Kandidat eller Master i Danmark koster jo mange penge, er det muligt at hun kan komme til Danmark, vi kan gifte os, og hun derfor ikke skal betale for uddannelse?
Håber jeg gør mig forståelig, eller må i jo bare spørge :oops: Håber der er nogen der kan hjælpe, da jeg er helt på bar bund :cry:

På forhånd tak
Morten

BlueEyeZ
Indlæg: 81
Tilmeldt: 12.06.2007 22:57:55

Indlæg af BlueEyeZ » 09.10.2007 11:33:18

Tror det "nemmeste" er at flytte til Sverige...

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 10.10.2007 11:45:42

Hej MLM

Da der går et stykke tid inden du bliver 23,5 år har I flg. muligheder at vælge imellem:

1. gifte jer og søge familiesammenføring i DK hvis du har et job i DK på POSITIVLISTEN:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... obkort.htm

2. eller søge arbejdstilladelse til hende hvis hun kan finde et job på positivlisten i DK eller som au pair:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p= ... ganisation

3. Den dyre løsning hvis I kan betale jer fra at hun kan studere i DK. Se f.eks. private uddannelser, højskoler, Roskilde Handelsskole, HF i Dansk Vester Borgerdyd, Suhrs mv... pris ca. 60.000 kr pr. år.:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p= ... ganisation

4. Gifte jer og bruge Sverige ell. Slesvig-løsningen:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p= ... ganisation

5. Gifte jer og du arbejder i tredje EU-land 4-6 mdr og derefter benytter EU-reglerne til at flytte tilbage:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p=euregler&m=Links

6. Visumophold - at hun rejser frem og tilbage på visum indtil I kan søge. Max ophold 90 dage pr 1/2 år indenfor Schengen.

Morfred
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04.12.2007 20:50:51
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Morfred » 06.12.2007 11:46:06

Du skal i høj grad overveje sverigesløsningen. Der er to MEGET tungtvejende grunde:

1) Ved at flytte til sverige under EU-reglerne, får din kone (I skal være gift!) et femårigt ophold, der uden videre kan konverteres til et svensk statsborgerskab om 5 år. Husk lige at hun så mister sit kinesiske statsborgerkab (Kina anerkender ikke dobbelte statsborgerskaber - Sverige gør).

2) Højere uddannelser i Sverige er GRATIS for ALLE! Og Lund er et internationalt særdeles velanskrevet universitet med masser af engelsksprogede linier.

Så bare se at komme i gang. Start med at læse "Sverigesløsningen" - og så glæder vi os i øvrigt til at se jer begge i Malmö. :wink:
medlem i Sverige

Annette
Indlæg: 51
Tilmeldt: 19.06.2007 14:43:51

Indlæg af Annette » 06.12.2007 17:39:34

Og overvejer du Sverige, så kan du også vælge af søge FS i Sverige. Her kræves det kun at du bor i Sverige og at I elsker hinanden. Hun skal søge hjemmefra og behandling tager normalt 6 måneder. I skal ikke vise nogen form for indkomst, hun får samme rettigheder som en svensker, fra ankomst og I behøver ikke at gifte Jer inden da.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 09.12.2007 15:53:06

Vil lige tilføje som et svar på dit sidste spørgsmål: hvis I alligevel beslutter at se tiden an og vente med at søge FS til du er min. 23½ og I opnår familiesammenføring, så er din kone SU-berettiget fra den dag hun kommer til landet på lige fod med danskere, hvis hun vil studere på en videregående uddannelse i DK. Hun kan altså kvit og frit tage en kandidatgrad og få SU mens hun studerer, og skal heller ikke betale for at deltage i undervisningen mm!
Vær opmærksom på, at din kone også skal lære dansk på et af landets sprogcentre (obligatorisk) - det kan være temmelig hårdt med fuldtidsstudie og danskundervisning ved siden af!

MLM
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.10.2007 15:50:51

Indlæg af MLM » 13.01.2008 15:04:28

Med lidt forsinkelse vil jeg gerne sige tusind tak for svarerne! :)
Det varmer mit hjerte at se at jeg ikke er den eneste i denne situation! Jeg er netop blevet ansat i et Svensk firma, hvilket jo ikke kunne være meget bedre, så vi går allerede og lægger planer. Var slet ikke klar over at det ville blive så indviklet dengang jeg forelskede mig :?
Igen, mange tak for svarene, det har hjulpet mig meget :)

Besvar