arbejde

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sumus
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15.12.2010 15:23:51

arbejde

Indlæg af sumus » 17.02.2011 12:37:56

Hej

Jeg har en familie medlem som er tyrkiske statsborge er gern vil flytte til Danmark for at arbejde, han kan desværre ikke dansk og derfor fik jeg rigtig svært ved at lede efter job til ham, så kender i en arbejdsplads hvor man godt kan arbejde selvom man ikke er dansk talende eller et link må i meget gerne skrive til mig.. Det vil være en stor hjælp.. På fohånden tak..

Og han er gang med går til noget dansk kursus 2 gang om ugen

Og er gang med at tager en diplom i tyrkiet som kok

Tulle
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23.07.2007 17:44:18
Geografisk sted: Herlev DK
Kontakt:

Re: arbejde

Indlæg af Tulle » 22.02.2011 20:09:29

Det er rigtig rigtig rigtig svært i øjeblikket at finde job hvis han ikke snakker dansk.. min mand fra tyrkiet har været i danmark siden 28 oktober og han er ude og lede næsten hver dag. han har været på alle restauranter, pizzaria og rengørings selskaber i københavn og i flre af de omliggende byer og har desværre ikke haft held med sig endnu.

Så held og lykke håber det lykkes for ham.

Trine

sumus
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15.12.2010 15:23:51

Re: arbejde

Indlæg af sumus » 23.02.2011 08:26:54

Hej tulle

Men din mand har opholdstillaldelse ikke

Men han vil gerne søger arbejdstillaldelse min familiemedlem nemlig. Han har kok diplom uddannelse nemlig.Han er turist visum lige nu. Og han går til dansk kursus noget i nørrebro 2 gang om ugen. Han kan lidt dansk meget lidt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: arbejde

Indlæg af mh1 » 23.02.2011 10:16:56

@ sumus, din bekendt skal finde sig et job først, for at kunne søge om arbejds- og opholdstilladelse, og så er det ikke engang sikkert at han får det. Der er arbejdsløse danske kokke også, så din bekendt skal have nogle ganske særlige kvalifikationer for at opfylde kravene til at få arbejdstilladelse. Jeg ønsker ham held og lykke med søgningen, men han bør være forberedt på at måtte rejse hjem.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: arbejde

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2011 11:08:48

Nej en tyrkisk statsborger kan ikke bare uden videre få arbejds- og opholdstilladelse i Danmark. Ganske vist ophævede regeringen indvandringsstoppet i 2002, men det er ikke et hvilket som helst job, der kan give en opholdstilladelse. Man skal opfylde de krav, som der stilles i en de mange forskellige ordninger om særlige kvalifikationer, et bestemt lønniveau m.m. Man kan læse om hele regelsættet her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... ophold.htm

En anden mulighed er at søge job i Sverige. Her er kravene til det job, som man skal finde for at få opholdstilladelse, sat meget lavere end i Danmark. Men Sverige har en del arbejdsløse, så der er måske ikke nødvendigvis den allerstørste efterspørger efter udenlandsk arbejdskraft lige nu, med mindre denne har nogle helt specielle kvalifikationer.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: arbejde

Indlæg af Durmaz » 23.02.2011 12:04:25

Tror Sumus og alle os andre med tyrkiske mænd må erkende at det der lille smuthul med tyrkiske statsborger ikke er nogen lettere løsning. Især ikke lige pt hvor vi har krise med dertil hørende arbejdsløshed.

At få lov til at bo sammen med sin ægtefælle er ikke noget let projekt, der findes ikke nogle lette løsninger, det er en hård kamp der koster på det økonomiske og det følelsesmæssige.

Sumus din mand er kok, danmark mangler pt ikke kokke overhovedet, faktisk er der for mange kokke ( :-)) min søster er udd kok og har været det i mange år og lige pt går hun med et job hvor hun tjener lidt mere end en voksenelev gør, og så er der ikke meget kokkerri over det hun laver, da hun jobber i en slagter der tilfældigvis og servere lidt varme retter...
Så tror du må erkende at du og din mand ikke kan bruge den vej for at bo i dk, og da slet ikke når han ikke taler dansk.
I må enten skynde jer at søge fs efter danske regler inde 01-07-2011 eller en tur til sverige.

samtidlig ville jeg lige tilføje at man nok skal regne med at når man endelig kommer til dk får man nok ikke noget job de første par år, både pga arbejdsløsheden men især pga sproget, på det punkt er vi ret konservative i dk, man skal have rimelig gode sprogkundskaber hvis man skal søge job....

Besvar