Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Erling
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05.01.2009 18:54:25
Geografisk sted: Danmark (Randers)

Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af Erling » 31.12.2010 23:38:20

Hi

Jeg er fra Poland.Jeg er gift med en dansk mand og jeg har ophold i Danmark på grund af tilstrækkelige midler.Mine spørgsmål er:
1) vil jeg få SU?
2) kan jeg arbejde nogle timer med det ophold, som jeg har nu?

Jeg venter på jeres svar

Godt nytår

Kama

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af mh1 » 01.01.2011 10:54:59

Du kan selv undersøge om du opfylder betingelserne for SU - der er en del flere end blot at være EU-borger bosiddende i DK. Se: http://www.su.dk/SU/betingelser/Sider/default.aspx

Som EU-borger har du lov til at arbejde i DK. Du kan læse nærmere her: https://www.borger.dk/Emner/udlaendinge ... ra-eu.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

amles84
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05.04.2011 16:46:16

Re: Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af amles84 » 06.04.2011 15:54:30

skal man henvende sig til den svenske ambassade i københavn hvis man skal have en national visum gratis for at komme til sverige fra danmark? min mands visum er udløbet men hans pas er gyldig...er der nogen der kan hjælpe

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2011 21:15:36

I teorien ja, men den svenske ambassade i København kan ikke finde ud af at udstede et sådant visum. Så I må bare rejse sammen over Øresundsbroen med din mands pas og det udløbne visum, og så tage direkte hen til skatteverket eller migrationsverket, hvor I nu skal henvende jer først i den situation.

Tidligere har andre lavet en aftale med en ansat på Migrationsverket om, at de "var på vej", men nu er proceduren vist nok ændret, så man skal på Skatteverket først.

Det korte af det lange er, at svenskerne ikke synes interesserede i at gøre et større bureaukratisk nummer ud af den situation, som I befinder jer i. Man tager det bare stille og roligt. Og det er vel egentlig fornuftigt nok. Din mand er jo ikke indrejst illegalt i Schengen, han har et visum i sit pas, som blot er udløbet. Og vel også et bevis på, at han har "processuelt ophold" i Danmark.

amles84
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05.04.2011 16:46:16

Re: Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af amles84 » 06.04.2011 22:17:24

min mand har et visum der er udløbet sidste år. men hvad mener du med "processuelt ophold"? hvordan kan jeg bevise det? dvs vi få ingen problemer når vi bare møder op der i migrationsverket? mange tak for dit svar og hjælp :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af fundiver199 » 07.04.2011 10:42:42

Nej I får ikke problemer på Migrationsverket, andet end at man måske - men det har jeg nu aldrig hørt om - kunne finde på at give din mand en bøde for at være indrejst ulovligt.

Men I risikerer jo problemer, hvis der er kontrol i Øresundstoget. Så hvis I ikke har den mentalitet, det kræver at tage den slags chancer, så må I jo forsøge at overtale den svenske ambassade til at udstede et visum til ham.

Det er bare ikke lykkedes for dem, som har forsøgt før jer, heller ikke med ÆUG´s hjælp. Og i betragtning af, at vi aldrig har hørt om nogen, som i praksis har fået problemer i denne situation, så ønsker ÆUG´s rådgivning ikke at bruge mere tid på den sag.

Det er simpelthen et spørgsmål om at prioritere ressourcerne og sætte ind der, hvor det gør en reel forskel.

Men hvis det kan lykkes for jer at overtale den svenske ambassade til at udstede et visum, så gør I da andre en tjeneste, som senere måtte komme i samme situation. Så gør dog endelig det, hvis I orker det.

amles84
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05.04.2011 16:46:16

Re: Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af amles84 » 07.04.2011 14:37:07

hej igen....

jeg har prøvet at skrive til ambassaden og de har svaret det her:


Hvis man skal söge om nationalt visa till Sverige på ambassaden i København kræver det at man har ret til at opholde sig i Danmark

Med vänlig hälsning

Jan Frederiksen
Konsulär Handläggare
Sveriges Ambassad
Sankt Annae Plads 15 A
1250 København K


så jeg tror ikke jeg kan overtale dem. men vi tager chancen og tager til sverige...så må vi håbe at der er ikke nogen der stopper os. sker det tit? er der kontrol i toget? mvh amles

missy
Indlæg: 253
Tilmeldt: 29.01.2010 13:08:12

Re: Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af missy » 07.04.2011 17:25:19

amles84 skrev:hej igen....
så jeg tror ikke jeg kan overtale dem. men vi tager chancen og tager til sverige...så må vi håbe at der er ikke nogen der stopper os. sker det tit? er der kontrol i toget? mvh amles
Alle de gange jeg har taget toget er det eneste de kontrollere end billet. men har hørt om en episode hvor de var for at kontrollere ens papir.
Vil sige der er mere kontrol når man kører med bil så står der nogen gange tror de er fra politiet og ber om ens papir.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ophold på grund af tilstrækkelige midler

Indlæg af skaanebo » 07.04.2011 17:37:05

På vej over broen til Sverige er der somme tider svenske toldere og deres narkohunde, som gennemsøger toget. De udspørger også somme tider mistænkelige personer og kan tilkalde politiet om nødvendigt.

Den modsatte vej til Danmark er det derimod lufthavnspolitiet, som somme tider stiger på toget i Kastrup og beder mistænkelige personer om at vise deres papirer.

Besvar